Πλοία παλιά αλλά και σχετικά νεότευκτα, πάντως πιο λίγα σε σχέση με το πρόσφατο παρελθόν. Ταξίδια σύντομης διάρκειας αλλά και οδύσσειες σχεδόν μιας ολόκληρης ημέρας. Δρομολόγια όχι τακτικά για τα λιγότερο δημοφιλή νησιά. Αλλα, πάλι, είναι ακόμα στον αέρα, μια και εκκρεμεί η οριστική έγκριση δρομολόγησής τους, κάτι που καθιστά απαγορευτικό τον προγραμματισμό διακοπών από νωρίς. Και τιμές εισιτηρίων, σε αρκετές περιπτώσεις, τσουχτερές έως απαγορευτικές. Αυτά είναι τα πρώτα μηνύματα για την ελληνική ακτοπλοΐα στο ξεκίνημα της νέας τουριστικής σεζόν.

Στους κοσμοπολίτικους προορισμούς οι ταξιδιώτες δεν έχουν λόγο να ανησυχούν για τις μετακινήσεις τους. Τα πλοία εκεί πηγαινοέρχονται καθημερινά, ούτως ή άλλως τα νησιά αυτά διαθέτουν και αεροδρόμιο. Αντιθέτως, στα απομακρυσμένα ή μικρότερα οι ταξιδιώτες δεν θα δουν ούτε φέτος ουσιαστικές διαφορές στην εξυπηρέτησή τους. Ενδεικτικά, αλλού δεν θα βρουν από τώρα εισιτήρια όσο και να ψάξουν. Αλλού, πάλι, θα πρέπει να αναμένουν τουλάχιστον μέχρι τον Μάιο για να μάθουν σε ποιο τελικά πλοίο, στο αργό ή στο γρήγορο, θα έχουν τη δυνατότητα να κλείσουν θέση.

ΧΕΙΡΟΤΕΡΑ. «Για Τήλο, Νίσυρο, Ηρακλειά, Φολέγανδρο, Σύμη κ.ά. νησιά όπου τα δρομολόγια δεν είναι καθημερινά, ο τουρίστας, Ελληνας ή ξένος, δεν μπορεί να βρει τώρα εισιτήριο για τον Αύγουστο, παρά μόνο για τους επόμενους έναν – δύο μήνες. Η λύση είναι να το αναζητήσει για μεγαλύτερο γειτονικό νησί και από εκεί να πάρει το τοπικό καράβι», λέει στα «ΝΕΑ» ο Γιάννης Θεολογίτης, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Ναυτιλιακών Πρακτόρων. Και δεν είναι μόνο τα νησιά της άγονης γραμμής που αντιμετωπίζουν συγκοινωνιακές δυσχέρειες, το πρόβλημα είναι γενικότερο, υποστηρίζει. «Λέμε πλέον «κάθε πέρυσι και καλύτερα». Φτάσαμε στο Πάσχα και ακόμα κανένας δεν ξέρει ακριβώς τι θα γίνει με τα πλοία το φετινό καλοκαίρι. Σίγουρο είναι ότι η κατάσταση στην ελληνική ακτοπλοΐα είναι τώρα η χειρότερη από ποτέ την τελευταία δεκαετία. Διαδοχικές αποσύρσεις πλοίων –από τη στιγμή που οι υγιείς ναυτιλιακές στράφηκαν στα ποντοπόρα πλοία, ναυτιλιακές που πτώχευσαν ή άλλες που λόγω κρίσης αντιμετωπίζουν μεγάλες οικονομικές δυσκολίες, έχουν ως αποτέλεσμα τα διαθέσιμα καράβια να έχουν μειωθεί πλέον πάνω από 50% σε σχέση με τα προηγούμενα πέντε χρόνια. Οι περισσότερες εταιρείες είναι στο κόκκινο, καθώς οι τράπεζες δεν τις δανειοδοτούν πια. Τώρα τη Μεγάλη Εβδομάδα, άντε και Ιούλιο – Αύγουστο, είναι η ευκαιρία τους, απλώς να βγάλουν τα σπασμένα. Και αυτό όμως είναι αμφίβολο, αφού το λειτουργικό κόστος τους είναι δυσανάλογο σε σχέση με τις τρέχουσες τιμές των εισιτηρίων, που μάλλον θα παραμείνουν και φέτος στα περσινά επίπεδα…», συμπληρώνει.

