Με αποκλειστικό γνώμονα τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα θα προσδιορίζονται τα τέλη κυκλοφορίας για όσα αυτοκίνητα ταξινομηθούν από την 1η Ιανουαρίου 2011 και μετά.


Το μοναδικό κριτήριο για τον προσδιορισμό των τελών κυκλοφορίας του… μέλλοντός μας θα είναι το διοξείδιο του άνθρακα που εκπέμπει ο κινητήρας και ο ρυπαίνων περισσότερο θα πληρώνει υψηλότερα τέλη,χωρίς την παραμικρή εμπλοκή κυβισμού ή παλαιότητας. Το υπουργείο Οικονομικών βάζει στο ίδιο τσουβάλι πετρελαιοκίνητα, βενζινοκίνητα και υβριδικά, γεγονός που φέρνει τέλη κυκλοφορίας και για τα υβριδικά κάτω των 1.929 κυβικών εκατοστών που μέχρι σήμερα απαλλάσσονταν, με την καταβολή μόνο 3 ευρώ για το σήμα, ενώ η διαχωριστική γραμμή της 1-1-2011 αναδεικνύει αδικίες για όσους αγοράσουν με διαφορά έστω και ολίγων ημερών ακριβώς το ίδιο αυτοκίνητο.

Ο κάτοχος ενός αυτοκινήτου που θα ταξινομηθεί στις 2 Ιανουαρίου 2011 θα πληρώσει τελείως διαφορετικά τέλη κυκλοφορίας σε σχέση με τον κάτοχο του ίδιου μοντέλου αυτοκινήτου με ημερομηνία ταξινόμησης 31-12-2010. Αν για παράδειγμα στις 31 Δεκεμβρίου αγοραστεί ένα αυτοκίνητο Αlfa Romeo Μito 1.400 κυβικών εκατοστών με εκπομπές ρύπων 134 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο, τα τέλη κυκλοφορίας που θα κληθεί να πληρώσει για το 2011 ο κάτοχός του ανέρχονται σε 120 ευρώ. Αν το ίδιο αυτοκίνητο ταξινομηθεί στις 2 Ιανουαρίου 2011, τα τέλη κυκλοφορίας γίνονται πράσινα και μειώνονται στα 94 ευρώ.

Μεγαλώνει η διαφορά

Το άνοιγμα της ψαλίδας διευρύνεται περαιτέρω όσο αυξάνονται τα κυβικά, με τα αυτοκίνητα που εκπέμπουν λιγότερους ρύπους να ευνοούνται περισσότερο. Για παράδειγμα, για τον κάτοχο ενός Jeep Cherokee 3.7, με εκπομπές ρύπων 283 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο, αν το Ι.Χ. αγοραστεί μετά την 1-1-2011 τα τέλη κυκλοφορίας διαμορφώνονται σε 849 ευρώ έναντι 1.000 ευρώ για το ίδιο αυτοκίνητο με ημερομηνία ταξινόμησης 31-12-2010. Από την άλλη πλευρά όμως, μια Βentley Αrnage οι εκπομπές ρύπων της οποίας φτάνουν τα 495 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο θα πληρώσει πολλαπλάσια πράσινα τέλη. Αν η αγορά και η ταξινόμησή της έχει γίνει μέσα στο 2010, τα τέλη κυκλοφορίας για το 2011 θα διαμορφωθούν σε 1.200 ευρώ, αν ταξινομηθεί μετά την 1-1-2011 ο κάτοχός της θα πληρώσει για τέλη κυκλοφορίας 1.485 ευρώ.

Επιβαρύνσεις έρχονται όμως και για τα υβριδικά. Για παράδειγμα, ο κάτοχος ενός υβριδικού Ηonda Ιnsight είχε μέχρι σήμερα σχεδόν μηδενική επιβάρυνση για τέλη κυκλοφορίας. Δεδομένου ότι η ιπποδύναμη του κινητήρα ήταν μικρότερη από 1.929 κυβικά εκατοστά, το μόνο ποσό που καλούνταν να πληρώσει ήταν 3 ευρώ για το σήμα. Τώρα και τα υβριδικά θα πληρώνουν με βάση τις εκπομπές ρύπων και η αγορά του συγκεκριμένου μοντέλου μετά την 1-1-2011 συνεπάγεται τέλη κυκλοφορίας 80,8 ευρώ.

Τα ταξί

Αλλαγές έρχονται και στα τέλη κυκλοφορίας για τα ταξί. Μέχρι σήμερα, τα τέλη κυκλοφορίας τους προσδιορίζονταν όπως και για τα ιδιωτικής χρήσης, χωρίς την παραμικρή διαφοροποίηση σε σχέση με το επίπεδο ρύπανσης που προφανώς πολλαπλασιάζεται για ένα αυτοκίνητο που κινείται όλη την ημέρα… Με το νομοσχέδιο ορίζεται ότι για τα ταξί που θα ταξινομηθούν από την 1η Ιανουαρίου 2011 και μετά, τα τέλη κυκλοφορίας θα προσδιορίζονται με αποκλειστικό γνώμονα τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα αλλά με μεγαλύτερους συντελεστές σε σχέση με τα ιδιωτικής χρήσης αυτοκίνητα. Ετσι ενώ για τα Ι.Χ. τα τέλη κυκλοφορίας είναι 0,80 ευρώ για κάθε γραμμάριο διοξειδίου του άνθρακα εφόσον οι συνολικές εκπομπές κυμαίνονται από 101 έως 120 γραμμάρια, το ίδιο κλιμάκιο για τα ταξί αρχίζει από τα 101 γραμμάρια και φτάνει έως τα 150 με συντελεστή τελών κυκλοφορίας 2. Μάλιστα για εκπομπές ρύπων πάνω από 151 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο τα ετήσια τέλη κυκλοφορίας ανά γραμμάριο φτάνουν τα 2,5 ευρώ (στα Ι.Χ. το συγκεκριμένο ποσό αφορά εκπομπές ρύπων πάνω από 201 γραμμάρια). Πρακτικά, οι διαφοροποιήσεις αυτές σημαίνουν ότι ο κάτοχος ενός ταξί Μercedes Ε-Class 200 CDi με εκπομπές ρύπων 139 γραμμαρίων, θα καταβάλλει τέλη 278 ευρώ, ενώ ο κάτοχος ενός Νissan Μicra 1.2 με τις ίδιες εκπομπές ρύπων (139 γραμμάρια) θα πληρώσει τέλη κυκλοφορίας 139 ευρώ. Πάντως ο κάτοχος του ίδιου ταξί που έχει ταξινομηθεί μέχρι τις 31-12-2010 θα πληρώνει τέλη κυκλοφορίας 600 ευρώ.

