Καμία άλλη επιχείρηση δεν συμβολίζει τη δύναμη της γερμανικής βιομηχανίας περισσότερο από την Daimler, τον κολοσσό που κατασκευάζει επιβατικά αυτοκίνητα και φορτηγά με το σήμα της Mercedes Benz. Οταν λοιπόν η αυτοκινητοβιομηχανία ανακοίνωσε πριν από λίγες ημέρες ότι παγιδεύτηκε στα δίχτυα της οικονομικής κρίσης, έστειλε ένα σαφές μήνυμα σε ολόκληρη την Ευρώπη, αν όχι σε ολόκληρο τον κόσμο. Οπως επισημαίνουν οι «Νιου Γιορκ Τάιμς», γερμανοί εξαγωγείς σαν την Daimler θεωρούνται προπύργια της σταθερότητας σε μια ήπειρο που υποφέρει από τράπεζες που υποφέρουν, δυσλειτουργικές κυβερνήσεις και στρατιές νέων ανέργων.

Οι δυσοίωνες προβλέψεις της Daimler είναι η τελευταία απόδειξη του γεγονότος ότι η ύφεση έχει αρχίσει να χτυπάει και τη Γερμανία. Εάν επιβεβαιωθεί η εκτίμηση, ο αντίκτυπος στους ρυθμούς ανάπτυξης των ΗΠΑ, της Ασίας και της Λατινικής Αμερικής θα είναι αισθητός. Η στροφή στη γερμανική ψυχολογία αποτυπώνεται σε πρόσφατη έρευνα στην οποία οι γερμανοί μάνατζερ εμφανίζονται περισσότερο απαισιόδοξοι σε σχέση με το παρελθόν. Η έρευνα αυτή υπονομεύει τις προσδοκίες ότι η επιβράδυνση της γερμανικής οικονομίας στο τελευταίο τετράμηνο του 2012 ήταν μόνο ένα διάλειμμα. Ακόμη ένα τέτοιο τετράμηνο και η γερμανική οικονομία θα γίνει ο ορισμός της ύφεσης.

Την ίδια πορεία καταγράφουν οι οικονομίες του Βελγίου, της Γαλλίας, του Λουξεμβούργου, της Αυστρίας και της Φινλανδίας. Οι μόνες οικονομίες που αναπτύσσονται είναι κάποιες της Ανατολικής Ευρώπης. Ολοι γνωρίζουν, όμως, ότι δεν μπορεί να υπάρξει ανάκαμψη της ευρωπαϊκής οικονομίας χωρίς την ανάκαμψη της ατμομηχανής της. Κι αυτό δεν μπορεί να γίνει χωρίς αλλαγή της οικονομικής πολιτικής.