Θέση στη… γραμμή εκκίνησης για τη δημιουργία της πρώτης πίστας Φόρμουλας 1 στην Ελλάδα παίρνουν τρεις περιοχές της χώρας- ο Ορχομενός, η Πάτρα και οι Γούβες Ηρακλείου Κρήτης- μετά την υπογραφή του Προεδρικού Διατάγματος που καθορίζει τις τεχνικές προδιαγραφές δημιουργίας και λειτουργίας αυτοκινητοδρομίων.


Προβλέπεται ότι οι πίστες αγώνων αυτοκινήτων θα κατασκευάζονται σε εκτάσεις τουλάχιστον 400 στρεμμάτων και σε εκτός σχεδίου περιοχές, που δεν θα περιλαμβάνουν δασικές εκτάσεις και αρχαιολογικές ζώνες. «Εκτός μάχης», σύμφωνα με το Προεδρικό Διάταγμα, βγαίνει το παλαιό αεροδρόμιο στο Ελληνικό, καθώς βρίσκεται εντός κατοικημένης περιοχής. Επίσης, πρέπει να βρίσκονται σε απόσταση τουλάχιστον δύο χιλιομέτρων από τα όρια οικισμών, σχεδίων πόλεων, παραδοσιακών οικισμών, αρχαιολογικών χώρων,

ΟΙ ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΕΣ

Οι περιοχές που θα επιλεγούν πρέπει να είναι κοντά σε οδικούς άξονες, αεροδρόμιο, δίκτυα συγκοινωνιών και σε ξενοδοχεία 3, 4 και 5 αστέρων

νεώτερων μνημείων, εθνικών δρυμών και βιοτόπων, ώστε να διασφαλίζεται η προστασία των κατοικημένων περιοχών και των ευαίσθητων οικοσυστημάτων.

Οι περιοχές που θα επιλεγούν, κρίνεται σκόπιμο να βρίσκονται κοντά σε οδικούς άξονες (με πλάτος τουλάχιστον 8 μέτρων) και δίκτυα συγκοινωνιών, καθώς και σε απόσταση μικρότερη των 100 χιλιομέτρων από ξενοδοχεία 3, 4 και 5 αστέρων, συνολικής δυναμικότητας 1.000 κλινών.

Αεροδρόμιο και νοσοκομείο

Η υποψήφια περιοχή πρέπει να βρίσκεται σε απόσταση το πολύ μέχρι 120 χιλιομέτρων από κάποιο μεγάλο αεροδρόμιο, στο οποίο για να φτάσει κανείς θα χρειάζεται μέχρι δύο ώρες το πολύ. Σε απόσταση έως 50 χλμ. από το αυτοκινητοδρόμιο κρίνεται απαραίτητο να υπάρχουν περιφερειακό νοσοκομείο, σταθμός της πυροσβεστικής υπηρεσίας, τράπεζες, ταχυδρομεία, τουριστικά γραφεία, εμπορικά καταστήματα, φαρμακεία καθώς και εγκαταστάσεις αναψυχής και διασκέδασης. Όσον αφορά τις τεχνικές προδιαγραφές, προβλέπεται ότι η μορφολογία του εδάφους πρέπει να είναι επίπεδη, ενώ οι πίστες πρέπει να έχουν μήκος από 2,5 έως 8 χλμ. και ελάχιστο πλάτος 12 μέτρων (εκτός της ευθείας εκκίνησης- επιτάχυνσης που πρέπει να είναι άνω των 15 μέτρων). Ακόμα, τα αυτοκινητοδρόμια πρέπει να διαθέτουν βοηθητικούς δρόμους εξυπηρέτησης, ελικοδρόμιο, κτιριακές εγκαταστάσεις εξυπηρέτησης των αγωνιζομένων, των δημοσιογράφων, των φιλάθλων, καθώς και θέσεις στάθμευσης συνολικής έκτασης τουλάχιστον 5.000 τ.μ.

