«Με απασχολεί η άνοδος κινημάτων όπως η Χρυσή Αυγή σε εποχές κρίσης. Οταν ο κόσμος βάλλεται στην καθημερινότητά του και χάνει τη δουλειά του, τότε είναι εύκολο να τον κατευθύνεις. Τον εξαγριώνεις δείχνοντας κάποιον ως ένοχο και έτσι, έμμεσα, τον ελέγχεις», λέει στα «ΝΕΑ» ο θεατρικός συγγραφέας Ετιέν Λεπάζ. «Η Χρυσή Αυγή έχει να κάνει με εκφοβισμό και ακραία βία».

Αν και ζει στον Καναδά, ενημερώνεται για την Ελλάδα, γι’ αυτό και γνωρίζει, όπως λέει, «το φαινόμενο της διάσημης Χρυσής Αυγής». Δεν μπορεί να κατανοήσει, όμως, «ποιος μπορεί να είναι ο πραγματικός Ελληνας ή ποιος ο πραγματικός Καναδός».

Απόψε θα διατυπώσει τις ανησυχίες του σε μια συζήτηση, στο πλαίσιο του Megaron Plus, για τις βίαιες διαστάσεις που παίρνει ο φόβος «απέναντι στο διαφορετικό» – αυτός είναι και ο τίτλος της – με τη γαλλίδα συγγραφέα Κλoντίν Γκαλεά και την ελληνίδα συνάδελφό τους Μαρία Ευσταθιάδη στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Το έργο του Λεπάζ «Το καβούκι του ελέφαντα», όπως και το παιδικό «Κοντορεβιθούλα.. μια ιστορία του σήμερα» της Γκαλεά παίζονται στο Τρένο στο Ρουφ της Λεωφόρου Κωνσταντινουπόλεως.

«Κάποιοι εφευρίσκουν διαφορές μεταξύ ανθρώπων και λαών ώστε να μη βλέπουμε τις ομοιότητες και να υπάρχουν συγκρούσεις», λέει ο Λεπάζ, ο οποίος ανησυχεί, καθώς τα προβλήματα δεν γνωρίζουν σύνορα. «Σύντομα η κρίση θα φτάσει και στον Καναδά. Γιατί αιτία είναι το είδος του σημερινού καπιταλισμού και η απληστία».

Στη Γαλλία, όπου ζει και εργάζεται η μαλτέζικης καταγωγής Κλοντίν Γκαλεά, τα πράγματα έχουν ήδη δυσκολέψει. «Ο κόσμος πηγαίνει από το κακό στο χειρότερο, αλλά δεν έχουμε τα εργαλεία για να αναζητήσουμε τις αιτίες και να βρούμε τις λύσεις. Το Μέτωπο της Αριστεράς στις τελευταίες εκλογές έκανε κάποια δειλά βήματα προσπαθώντας να δώσει εξηγήσεις. Αλλά οι Γάλλοι δεν είναι έτοιμοι να προχωρήσουν σε τέτοια αλλαγή», λέει στα «ΝΕΑ» η συγγραφέας που βραβεύτηκε με Grand Prix Λογοτεχνίας για το έργο «Au bord».

«Ο σημερινός καπιταλισμός φτωχαίνει τον πολιτισμό. Οσο περισσότερο κρατάς τον κόσμο απασχολημένο ή του δίνεις περισσότερες ώρες εργασίας τόσο λιγότερο χρόνο έχει για να σκεφτεί. Οσο πιο «φτωχή» εκπαίδευση του παρέχεις τόσο πιο εύκολα τον καθοδηγείς», συνεχίζει ο Ετιέν Λεπάζ.

«Πώς γίνεται να μιλάμε για μείωση του χρέους, αφήνοντας τις τράπεζες να αυξάνουν τα επιτόκια; Αν δεν αντιστρέψουμε το παιχνίδι αυτό, τίποτα δεν θα αλλάξει», προσθέτει η Kλοντίν Γκαλεά. Η συγγραφέας επισημαίνει ιδιαίτερα τα προβλήματα της ελλειμματικής εκπαίδευσης, του θρησκευτικού φανατισμού και της παραβίασης των δικαιωμάτων της γυναίκας, και στρέφεται στη συγγραφή θεατρικών αλλά και λογοτεχνικών έργων για να βρει απαντήσεις. «Ξεκίνησα να γράφω για να κατανοήσω όσα δεν αντιλαμβανόμουν. Για να βρω εναλλακτικές οδούς ή λύσεις στον πόνο και στην αδικία. Το γράψιμο είναι το μόνο σπίτι που δεν το νιώθω σαν φυλακή», λέει.

Η συζήτηση στο Μέγαρο Μουσικής (στην οποία συμμετέχει και ο καθηγητής Κωνσταντίνος Τσουκαλάς) πραγματοποιείται σε συνεργασία με την Καλλιτεχνική Εταιρεία Αξάνα και το Τρένο στο Ρουφ, καθώς και την υποστήριξη της πρεσβείας του Καναδά στην Ελλάδα και του Γαλλικού Ινστιτούτου.