Διπλή τιμή πάλι στο πετρέλαιο


Προς «φιάσκο», σε ό,τι αφορά την αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου, φαίνεται να οδεύει το πολυδιαφημισμένο σχέδιο της ενοποίησης των φόρων του πετρελαίου θέρμανσης με του κίνησης.

Το βασικό σενάριο στο οποίο φαίνεται να έχει καταλήξει το υπουργείο Οικονομικών, δηλαδή την ευθύνη για την αγορά του πετρελαίου να την έχει ο πρατηριούχος, αφήνει τόσα πολλά περιθώρια για λαθρεμπόριο, ώστε οι εκπρόσωποι των εταιρειών εμπορίας ζήτησαν από τον υφυπουργό Αντώνη Μπέζα την αναβολή της εξομοίωσης των φόρων για την επόμενη σεζόν (Οκτώβριος 2008- Απρίλιος 2009).

Το υπουργείο Οικονομίας, πάντως, «πιέζει» ώστε να εφαρμοστεί από 1-1-2008 ο νέος τρόπος εφαρμογής του νέου συστήματος, βάσει του οποίου ο πρατηριούχος θα αγοράζει πετρέλαιο θέρμανσης στην ίδια τιμή με το κίνησης και εν συνεχεία θα το διαθέτει στον καταναλωτή με τον μειωμένο φόρο. Ακόμη, όμως, και αν ο μηχανισμός αυτός ισχύσει από τον Ιανουάριο, «θεωρείται αμφιβόλου αποτελεσματικότητας, όσον αφορά τον στόχο της πάταξης του λαθρεμπορίου».

Αυτό διαπιστώνουν όλοι όσοι συναντήθηκαν μέχρι τώρα με τον κ. Μπέζα, από τις εταιρείες και τους μεταπωλητές πετρελαίου, μέχρι τους πρατηριούχους που χθες επισκέφτηκαν τον υφυπουργό για τρίτη φορά μέσα σε ένα μήνα, προκειμένου να βρουν λύσεις.

Το νέο καθεστώς προβλέπει την αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης από τα 21 ευρώ ανά χιλιόλιτρο, που είναι σήμερα για το πετρέλαιο θέρμανσης, στα 276 ευρώ, που ισχύουν για το κίνησης. Έτσι, ο πρατηριούχος θα αγοράζει το πετρέλαιο θέρμανσης με φόρο 276 ευρώ και θα το πουλάει στους καταναλωτές με φόρο 21 ευρώ. Τη διαφορά του φόρου των 225 ευρώ θα μπορεί να την εισπράξει μέσω τραπεζών, ακόμη και αυθημερόν.

Δύο τιμές, ίσον λαθρεμπόριο

«Ωστόσο, όσο θα υπάρχουν στην αγορά δύο διαφορετικές τιμές διάθεσης του πετρελαίου θέρμανσης, μια ακριβή και μια φθηνή, το κίνητρο για λαθρεμπόριο είναι δεδομένο», λένε χαρακτηριστικά. Συγκεκριμένα, οι μεταπωλητές πετρελαίου, οι βυτιοφορείς, οι πρατηριούχοι, ακόμη και οι εταιρείες, σε συνεργασία με διαχειριστές πολυκατοικιών και ιδιοκτήτες μονοκατοικιών, θα μπορούν να εκδίδουν πλασματικά τιμολόγια για πωλήσεις ποσοτήτων πετρελαίου μεγαλύτερες από αυτές που παραδίδουν.

Για παράδειγμα, ένας διαχειριστής πολυκατοικίας 20 διαμερισμάτων με πραγματική κατανάλωση 1.800 λίτρα μηνιαίως, θα μπορεί να αγοράζει 4.000

λίτρα πετρελαίου προς 70-71 λεπτά/ λίτρο, όσο κοστίζει σήμερα στην Αττική. Τα 2.200 λίτρα της διαφοράς θα τα πουλάει σαν πετρέλαιο κίνησης, στην τιμή του 1,043 ευρώ το λίτρο- τόσο κοστίζει σήμερα το ντίζελ- και θα καρπώνεται μαζί με τον έμπορο μια διαφορά της τάξεως περίπου των 34 λεπτών/ λίτρο. Στην προκειμένη περίπτωση θα βάζουν στην τσέπη τους μόνο 750 ευρώ, αν ωστόσο το λαθρεμπόριο γίνει σε εκτεταμένη κλίμακα, θα μαζεύονται κάποια εκατομμύρια ευρώ.

Τ α καύσιμα των αλιευτικών

«Πάνε να εφαρμόσουν»- λένε όσοι γνωρίζουν τον χώρο- «το ίδιο σύστημα που εφαρμοζόταν μέχρι και τα μέσα της δεκαετίας του ΄90 με τη φορολογική ατέλεια στο πετρέλαιο των αλιευτικών σκαφών. Το σύστημα γρήγορα εξελίχθηκε σε μια βιομηχανία εικονικών τιμολογίων, καθώς ένα σκάφος εφοδιαζόταν με περισσότερη ποσότητα απ΄ όση πραγματικά χρειαζόταν, εν συνεχεία το κύκλωμα (ιδιοκτήτης, τελώνης, μεταπωλητής) πωλούσε το υπόλοιπο σαν φορολογημένο, και μοιράζονταν τη διαφορά του φόρου. Η ίδια ακριβώς βιομηχανία είναι πιθανό να στηθεί και τώρα, με τη μόνη διαφορά ότι τότε είχαμε πλασματικά παραστατικά, τώρα θα έχουμε πλασματικά τιμολόγια.

Πώς θα ελέγχουν;

Το υπουργείο έχει ενημερώσει, σύμφωνα με πληροφορίες, τους πρατηριούχους, ότι για την αποφυγή εικονικών καταναλώσεων έχει ετοιμάσει μια βάση δεδομένων, όπου θα καταχωρούνται τα ΑΦΜ των πρατηριούχων, οι διευθύνσεις των παραληπτών, οι ποσότητες πετρελαίου και οι ημερομηνίες των παραδόσεων. «Πώς, όμως, θα ελέγξουν αν ο καταναλωτής πουγια παράδειγμα- τον Μάρτιο αγοράζει μεγαλύτερη ποσότητα πετρελαίου από ό,τι τον Νοέμβριο, το χρειάζεται πράγματι για θέρμανση επειδή επιδεινώθηκε ο καιρός ή κάνει λαθρεμπόριο», λένε χαρακτηριστικά στελέχη εταιρειών εμπορίας. «Πώς, επίσης, θα εξάγουν ασφαλή συμπεράσματα συγκρίνοντας την κατανάλωση που είχε μια πολυκατοικία το 2005 ή το 2006 με αυτήν του 2008, αν για παράδειγμα του χρόνου έχουμε πιο βαρύ χειμώνα»;

Σε κάθε περίπτωση, οι πληροφορίες επιμένουν ότι το υπουργείο Οικονομίας είναι αποφασισμένο να θέσει σε εφαρμογή το νέο σύστημα από 1-1-2008. Οι πληροφορίες λένε ότι θα περιλαμβάνεται στο φορολογικό νομοσχέδιο που θα κατατεθεί στη Βουλή στα τέλη του μήνα και θα ψηφιστεί πριν από τον προϋπολογισμό.

tip

Ο πρατηριούχος θα αγοράζει πετρέλαιο θέρμανσης στην ίδια τιμή με το κίνησης και εν συνεχεία θα το διαθέτει στον καταναλωτή με τον μειωμένο φόρο