Μόλις 600 εκατ. ευρώ αντιστοιχούν στο κομμάτι που έχει αποσπάσει, μέχρι στιγμής η Ελλάδα από την τεράστια πίτα των περίπου 36 δισεκατομμύρια ευρώ που δαπανώνται σε ευρωπαϊκά λιμάνια από την παγκόσμια βιομηχανία της κρουαζιέρας.

Κι αυτό παρά το γεγονός ότι η χώρα μας είναι ο τρίτος πιο δημοφιλής προορισμός σε ολόκληρη την Ευρώπη.

Η αιτία των χαμηλών επιδόσεων της Ελλάδας δεν είναι άλλη από το μεγάλο έλλειμμα που έχει στις απαραίτητες υποδομές που απαιτούνται να διαθέτουν τα 57 λιμάνια της χώρας προκείμενου να υποδεχθούν τα σημερινά μεγάλα κρουαζιερόπλοια.

Το έλλειμμα αυτό δεν επιτρέπει στο να αναπτυχθεί το κομμάτι εκείνο του θαλάσσιου τουρισμού που αποκαλείται home –porting το οποίο και αφήνει φέρνει το περισσότερο τουριστικό συνάλλαγμα σε μια χώρα.

Οι διαπιστώσεις αυτές ήταν το κεντρικό συμπέρασμα της χθεσινής πρώτης μέρας του 2ου Posidonia Sea Tourism Forum, το οποίο πραγματοποιείται 28 και 29 Μαϊου, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

Στην ομιλία του ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου Κωστής Μουσουρούλης είπε ότι τα μέχρι σήμερα εννέα ελληνικά λιμάνια που μπορούν να φιλοξενήσουν διεθνή κρουαζιερόπλοια θα αυξηθούν στο μέλλον όταν η επίδραση των πρόσφατων νομοθετικών ρυθμίσεων γίνει αισθητή, συμπεριλαμβανομένης και της άρσης του καμποτάζ.

Ο κ. Μουσουρούλης είπε ακόμη ότι η Ελλάδα έχει πολλά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα ως τουριστικός προορισμός και η ελληνική κυβέρνηση συνεχίζει να εξελίσσει το νομοθετικό πλαίσιο που ρυθμίζει τις δραστηριότητες που άπτονται του θαλάσσιου τουρισμού.

Η υπουργός Τουρισμού Όλγα Κεφαλογιάννη είπε στην ομιλία της επικαλούμενη πρόσφατα στοιχεία ερευνών, ότι η Μεσόγειος Θάλασσα θα έχει τα επόμενα χρόνια μια εκρηκτική ανάπτυξη στο θαλάσσιο τουρισμό.

«Η αγορά της Ρωσίας, για παράδειγμα, μπορεί το επόμενο διάστημα να δώσει νέα ώθηση στην αγορά της Ανατολικής Μεσογείου», τόνισε και πρόσθεσε ότι «εμείς από την πλευρά μας θα πρέπει να είμαστε έτοιμοι να ανταποκριθούμε σε όλες αυτές τις διαρκείς προκλήσεις». Παράλληλα υπογράμμισε ότι ο θαλάσσιος τουρισμός αποτελεί πολιτική προτεραιότητα για την κυβέρνηση.

Οι εκπρόσωποι των δύο μεγαλύτερων εταιρειών κρουαζιέρας στον κόσμο που παρευρίσκονται στο Συνέδριο, συμφώνησαν ότι η Ελλάδα είναι ένας εξαιρετικά δημοφιλής προορισμός για τις εταιρείες τους, ενώ τόνισαν ότι η χώρα χρειάζεται να προβεί σε περαιτέρω μεταρρυθμίσεις προκειμένου να αποκομίσει μέγιστα οφέλη από τη διεθνή κρουαζιέρα.

«Το περασμένο έτος η Carnival έφερε στην Ελλάδα συνολικά 2,8 εκατομμύρια επισκέπτες, κυρίως σε προορισμούς όπως η Κέρκυρα, το Κατάκολο, ο Πειραιάς, η Σαντορίνη και η Μύκονος. Είμαστε ωστόσο πεπεισμένοι ότι αυτός ο αριθμός θα μπορούσε να είναι αρκετά υψηλότερος» είπε ο Τζορτζ Ισραελ, Α’ αντιπρόεδρος Ανάπτυξης Λιμένων και Προορισμών της Carnival Corporation, η οποία είναι η μεγαλύτερη εταιρεία κρουαζιέρας στον κόσμο.

Τόνισε επίσης την αυτοπεποίθηση του ότι το μέλλον έχει να αποφέρει ακόμα περισσότερα οφέλη για την Ελλάδα στον τομέα της κρουαζιέρας, λόγω των ευεργετικών αποτελεσμάτων της άρσης του καμποτάζ, τα οποία θα αρχίσουν να φαίνονται σύντομα με το home porting κρουαζιερόπλοιων εκτός ευρωπαϊκής σημαίας.

Ο Τζον Φοξ, αντιπρόεδρος της Royal Carribbean Crouises Ltd. η οποία μεταφέρει τον μεγαλύτερο αριθμό επιβατών στην Ελλάδα από κάθε άλλη ανταγωνίστρια εταιρεία, συμφώνησε με την άποψη ότι η άρση του καμποτάζ είναι ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση και συμπλήρωσε πως προκειμένου η Ελλάδα να μεγιστοποιήσει τα οφέλη από την κρουαζιέρα, πρέπει να προσπαθήσει να βελτιώσει ορισμένα εναπομείναντα θέματα. Είπε επίσης πως η χώρα θα μπορούσε να συνεργαστεί με όμορες αγορές της εγγύς περιοχής σε θέματα διαφήμισης και marketing.

Στο σύνολο η περιοχή της Αν. Μεσογείου και της Μαύρης Θάλασσας, αποτελεί τον ιδανικότερο προορισμό κρουαζιέρας στο κόσμο και πιο συγκεκριμένα η Ελλάδα είναι ο μοναδικός ευρωπαϊκός κόμβος που μπορεί να προσφέρει μία μεγάλη ποικιλία προϊόντων κρουαζιέρας που συνδυάζουν μικρές αποστάσεις μεταξύ των λιμανιών, κάτι το οποίο για την βιομηχανία της κρουαζιέρας είναι πολύ σημαντικό από οικονομικής άποψης λόγω του υψηλού κόστους καυσίμων.

Η συνεχώς μεταβαλλόμενη υψηλή τιμή καυσίμων θεωρείται ως τροχοπέδη για την περαιτέρω ανάπτυξη της κρουαζιέρας σύμφωνα με τον Ρ. Ασντόουν, γεν. γραμματέα της CLIA Europe, ο οποίος επίσης συμμετείχε στην συζήτηση.

Ενώ συμπλήρωσε: «Η Ελλάδα είναι ο τρίτος πιο δημοφιλής προορισμός κρουαζιέρας στην Ευρώπη, θέση την οποία μπορεί να βελτιώσει, εφόσον εισαγάγει πολιτικές και πρακτικές ελλιμενισμού, οι οποίες είναι στρατηγικά σχεδιασμένες με στόχο την αποσυμφόρηση των λιμένων και εφόσον επίσης γίνει περισσότερο ανταγωνιστική σε θέματα λιμενικών τελών».