Ενα μουσείο που χρειάστηκε διπλάσιο χρόνο για να ανακαινιστεί από όσο είχε αρχικά υπολογιστεί. Ενας ναός της ολλανδικής τέχνης που αποκτά νέο πρόσωπο χάρη σε ισπανικά μυαλά και 375 εκατ. δολάρια. Ενα έργο που σταμάτησε για δύο χρόνια για χάρη ενός ποδηλατόδρομου. Και ένα αριστούργημα που αφού ντύθηκε με ένα 300 κιλών –σχεδόν διπλάσιο από το βάρος του που φτάνει τα 170 κιλά –προστατευτικό πλαίσιο και πέρασε από μια καταπακτή, πήρε τη θέση του για να λατρευτεί ξανά από το κοινό.

Ο λόγος για το Ρίκσμουζεουμ της Ολλανδίας που βρίσκεται στο Αμστερνταμ και το οποίο κρύβει στα σπλάγχνα του την αφρόκρεμα της Χρυσής Εποχής (1584-1702) της ολλανδικής ζωγραφικής. Κι αν η «Γαλατού» του Γιοχάνες Βερμέερ είναι από τα πιο διάσημα έργα του μουσείου, ουδείς μπορεί να αμφισβητήσει ότι ο απόλυτος σταρ είναι «Η νυκτερινή περίπολος» του Ρέμπραντ.

Για ποιον λόγο όμως χρειάστηκαν δέκα ολόκληρα χρόνια για να ανακαινιστεί το κτίριο που δημιούργησε ο Πιερ Κάιπερς το 1885, την ώρα που οι πρώτοι επισκέπτες –περισσότεροι από 500 δημοσιογράφοι από όλο τον κόσμο –δεν διακρίνουν ουσιαστικές αλλαγές στο εντυπωσιακής αρχιτεκτονικής κτίριο, το οποίο πολλοί παρομοιάζουν με εκκλησία;

Δεν ήταν διόλου εύκολο για το αρχιτεκτονικό δίδυμο εξ Ισπανίας που είχε αναλάβει την ανακαίνιση –τα γραφεία των Αντόνιο Κρουθ και Αντόνιο Ορτίθ –καθώς έπρεπε να καταφέρει να αναδείξει αρχιτεκτονικά στοιχεία που είχαν χαθεί με το πέρασμα του χρόνου.

Η μεγαλύτερη πρόκληση που είχαν να αντιμετωπίσουν οι αρχιτέκτονες όμως ήταν να διατηρήσουν τον ποδηλατόδρομο που περνά μέσα από το αίθριο του μουσείου. Οι Ολλανδοί έδωσαν αγώνα –με αποτέλεσμα το έργο να σταματήσει για περίπου δύο χρόνια –ώσπου να πείσουν τους αρμοδίους ότι δεν θέλουν να χάσουν το συγκεκριμένο πέρασμα, το οποίο προβλεπόταν λόγω της ανακαίνισης να καταργηθεί. Και τελικά τα κατάφεραν αναγκάζοντας τους αρχιτέκτονες να σκάψουν σε βάθος εννέα μέτρων –κάτι διόλου εύκολο σε μια πόλη που είναι χτισμένη πάνω σε κανάλια –ώστε να δημιουργήσουν ένα υπόγειο αίθριο και να μην πειραχτεί ο ποδηλατόδρομος.

Η αντίστροφη μέτρηση έχει ήδη αρχίσει για τα επίσημα εγκαίνια από τη Βασίλισσα Βεατρίκη το Σάββατο. Ωστόσο το στοίχημα που καλείται να κερδίσει το μουσείο –το οποίο έχει καταφέρει με μοναδικό τρόπο να «παντρέψει» πολλές διαφορετικές συλλογές μαζί με τους διάσημους πίνακες, όπως των επίπλων, της πορσελάνης και των έργων αργυροχοΐας –είναι να προσελκύσει ακόμη περισσότερους επισκέπτες από ό,τι στο παρελθόν και να φτάσει από το 1,3 εκατομμύρια επισκέπτες τον χρόνο στα 2 εκατ.