Αλλοτε, τέτοια εποχή τα θερινά ακτοπλοϊκά δρομολόγια ήταν ήδη προγραμματισμένα στο σύνολό τους, φέτος όχι, επισημαίνει. Τώρα και στελέχη της αρμόδιας διεύθυνσης Θαλασσίων Συγκοινωνιών του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου μιλούν για συγκεκριμένα πλοία, σε μονοψήφιο πάντως αριθμό, που προς το παρόν δεν είναι ξεκάθαρο αν και πότε θα δρομολογηθούν. Πρόκειται, λένε, για τις «τελευταίες εκκρεμότητες» που καλείται προσεχώς να λύσει ο αρμόδιος υπουργός ή και το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών που θα συνεδριάσει εκ νέου στις 17 Μαΐου. «Νησί που να μην καλύπτεται ακτοπλοϊκώς φέτος το καλοκαίρι δεν υπάρχει. Από κει και πέρα, η ποιότητα και η συχνότητα των δρομολογίων ανά περιοχή είναι υπό συζήτηση, είναι πάντως θέμα των εταιρειών…», υποστηρίζουν στο υπουργείο.

ΣΤΟΝ ΑΕΡΑ. Στην Ακτή Βασιλειάδη έφτασε ήδη από τις 12 Απριλίου επιστολή ναυτιλιακής εταιρείας (Hellenic Seaways), που τόνιζε την καθυστερημένη έγκριση δρομολόγησης συγκεκριμένου πλοίου της («Νήσος Μύκονος») με ευθύνη του υπουργείου. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την «καθυστέρηση στην ενεργοποίηση του πλάνου πωλήσεων, που συνεπάγεται αντίστοιχη οικονομική ζημία μας». Η εταιρεία μάλιστα που είναι ακόμα στην αναμονή, ξεκαθάριζε πως «σε περίπτωση που δεν λάβουμε άμεσα την αποδοχή δήλωσης δρομολόγησης του πλοίου μας, αναγκαστικά θα αναζητήσουμε ναύλωση στο εξωτερικό…». Το πλοίο αυτό περιμένουν με αγωνία οι κάτοικοι σε Ικαρία και Σάμο, σε αυτό ποντάρουν και οι τουρίστες. «Μέχρι τώρα δεν έχει μπει οριστικά πιο γρήγορο πλοίο. Μας καλύπτει μόνο το «Μυτιλήνη» τρεις φορές την εβδομάδα, αλλά κάνει μέχρι και 16 ώρες από Πειραιά! Αν μπει το «Νήσος Μύκονος» στο θερινό δρομολόγιο, είναι ακόμα φλου το θέμα…», λέει ο Κώστας Κυριαζής, πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Σάμου – Ικαρίας. «Εισιτήρια δεν διατίθενται ούτε για το ταχύπλοο «Αίολος Κεντέρης Ι», που είπαν ότι επίσης θα μας εξυπηρετήσει το καλοκαίρι. Αν όμως τα βάλουν τελευταία στιγμή στη γραμμή δεν θα αποδώσουν –ο άλλος θέλει να προγραμματίσει έγκαιρα τις διακοπές του Ιούνιο – Ιούλιο. Εμείς ως ξενοδόχοι ρίξαμε τις τιμές μας αρκετά, αλλά γρήγορο πλοίο που να κάνει 8-10 ώρες, δυστυχώς, δεν βλέπουμε…», αναφέρει.

