Τη δεκαετία του ΄20 ήταν γκαράζ λεωφορείων. Σήμερα είναι η τελευταία γκαλερί σύγχρονης τέχνης που άνοιξε τις πύλες της στη Μόσχα ή αλλιώς τη ρωσική απάντηση στη βρετανική Τate. Πίσω από αυτό το φιλόδοξο έργο βρίσκεται, όμως, μια εξίσου φιλόδοξη γυναίκα- το πρώην μοντέλο Ντάρια Ζούκοβα, σύντροφος του Ρώσου μεγιστάνα Ρομάν Αμπράμοβιτς, η οποία ηγείται της νέας πολιτιστικής επανάστασης στη Ρωσία.


Έξω από το Carlton Ritz στη Μόσχα, ένα από το πιο ακριβά ξενοδοχεία στον κόσμο, εκατοντάδες άνθρωποι περιμένουν ανυπόμονα για ένα αυτόγραφο. Ούτε καν αντιλαμβάνονται την είσοδο της 27χρονης Ντάρια Ζούκοβα. Δεν πήγαν εκεί για εκείνην. Κρατώντας στα χέρια τους βρετανικές σημαίες και δίσκους από βινύλιο, θέλουν να δουν τους Queen και τον Ρaul Rodgers που βρίσκονται στην πόλη για μια συναυλία.

Το πρώην μοντέλο μπαίνει μέσα αθόρυβα, σαν γάτα.

Ντυμένη απλά, με μια τσάντα από καραβόπανο, δεν προκαλεί την προσοχή.

Κόρη πλούσιου Ρώσου επιχειρηματία, η Ντάρια σε ηλικία 10 ετών έφυγε για τις ΗΠΑ με τη μητέρα της, όταν χώρισαν οι γονείς της. Εκεί σπούδασε ομοιοπαθητική πριν επιστρέψει στο Λονδίνο, όπου σύμφωνα με τις φήμες γνώρισε και τον Αμπράμοβιτς, τον ιδιοκτήτη της βρετανικής ποδοσφαιρικής ομάδας Τσέλσι. Πρόσφατα όμως επέστρεψε στη Μόσχα. Λέγεται ότι ο Αμπράμοβιτς βρήκε στη Ζούκοβα την ιδανική σύντροφο. Δεν δίνει πολλές συνεντεύξεις, δεν μιλάει πολύ, και κυρίως δεν μιλάει για εκείνον. Το βράδυ της Τρίτης παραβρέθηκε και ο Αμπράμοβιτς στα εγκαίνια του Κέντρου Σύγχρονου Πολιτισμού «Γκαράζ», της μεγαλύτερης και καλύτερης γκαλερί σύγχρονης τέχνης στη ρωσική πρωτεύουσα. Τα εγκαίνια έγιναν ακριβώς εννέα μήνες μετά την πρώτη της επίσκεψη στο ετοιμόρροπο κτίριο. «Στο πίσω μέρος του μυαλού μου με απασχολούσε πάντα το ότι δεν υπήρχε ένα μέρος σαν κι αυτό, μια μεγάλη γκαλερί σύγχρονης τέχνης στη Μόσχα. Όταν είδα το παλιό κτίριο το σκέφτηκα αμέσως», λέει η Ζούκοβα.

Το «Γκαράζ».

Για τη Ζούκοβα, το νέο της απόκτημα τής δίνει την ευκαιρία να εδραιωθεί στα διεθνή καλλιτεχνικά δρώμενα. «Ελπίζω να έρθουν όλοι. Νέοι αλλά και μεγαλύτεροι ηλικιακά. Θέλω ν΄ αρχίσω διάλογο με το κοινό. Θέλω να ενθουσιαστούν με τους διαφορετικούς καλλιτέχνες που θα φιλοξενήσουμε», επισήμανε.

Το «Γκαράζ» αποτελεί επίσης το πλέον εμφανές σημάδι της τάσης των πλούσιων Ρώσων να ασχοληθούν με την τέχνη, επενδύοντας εκατομμύρια σε αγορές έργων. Όπως έκανε πρόσφατα ο ίδιος ο σύντροφος της Ζούκοβα. Σε μια στιγμή που οι μεγάλοι ξένοι οίκοι δημοπρασιών στη Νέα Υόρκη και το Λονδίνο βρίσκουν δύσκολα αγοραστές, εν μέσω της οικονομικής κρίσης, ο Αμπράμοβιτς απέκτησε έναντι 75 εκατομμυρίων ευρώ δύο πίνακες των Λούσιαν Φρόιντ και Φράνσις Μπέικον.

Ονόματα που πιθανόν να μη γνώριζε καν η ιδιοκτήτρια της νέας γκαλερί, λένε οι κακές γλώσσες. Πρόσφατα, όταν δημοσιογράφος τής ζήτησε να ονομάσει τους αγαπημένους της καλλιτέχνες, η Ντάρια Ζούκοβα απάντησε: «Δεν είμαι πολύ καλή στα ονόματα». Η απάντηση αυτή έγινε αιτία για δεκάδες αρνητικά δημοσιεύματα

8.500 τετραγωνικά στη Βόρεια Μόσχα


Η πρώτη έκθεση που φιλοξενεί είναι του Ίλια Καμπακόφ, ο οποίος συνεργάζεται με τη σύζυγό του Εμίλια. Είναι ένας από τους σημαντικότερους μεταπολεμικούς καλλιτέχνες, ο οποίος πέρασε 30 χρόνια στη Μόσχα πριν μεταναστεύσει στις ΗΠΑ τη δεκαετία του ΄80. Είναι η πρώτη φορά που τα μεγάλα σε όγκο έργα του εκτίθενται στη Ρωσία. Σύμφωνα με τους κριτικούς της τέχνης, ο Καμπακόφ «εξερευνά μέσα από πορτρέτα και σχέδια τον χαμένο κόσμο της ΕΣΣΔ». Ένα από τα μεγαλύτερα έργα που εκτίθενται στο «Γκαράζ» είναι το «Κόκκινο Βαγόνι». Με έκταση 8.500 τετραγωνικών μέτρων στη Βόρεια Μόσχα, το γκαράζ του 1926 αποτελεί σήμερα ένα εντυπωσιακό αρχιτεκτονικό μοντέλο. Οι σπειροειδής σκάλες και τα παράθυρα στην οροφή είναι από μόνα τους έργα τέχνης. Κατασκευασμένο για να στεγάσει 104 λεωφορεία τύπου Leyland, τα οποία εισήχθησαν στη Σοβιετική Ένωση από τη Βρετανία, είχε σχεδιαστεί έτσι από τον αρχιτέκτονα Κονσταντίν Μελνίκοφ, ώστε τα λεωφορεία να παρκάρουν και να εξέρχονται χωρίς να χρειάζεται να κάνουν μανούβρες.