Πιο εύκολες και πιο ασφαλείς αγορές μέσω Ίντερνετ εντός της Ε.Ε. υπόσχεται στους Ευρωπαίους καταναλωτές η Κομισιόν. Με βάση την πρόταση που προωθείται, θα προσφέρονται περισσότερα δικαιώματα στους καταναλωτές, αλλά και μεγαλύτερη προστασία.


Εκατόν πενήντα εκατομμύρια Ευρωπαίοι- το 33% των καταναλωτών- κάνουν ήδη αγορές μέσω Ίντερνετ, όμως μόλις τα 30 εκατομμύρια αγοράζουν από το εξωτερικό. Αυτό για τις ευρωπαϊκές αρχές είναι ένδειξη επιφυλακτικότητας: ο Ευρωπαίος καταναλωτής εμφανίζεται διστακτικός να ψωνίσει ηλεκτρονικά από εταιρείες ή καταστήματα που δεν βρίσκονται στη χώρα του, αν και σε αρκετές περιπτώσεις θα τον συνέφερε περισσότερο.

Με στόχο την ενίσχυση της εμπιστοσύνης του, αλλά και την ενθάρρυνσή του να αναζητεί και να συγκρίνει προϊόντα που διατίθενται και στο εξωτερικό, η αρμόδια για τους Καταναλωτές Επίτροπος της Ε.Ε., Μεγκλένα Κούνεβα, κατέθεσε προτάσεις που, εφόσον υιοθετηθούν, θα ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητα των αγαθών και των υπηρεσιών που προσφέρονται από το Ίντερνετ, θα διευρύνουν την αγορά και θα ρίξουν τις τιμές. Προβλέπεται λοιπόν να δίνονται περισσότερες πληροφορίες στους καταναλωτές από οπουδήποτε κι αν κάνουν τις αγορές τους εντός της Ε.Ε. για την ποιότητα του προϊόντος, τις τιμές και το επιπλέον κόστος για τη μεταφορά του στην πόρτα τους, πριν υπογράψουν το σχετικό συμβόλαιο αγοράς.

Προβλέπεται ακόμη η διασφάλισή τους σε περίπτωση που δεν λάβουν το προϊόν που αγόρασαν, σε περίπτωση που φθάσει αργοπορημένα, ή για κάποιον λόγο (π.χ., λόγω ζημιάς ή λάθους) πρέπει να επιστραφεί ή να αντικατασταθεί. Αν ο καταναλωτής λάβει ένα ελαττωματικό προϊόν, προβλέπεται αρχικά η επισκευή ή η αντικατάσταση, και στη συνέχεια μείωση της τιμής ή επιστροφή των χρημάτων. Σε περίπτωση καθυστέρησης της παράδοσης ή μη παράδοσης, ο καταναλωτής θα έχει δικαίωμα επιστροφής χρημάτων.

Ανώτατο όριο για την παραλαβή ενός αγαθού από τον αγοραστή είναι οι 30 ημέρες από την ημέρα σύναψης του συμβολαίου, ενώ ορίζονται και περίοδοι υπαναχώρησης στις πωλήσεις από απόσταση: έχουν διάρκεια 14 ημέρες, κατά τη διάρκεια των οποίων ο καταναλωτής μπορεί να αλλάξει γνώμη. Στη νέα Οδηγία για τα Δικαιώματα του Καταναλωτή προωθείται παράλληλα η δημιουργία μιας μαύρης λίστας που θα περιλαμβάνει τους αθέμιτους όρους συμβολαίων, ενώ τίθεται το πλαίσιο και για τους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς. Η πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής θα πρέπει να εγκριθεί από το Ευρωκοινοβούλιο και τις κυβερνήσεις της Ε.Ε. στο Συμβούλιο Υπουργών για να γίνει νόμος.