Οι επόμενες βουλευτικές εκλογές στη Γερμανία δεν θα κρίνουν μόνο το μέλλον της χώρας. Με αγωνία πιθανόν αντίστοιχη της Kαγκελαρίου Μέρκελ θα περιμένουν τον Σεπτέμβριο και οι εργαζόμενοι των αυτοκινητοβιομηχανιών PSA (Peugeot και Citroën) και του ευρωπαϊκού τμήματος της General Motors (Opel). Η οικογένεια Peugeot που έχει το πλειοψηφικό πακέτο (25,4%) μετοχών και τα περισσότερα δικαιώματα ψήφου (38%) στο Διοικητικό Συμβούλιο του Ομίλου PSA φέρεται, σύμφωνα με πληροφορίες του πρακτορείου Ρόιτερ, αποφασισμένη να παραχωρήσει τη διοίκηση της εμβληματικής εταιρείας στους Αμερικανούς της GM που κατέχουν μερίδιο συμμετοχής 7%. Η κίνηση αυτή θα είναι ένα ακόμα βήμα στην κατεύθυνση της συνεργασίας των δύο βιομηχανιών που έχει δρομολογηθεί ήδη από την περασμένη χρονιά. Εάν όμως επιβεβαιωθούν οι πληροφορίες που έχουν διαρρεύσει στον διεθνή Τύπο, δεν θα πρόκειται απλώς για αλλαγή ηγεσίας και ιδιοκτησιακού καθεστώτος. Διότι μαζί με τα κεφάλαια που (λέγεται ότι) θα διαθέσει η αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία για την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της PSA, θα θέσει ασφαλώς και τους δικούς της όρους για την επόμενη μέρα του ενοποιημένου πλέον ομίλου.

ΑΠΟΛΥΣΕΙΣ. Ετσι, η πιθανολογούμενη συγχώνευση της Opel (δηλαδή του ευρωπαϊκού τμήματος της GM) με τις ομόσταβλες Peugeot – Citroën θα φέρει αναδιαρθρώσεις προσωπικού και παραγωγής. Η αναδιάρθρωση μεταφράζεται βέβαια σε απολύσεις χιλιάδων «υπεράριθμων» εργαζομένων και σε κλείσιμο εργοστασιακών μονάδων τόσο στη Γαλλία όσο και στη Γερμανία. Αυτό το γνωρίζουν οι εργαζόμενοι των δύο επιχειρήσεων, οι οποίες άλλωστε έχουν ήδη εφαρμόσει προγράμματα «αναδιάρθρωσης» μεσούσης της οικονομικής κρίσης και της συνακόλουθης συρρίκνωσης (για έξι συνεχή χρόνια) της ευρωπαϊκής αγοράς αυτοκινήτου. ΗPeugeot και η Citroën έχουν πληγεί από την κατάρρευση του κλάδου αθροίζοντας αλλεπάλληλες ζημιές. Τα τελευταία δύο χρόνια η μετοχή της PSA έχει υποχωρήσει κατά 77%, ενώ οι ζημιές της Opel ξεπέρασαν το 1,3 δισ. ευρώ. Η γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία αναζητά εναγωνίως νέα ένεση κεφαλαίων καθώς έχει ήδη εξαντλήσει τα περιθώρια δανεισμού από την περασμένη χρονιά όταν εξασφάλισε κρατική εγγύηση δανείου ύψους 7 δισ. ευρώ.

ΟΙ ΚΙΝΕΖΟΙ. Στο τραπέζι των διαβουλεύσεων έχει πέσει και η εξ Ανατολών βοήθεια μέσω της κινεζικής Dongfeng Motor Group. Ομως το σενάριο της αγοράς μεριδίου 30% στη PSA από την κινεζική κοινοπραξία δεν έχει επιβεβαιωθεί ακόμα κι έτσι στο προσκήνιο έχει επανέλθει η προοπτική συγχώνευσης με την Opel.

Ανάλογο σχέδιο είχε ματαιωθεί στα τέλη του 2012, όταν η γαλλική κυβέρνηση είχε προτιμήσει να στηρίξει την εμβληματική επιχείρηση αντί να παραχωρήσει την πλειοψηφία των μετοχών στους αμερικανούς εταίρους.

Η διαρκώς επιδεινούμενη κατάσταση της PSA όμως δεν αφήνει πλέον πολλά περιθώρια ελιγμών στο Παρίσι. Αν η GM συμμετάσχει με ένα δισ. ευρώ στην αύξηση κεφαλαίου της εταιρείας (της οποίας η χρηματιστηριακή αξία έχει υποχωρήσει στα 2,2 δισ. ευρώ), τότε οι Γάλλοι δύσκολα θα μπορέσουν να αρνηθούν την προσφορά. Σε αυτή την περίπτωση οι 77.000 εργαζόμενοι της γαλλικής εταιρείας και οι γερμανοί 20.000 συνάδελφοί τους στην Opel θα ακούσουν ξανά τη διοίκηση να προαναγγέλλει «επώδυνες πλην αναγκαίες θυσίες» στο όνομα της διάσωσης της εταιρείας.