Οι ενδιαφερόμενοι

Σε παγκόσμια κλίμακα οι πίστες αγώνων αυτοκινήτου θεωρούνται στοιχεία που ενισχύουν το προφίλ της τουριστικής εικόνας μιας χώρας, αλλά από οικονομικής πλευράς η επένδυση δεν θεωρείται κερδοφόρος. Αναφέρεται ενδεικτικά ότι στο Βέλγιο έκλεισε πίστα για μεγάλο διάστημα λόγω οικονομικών προβλημάτων, ενώ στο Ντουμπάι το αυτοκινητοδρόμιο επιχορηγείται σε ποσοστό 60% από την κυβέρνηση. Ακόμη και στην Κωνσταντινούπολη, όπου άρχισε να λειτουργεί πριν από δύο χρόνια και με γενναίες παροχές από την κυβέρνηση, η επιχείρηση αντιμετωπίζει σοβαρές δυσκολίες.

Προτάσεις από Ορχομενό, Πάτρα και επιστολή για τις Γούβες Ηρακλείου


ΤΑ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ χρόνια επιχειρηματικοί όμιλοι έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για τη δημιουργία αυτοκινητοδρομίων στον Ορχομενό (είχαν γίνει και εγκαίνια επί πρωθυπουργίας Μητσοτάκη), στην ευρύτερη περιοχή της Πάτρας και στην Κρήτη.

Ο Ορχομενός προτείνει την κατασκευή του ως δημόσιου έργου, σε έκταση 1.366 στρεμμάτων στην αποξηραμένη λίμνη της Κωπαΐδας. Τη δημιουργία της πίστας έχει αναλάβει η εταιρεία του Κέντρου Μηχανοκίνητου Αθλητισμού και Ερευνών Ορχομενού Βοιωτίας (ΚΕΜΑΕ), στην οποία μετέχουν κατά 30% η ΕΛΠΑ, κατά 40% η Νομαρχία Βοιωτίας και κατά 30% ο Δήμος Ορχομενού.

Στην περιοχή της Πάτρας, η εταιρεία Αυτοκινητοδρόμιο Πάτρας Α.Ε. προτίθεται πλέον, με τη θέσπιση του σχετικού νομοθετικού πλαισίου, να ζητήσει και να λάβει από την αρμόδια διεύθυνση του ΕΟΤ την έγκριση σκοπιμότητας για τη δημιουργία αυτοκινητοδρομίου σε έκταση 1.200 στρεμμάτων στην περιοχή της Χαλανδρίτσας. Εκτός από το αυτοκινητοδρόμιο με πίστα μήκους 5.243

μέτρων, προβλέπεται και η κατασκευή δύο ξενοδοχείων και πάρκου αναψυχής.

Την καταλληλότητα δύο περιοχών στις Κάτω Γούβες Ηρακλείου Κρήτης για τη δημιουργία πίστας Φόρμουλας 1 επισήμανε πριν από περίπου ένα χρόνο σε επιστολή της προς τη Νομαρχία Ηρακλείου η διεθνής σύμβουλος της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας Φόρμουλας 1, κ. Μόνικα Σβαρτζ.

Συγκεκριμένα, η κ. Σβαρτζ αναφέρει ότι και οι δύο περιοχές είναι γενικώς κατάλληλες για την κατασκευή ενός έργου που θα περιλαμβάνει πίστα φόρμουλας, καθώς και διευκολύνσεις για αγώνες αυτοκινήτων, εφόσον, αποκτηθούν όλες οι νόμιμες εγκρίσεις, εθνικές και διεθνείς.

Επένδυση 500 εκατ. ευρώ στην Πάτρα


Η αξία του αυτοκινητοδρομίου στη Χαλανδρίτσα που θα γίνει σε χώρο δεσμευμένο 1.200

στρεμμάτων υπολογίζεται στα 4 εκατομμύρια ευρώ, ενώ το συνολικό ύψος της επένδυσης ανέρχεται περίπου στα πεντακόσια εκατομμύρια ευρώ.