Το φάσμα μιας οικολογικής τραγωδίας πλανάται πλέον πάνω από το παρθένο αρχιπέλαγος της Τοσκάνης, εκεί όπου παραμένει μισοβυθισμένο, με 2.300 τόνους καυσίμου στις δεξαμενές του, το κρουαζιερόπλοιο «Costa Concordia». Ο ιταλός υπουργός Περιβάλλοντος Κοράντο Κλίνι προανήγγειλε χθες την κήρυξη κατάστασης εκτάκτου ανάγκης ώστε να αποδεσμευτούν τα απαραίτητα κρατικά κονδύλια για την αποτροπή μιας καταστροφής ανοιχτά του νησιού Τζίλιο, σε ένα φυσικό θαλάσσιο πάρκο που φημίζεται για τα δελφίνια και τα κοράλλια του. Οικολογικές οργανώσεις εξέφραζαν χρόνια τώρα αντιρρήσεις για το πέρασμα τόσο μεγάλων πλοίων από την περιοχή.

Κάποιου είδους υγρό έχει αρχίσει να διαρρέει από το «Costa Concordia», δήλωσε o Κλίνι• παρότι δεν ήταν σαφές αν επρόκειτο για καύσιμο, προστατευτικά φράγματα είχαν ήδη αρχίσει να τοποθετούνται. Ολλανδική εταιρεία μεταφέρει στην περιοχή εξοπλισμό για την απάντληση του καυσίμου, «ενός παχύρρευστου, βαρέος πετρελαίου εσωτερικής καύσης που μπορεί να καθήσει στον πυθμένα». Ο καιρός στην περιοχή αγριεύει και ο μεγάλος φόβος των Αρχών είναι να μετατοπιστεί το κρουαζιερόπλοιο – το οποίο έγειρε στο πλάι και κάθησε πάνω σε έναν ύφαλο – και να καταποντιστεί στα πολύ βαθύτερα νερά, λίγο πιο πέρα.

Μια μικρή μετατόπιση, εξαιτίας της επιδείνωσης του καιρού, έγινε αιτία να σταματήσουν χθες για αρκετές ώρες οι προσπάθειες των σωστικών συνεργείων, που πρέπει ούτως ή άλλως να ολοκληρωθούν για να ξεκινήσει η προσπάθεια απάντλησης του πετρελαίου. Ο επίσημος αριθμός των νεκρών ανέβηκε στους έξι, έπειτα από τον εντοπισμό ενός άνδρα επιβάτη, που φορούσε το σωσίβιό του, στο τμήμα του πλοίου που παρέμενε πάνω από το νερό. Από τους 4.200 επιβαίνοντες εξακολουθούσαν να αγνοούνται 16 άνθρωποι, συμπεριλαμβανομένου ενός ζεύγους Αμερικανών – ώρα με την ώρα, όμως, οι ελπίδες για τον εντοπισμό και άλλων επιζώντων χάνονταν.

Η έρευνα για τα αίτια του ναυαγίου θα διαρκέσει καιρό• σε ανακοίνωσή της, πάντως, η πλοιοκτήτρια εταιρεία Costa Crociere άφησε έκθετο τον καπετάνιο του κρουαζιερόπλοιου Φραντσέσκο Σκετίνο, κάνοντας λόγο για «σοβαρό ανθρώπινο λάθος» από την πλευρά του: «Το σκάφος δείχνει να πλησίασε υπερβολικά κοντά στις ακτές και η κρίση του καπετάνιου στον χειρισμό της έκτακτης κατάστασης μοιάζει να μην ακολούθησε τους πρότυπους κανονισμούς». Ο Σκετίνο κρατείται ήδη κατηγορούμενος για ανθρωποκτονία κατά συρροήν, πρόκληση ναυαγίου και εγκατάλειψη πλοίου. Ο ίδιος επιμένει πως ο ύφαλος στον οποίο προσέκρουσε το βράδυ της Παρασκευής το «Costa Concordia» ήταν αχαρτογράφητος. Φαίνεται όμως πως το πλοίο παρεξέκλινε της συνήθους, ασφαλούς πορείας του και πλησίασε υπερβολικά στο Τζίλιο χάριν του αρχισερβιτόρου του πλοίου και κατοίκου του νησιού, Αντονέλο Τιεβόλι. Σύμφωνα με την «Corriere della Sera», λίγο πριν από το δυστύχημα ο Σκετίνο κάλεσε τον Τιεβόλι στη γέφυρα λέγοντάς του «Αντονέλο, έλα να δεις, είμαστε κοντά στο Τζίλιό σου».

Ο 82χρονος πατέρας του αρχισερβιτόρου επιβεβαίωσε πως ο γιος του τον πήρε τηλέφωνο και του είπε πως το πλήρωμα θα τον χαιρετούσε με τη σειρήνα του πλοίου. Σκύβοντας όμως από την κουπαστή, ο Αντονέλο Τιεβόλι είδε το νησί επικίνδυνα κοντά. «Προσέξτε, είμαστε υπερβολικά κοντά στις ακτές», είπε στον καπετάνιο. Λίγο μετά, ακούστηκε το μπαμ της πρόσκρουσης. Λεπτομέρεια που σκοτώνει: την ώρα εκείνη, σε ένα από τα γεμάτα κόσμο εστιατόρια του κρουαζιερόπλοιου, έπαιζαν το τραγούδι «My heart will go on» της Σελίν Ντιόν, ένα τραγούδι γνωστό από το σάουντρακ της ταινίας «Τιτανικός».