Σε επιτάχυνση της διαδικασίας για τη σύναψη επιχειρησιακών συμβάσεων, οι οποίες πλέον κατισχύουν των κλαδικών, προχωρεί υπό την πίεση της τρόικας το υπουργείο Εργασίας.
Η ρύθμιση που σχεδιάζεται προβλέπει την κατάργηση της υποχρέωσης για γνωμοδότηση από το Συμβούλιο Κοινωνικού Ελέγχου (ΣΚΕ), σε περίπτωση υπογραφής ειδικών επιχειρησιακών συμβάσεων. Οσον αφορά το θέμα της επέκτασης των κλαδικών συμβάσεων σε κλάδους ή επιχειρήσεις που δεν εκπροσωπούνται, θα υπάρχουν διατάξεις που θα προβλέπουν αυστηρότερο έλεγχο της αντιπροσωπευτικότητας των οργανώσεων εργοδοτών και εργαζομένων.
Να σημειωθεί ότι η δυνατότητα του εκάστοτε υπουργού Εργασίας να επεκτείνει την κλαδική σύμβαση δίνεται εφόσον αυτή αφορά τουλάχιστον το 51% των εργαζομένων, της επιχείρησης ή του κλάδου. Επίσης, προωθείται ρύθμιση και για την επίσπευση του χρόνου σύστασης σωματείου από έξι σε ένα μήνα.
Πάντως, η καθημερινότητα έχει υπερκεράσει τις απαιτήσεις της τρόικας για τις επιχειρησιακές συμβάσεις αφού ήδη τα επίσημα στοιχεία καταγράφουν μείωση αποδοχών έως 30%, ενώ οι ελαστικές μορφές εργασίας κάνουν θραύση στον ιδιωτικό τομέα εις βάρος της πλήρους απασχόλησης.
Οι εκπρόσωποι της τρόικας χαρακτηρίζουν τις κλαδικές συμβάσεις εργασίας εμπόδιο για τη μείωση των μισθών στον ιδιωτικό τομέα και ζητούν την κατάργησή τους ώστε να διευκολυνθεί η εφαρμογή των ειδικών επιχειρησιακών συμβάσεων με χαμηλότερες αμοιβές.
Οπως παρατήρησαν, από τις 17 Δεκεμβρίου 2010 έχουν υπογραφεί μόνο 10 επιχειρησιακές συμβάσεις. Πάντως εδώ πρέπει να τονιστεί ότι από εργοδοτικές οργανώσεις έχει προταθεί η δυνατότητα υπογραφής ειδικών επιχειρησιακών συμβάσεων και σε επιχειρήσεις με προσωπικό κάτω των 20 ατόμων.
Οι νέες ανατροπές στα εργασιακά έρχονται να προστεθούν στα θεσμοθετημένα μέτρα, που προβλέπουν τα εξής:
1 Αυξάνεται από δύο σε τρία χρόνια το διάστημα της απασχόλησης με συμβάσεις ορισμένου χρόνου (έως και τρεις ανανεώσεις ενδιάμεσα). Μετά την τριετία η σύμβαση τεκμαίρεται ότι υποκρύπτει σχέση εξαρτημένης εργασίας.
2Εφαρμόζεται σε εξάμηνη βάση το ελαστικό 10ωρο αντί της πληρωμής υπερωριών, με συμφωνία ακόμη και μέρους των εργαζομένων (15% σε επιχειρήσεις κάτω των 20 ατόμων και 25% σε επιχειρήσεις άνω των 20 ατόμων).
3 Μειώνονται κατά 20% οι μισθοί για την απασχόληση (για διάστημα έως δύο ετών) νέων ηλικίας έως 25 ετών.
4 Αυστηροποιούνται οι έλεγχοι στις επιχειρήσεις (μέσω ανταλλαγής πληροφοριών με την Εφορία, τις τράπεζες κ.ά.) και καθιερώνονται ενιαίες ποινές, πρόστιμα αλλά και εκπτώσεις 30%-80% (ανάλογα με την παράβαση) για όσους συμμορφώνονται. Το πρόστιμο για καθεμία παράβαση θα κυμαίνεται από 500 μέχρι 50.000 ευρώ. Θα μπορεί να επιβάλλεται προσωρινή διακοπή λειτουργίας της επιχείρησης για διάστημα μέχρι τριών ημερών και αν διαπιστωθεί αδήλωτη εργασία, δύο φορές μέσα σε μία διετία, για άλλες 3 έως 10 ημέρες.
5 Οι εργοδότες υποχρεούνται (έναντι προστίμων) να αναγγέλλουν στον ΟΑΕΔ σε 8 ημέρες κάθε περίπτωση οικειοθελούς αποχώρησης μισθωτού, πέραν των υποχρεώσεών τους που απορρέουν από τις διατάξεις της νομοθεσίας του ΟΑΕΔ για αναγγελία πρόσληψης και καταγγελία σύμβασης μισθωτού.
6 Από το φθινόπωρο, οι επιχειρήσεις θα υποβάλλουν σε κοινή ηλεκτρονική πλατφόρμα του ΣΕΠΕ, του ΙΚΑ και του ΟΑΕΔ τις καταστάσεις προσωπικού και όλες τις μεταβολές σε μισθούς και ωράρια.