Η ΑΔΙΚΙΑ

Ο κάτοχος Ι.Χ. αγορασμένου μέχρι τις 31-12-2010 θα πληρώσει περισσότερα από εκείνον που θα ταξινομήσει το ίδιο μοντέλο μετά την 1-1-2011

«Στη σωστή κατεύθυνση, αλλά υπάρχουν και αδικίες»

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Πέτρος Πιτσίνης


ΘΕΤΙΚΑ υποδέχθηκαν παράγοντες της ελληνικής αγοράς αυτοκινήτου την ανακοίνωση για τον τρόπο υπολογισμού των νέων τελών κυκλοφορίας από το 2011 και μετά. Επιφυλάσσονται πάντως να τη μελετήσουν προσεκτικά και να πάρουν επίσημα θέση, καθώς θεωρούν ότι υπάρχουν σημεία τα οποία πρέπει να διορθωθούν. Ο γενικός γραμματέας του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ) Γιάννης Ιωακωβίδης επισημαίνει ότι τα νέα τέλη κυκλοφορίας κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση, εκφράζει όμως τις αντιρρήσεις του για τον χρόνο εφαρμογής τους: «Η αγορά αυτοκινήτου βρίσκεται ήδη σε δραματική κατάσταση, όμως με τα νέα δεδομένα θα παγώσει εντελώς έως τα τέλη της χρονιάς, αφού όλοι οι υποψήφιοι αγοραστές θα μεταθέσουν την ταξινόμηση του καινούργιου Ι.Χ. τους για το επόμενο έτος. Αρα ο υπολογισμός των τελών με βάση τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα θα πρέπει να εφαρμοστεί ήδη από αύριο κιόλας».

Ιδιο μοντέλο- διαφορετικά τέλη

Δυστυχώς, η οικολογική προσέγγιση για τον καθορισμό των τελών κυκλοφορίας αφορά μόνον τα μοντέλα από το 2011 προκαλώντας μια αδικία. Ετσι θα επιβάλλονται διαφορετικά τέλη σε ίδια μοντέλα, τα οποία εκπέμπουν ίδιες ποσότητες διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα, απλά και μόνον επειδή το ένα έχει ταξινομηθεί πριν από το 2011 και το άλλο μετά. Πρόκειται σίγουρα για ανακολουθία, αν υποθέσουμε ότι το βασικό κριτήριο διαμόρφωσης των νέων τελών κυκλοφορίας είναι το ύψος των ρύπων και η επιβάρυνση του περιβάλλοντος.

«Να είναι το πρώτο βήμα»

Κοινή πεποίθηση των εισαγωγέων αυτοκινήτων είναι ότι τα νέα τέλη κυκλοφορίας δεν πρόκειται να δώσουν από μόνα τους ώθηση στις πωλήσεις των Ι.Χ., καθώς δεν καθορίζουν τις αποφάσεις του αγοραστή. Θα μπορούσαν όμως, σύμφωνα με τους εμπόρους αυτοκινήτων, να αποτελέσουν ένα πρώτο βήμα και να ακολουθήσουν ισχυρά οικονομικά κίνητρα για την αντικατάσταση του γηρασμένου στόλου με μοντέλα φιλικά προς το περιβάλλον.

Ευνοούνται τα μικρά

Ο κ. Απόστολος Πετιμεζάς, πρόεδρος του Συνδέσμου Εισαγωγέων Εμπόρων Αυτοκινήτων Ελλάδας υπογραμμίζει την οικολογική διάσταση των νέων τελών κυκλοφορίας, όμως και αυτός δεν πιστεύει ότι αρκούν για να συμβάλουν σε ανάκαμψη των πωλήσεων. Σε κάθε περίπτωση θα ευνοηθούν συγκεκριμένες κατηγορίες μοντέλων, δηλαδή κυρίως τα μικρά αυτοκίνητα οικονομικής κατανάλωσης και χαμηλής εκπομπής ρύπων. «Ετσι κι αλλιώς ο κόσμος έχει στραφεί ήδη στα οικονομικά αυτοκίνητα εξαιτίας της ακριβής τιμής της βενζίνης» εξηγεί ο κ. Πετιμεζάς, «απλά από το 2011 αυτό θα γίνει εντονότερα». Οσο για την αγορά του μεταχειρισμένου Ι.Χ., είναι της άποψης ότι δεν πρόκειται να αλλάξει και να επηρεαστεί σημαντικά από τα νέα τέλη κυκλοφορίας, καθώς οι τιμές των μοντέλων από δεύτερο χέρι κινούνται ήδη σε χαμηλά επίπεδα.