ΑΡΑΙΗ ΣΥΝΔΕΣΗ. Και στα Δωδεκάνησα ανάλογα αραιή, μόνο τρεις φορές την εβδομάδα, είναι η σύνδεση της Καλύμνου με τον Πειραιά, με το πλοίο «Διαγόρας» που κάνει τουλάχιστον 10 ώρες ταξιδιού, λέει ο Καλύμνιος ναυτικός πράκτορας Βασίλης Καπαδάκης. «Ο αριθμός των δρομολογίων δεν προβλέπεται να αυξηθεί το καλοκαίρι. Το θέμα όμως είναι ότι το πλοίο είναι μονίμως γεμάτο με νταλίκες για την τροφοδοσία του νησιού. Ετσι, δεν υπάρχουν διαθέσιμες θέσεις στο γκαράζ του για τα ΙΧ των τουριστών –για να βρει κάποιος για Αύγουστο πρέπει να το κλείσει από Μάιο. Και αυτό γιατί πρόκειται για καράβι μικρότερου μεγέθους συγκριτικά με τα άλλα δύο της ίδιας εταιρείας που βλέπουμε να περνούν μπροστά μας, αλλά να μη δένουν στο νησί μας. Αιτία είναι το αλιευτικό καταφύγιο που δεν τους επιτρέπει να δέσουν, όπως γίνεται σε Λέρο και Πάτμο, όπου τα λιμάνια έχουν το απαραίτητο βύθισμα…», συμπληρώνει. Είναι και πολλές οι ώρες της διαδρομής για να τη βγάλει κανείς σε καρέκλα «αεροπορικής» – οικονομικής θέσης. «Μια τετραμελής οικογένεια που θα πάρει εσωτερική καμπίνα, θέλει τουλάχιστον 400 ευρώ μόνο για τα μεταφορικά (48,50 ευρώ η απλή μετάβαση στην τρίτη θέση, 106 ευρώ το ΙΧ). Πώς λοιπόν μετά να ταξιδέψει κάποιος σε ένα τέτοιο, ακριτικό νησί;», αναρωτιέται.

ΜΟΝΙΜΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ. Στην Αστυπάλαια, πάλι, έχουν άλλο ζήτημα. Τέσσερα μεγάλα πλοία την εβδομάδα την καλύπτουν χειμώνα – καλοκαίρι και τη συνδέουν με Πειραιά και Κυκλάδες (σε 11 ½ – 12 ώρες), με τη διαφορά όμως ότι περνούν προηγουμένως από νησιά με μεγάλη επισκεψιμότητα. «Το διαχρονικό αλλά και σχεδόν μονίμως άλυτο πρόβλημά μας είναι ότι τα πλοία αυτά δένουν πρώτα σε Πάρο – Νάξο, κατόπιν και στην Αμοργό, με αποτέλεσμα όσοι έχουν αποφασίσει να έρθουν εδώ να μη βρίσκουν εισιτήρια γιατί αυτά έχουν δεσμευτεί από νωρίς από τους κυκλαδίτες πράκτορες. Ξεκάθαρα κατά τη θερινή σεζόν οι ανάγκες μας είναι μεγαλύτερες και δεν καλύπτονται, το νησί έχει πολύ μεγαλύτερη ζήτηση και ο κόσμος δεν μπορεί να εξυπηρετηθεί επαρκώς. Πώς, αλήθεια, να έρθουν τουρίστες, Ελληνες και ξένοι, όταν δεν βρίσκουν εισιτήρια;», υπογραμμίζει ο δήμαρχος της Αστυπάλαιας Πανορμίτης Κονταράτος.

Δεμένα την Πρωτομαγιά

Δεν θα γίνουν τη Μεγάλη Τετάρτη τα δρομολόγια όλων των πλοίων λόγω συμμετοχής της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ) στον εορτασμό για την Εργατική Πρωτομαγιά. Οι εταιρείες καλούν τους επιβάτες που έχουν ήδη προμηθευτεί εισιτήρια να επικοινωνήσουν με το πρακτορείο όπου τα εξέδωσαν, ώστε να ταξιδέψουν σε άλλη ημερομηνία.