Σε οικολογική πρωτεύουσα του κόσμου έχει βαλθεί να μετατρέψει το Παρίσι ο σοσιαλιστής δήμαρχος της πόλης Μπερτράν Ντελανοέ.


Μετά το Velib, την πρωτοποριακή υπηρεσία ενοικίασης ποδηλάτων, «εξαπολύει» εναντίον της κυκλοφοριακής συμφόρησης και της ατμοσφαιρικής ρύπανσης ένα ανάλογο πρόγραμμα με ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα. Η λογική στο Αutomobiles-en-Libre-Service (Αυτοκίνητα-σε-Ελεύθερη-Υπηρεσία) ή Voiturelib (Ελεύθερα Αυτοκίνητα) παραμένει η ίδια όπως και στο Velib, μόνο το μεταφορικό μέσο αλλάζει: 2.000 ηλεκτροκίνητα οχήματα

Η ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ

Οι Παριζιάνοι θα νοικιάζουν τα αυτοκίνητα με την ώρα. Θα κάνουν τη δουλειά τους και θα τα αφήνουν σε ειδικούς χώρους

(για αρχή) θα περιμένουν τους Παριζιάνους (που θα έχουν εγγραφεί στη σχετική υπηρεσία) σε δεκάδες ειδικούς χώρους στάθμευσης και ενοικίασης ανά την πόλη. Η διαδικασία θα έχει ως εξής: θα παίρνουν το αυτοκίνητο, θα κάνουν τη δουλειά τους κι έπειτα θα το αφήνουν σε οποιονδήποτε άλλο από τους προκαθορισμένους χώρους τους βολεύει. Λεπτομέρειες δεν έχουν ακόμα ανακοινωθεί. Θα τις αποκαλύψει ο ίδιος ο Ντελανοέ εντός του μήνα, κηρύσσοντας επί τη ευκαιρία και την έναρξη της εκστρατείας επανεκλογής του στη δημαρχία, τον ερχόμενο Μάρτιο. Το κόστος χρήσης των ηλεκτροκίνητων οχημάτων, πάντως, θα είναι αρκετά χαμηλό: μερικά ευρώ την ώρα, ανάλογα με την απόσταση που θα διανύει ο ενοικιαστής. Όσο για τα διαθέσιμα αυτοκίνητα, η δημοτική αρχή εξετάζει δύο πιθανά ηλεκτροκίνητα νέας γενιάς: το ένα, γνωστό ως πρόγραμμα Βlue Car, είναι ένα τριθέσιο αυτοκίνητο ικανό να διανύσει 250 χιλιόμετρα μέχρι να χρειαστεί εκ νέου φόρτιση. Το άλλο, το Cleanova, «παιδί» της αεροναυπηγικής εταιρείας Dassault, χρησιμοποιεί το αμάξωμα ενός μικρού βαν Renault Κangoo, έχει μέγιστη ταχύτητα 130 χλμ. την ώρα και χρειάζεται τέσσερις έως οκτώ ώρες φόρτιση για να γεμίσει μπαταρίες.

Μόνο το 43% των παριζιάνικων νοικοκυριών διαθέτουν αυτοκίνητο και το 95% των Ι.Χ. παραμένουν σταθμευμένα ανά πάσα δεδομένη στιγμή. Εντούτοις, τα μποτιλιαρίσματα και όλα όσα αυτά συνεπάγονται- ηχητική και ατμοσφαιρική ρύπανση – ταλαιπωρούν καθημερινά το Παρίσι. Η ομάδα του Μπερτράν Ντελανοέ υπολογίζει ότι κάθε ηλεκτροκίνητο αυτοκίνητο θα «αντικαταστήσει» από πέντε έως δέκα Ι.Χ. Και ελπίζει ότι το Voiturelib θα γνωρίσει επιτυχία ανάλογη με εκείνη του Velib: από τον περασμένο Ιούλιο οπότε και άρχισε το πρωτοποριακό αυτό πρόγραμμα, τα 20.000 ποδήλατα που εξυπηρετούν τους Παριζιάνους σε 5.000 χώρους στάθμευσης και ενοικίασης ανά την πόλη έχουν χρησιμοποιηθεί 11 εκατομμύρια φορές, μετατρέποντας το Παρίσι σε μία… σχεδόν φιλική προς τους ποδηλάτες πόλη.

Τα ποδήλατα

Ο Ντελανοέ, λοιπόν, που κυκλοφορεί στους δρόμους της πόλης με ένα μικροσκοπικό ηλεκτροκίνητο Citroen Saxo, τείνει να αγνοήσει όσους αντιμετωπίζουν το πρόγραμμα Αυτοκίνητα-Σε-Ελεύθερη-Υπηρεσία με σκεπτικισμό- με σκεπτικισμό είχε αντιμετωπιστεί αρχικά και το πρόγραμμα με τα ποδήλατα. Ο Ντενίς Μποπέν, πάντως, ο «Πράσινος» αντιδήμαρχος της πόλης, εκφράζει φόβους πως το νέο σχέδιο θα κάνει κακό στο ήδη υπάρχον: «Οι χρήστες του Velib δεν πρέπει να ενθαρρυνθούν να ενοικιάζουν αυτοκίνητα αντί για ποδήλατα», λέει.