Ερευνα – σοκ στα σχολεία της Γερμανίας αποκαλύπτει ότι οι μισοί μαθητές δεν γνωρίζουν ότι ο Χίτλερ ήταν δικτάτορας ενώ το ένα τρίτο πιστεύει πως υπήρξε υπερασπιστής των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

Η μελέτη που δημοσιεύτηκε με τίτλο «Αργοπορημένη νίκη των δικτατοριών;» βασίστηκε στις απαντήσεις περίπου 7.400 μαθητών, ηλικίας 14-15 χρόνων και πραγματοποιήθηκε από το Ελεύθερο Πανεπιστήμιο του Βερολίνου.

Πολλοί γερμανοί μαθητές αδυνατούν να αντιληφθούν τις διαφορές μεταξύ δημοκρατίας και δικτατορίας και σχεδόν οι μισοί ερωτηθέντες δεν γνωρίζουν αν πρέπει να κατηγοριοποιήσουν τον εθνικοσοσιαλισμό ως δικτατορία. Ενας στους 10 μαθητές έχει θετική εικόνα για τον Χίτλερ και ένας στους τέσσερις έχει ουδέτερη άποψη. Τα ποσοστά αυτά εμφανίζονται πιο αυξημένα (12,7% – 15,6%) στα παιδιά τούρκων και κούρδων μεταναστών ενώ το 17,8% των μαθητών με γονείς από τη Μέση Ανατολή αντιλαμβάνονται θετικά το φαινόμενο του εθνικοσοσιαλισμού.

Περίπου τα δύο τρίτα των ερωτηθέντων νιώθουν αβεβαιότητα για το κατά πόσον η κομμουνιστική πρώην Ανατολική Γερμανία (ΛΔΓ) αποτελούσε ολοκληρωτικό καθεστώς και μόλις οι μισοί χαρακτηρίζουν την Ομοσπονδιακή Δημοκρατία της Γερμανίας δημοκρατία. Το 40% των μαθητών δεν είναι σίγουροι ότι η τωρινή γερμανική κυβέρνηση είναι δημοκρατική και ένας στους τέσσερις δεν γνωρίζει ότι πραγματοποιούνται ελεύθερες εκλογές στη χώρα τους.

Στην ανάλυση των αποτελεσμάτων, οι συγγραφείς της έρευνας διακρίνουν έντονες γεωγραφικές διαφορές καθώς τα καλύτερα αποτελέσματα επιτεύχθηκαν στο ανατολικό κρατίδιο της Θουριγγίας και τα χειρότερα στη (Δυτική) Ρηνανία. Ενας από τους καθοριστικούς παράγοντες για τις απόψεις των παιδιών είναι η καταγωγή των γονιών τους. Μαθητές με γονείς γεννημένους στη ΛΔΓ αντιμετωπίζουν πιο θετικά την κομμουνιστική πρώην Ανατολική Γερμανία, ενώ μεγαλύτερη άγνοια για τον εθνικοσοσιαλισμό διακρίνεται σε παιδιά όπου τουλάχιστον ο ένας γονιός είναι μετανάστης.

Τα αποτελέσματα της μελέτης έχουν δημιουργήσει έντονη δυσφορία στη Γερμανία, με τον Κλάους Σρέντερ, έναν από τους τέσσερις συγγραφείς της έρευνας, να χαρακτηρίζει τα αποτελέσματα «σοκαριστικά» και να καλεί για επανεξέταση του τρόπου διδασκαλίας της σύγχρονης ιστορίας στα σχολεία.