ΜΠΟΡΕΙ ένα αυτοκίνητο 4×4 να είναι πιο οικολογικό, πιο φιλικό προς το περιβάλλον, από ό,τι ένα υβριδικό αυτοκίνητο; Σε βάθος χρόνου ναι, μπορεί… Αυτό τουλάχιστον υποστηρίζει αμερικανική έρευνα, η οποία διήρκεσε περισσότερο από τρία χρόνια και έβαλε στο μικροσκόπιο 311 μοντέλα αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στις ΗΠΑ.

Η CΝW Μarketing Research είναι μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες μάρκετινγκ της Αμερικής, με ειδίκευση στην αυτοκινητοβιομηχανία, για την οποία διαθέτει μια τεράστια βάση δεδομένων. Και όπως σπεύδει να ξεκαθαρίσει η «Figaro», δεν μπορεί να θεωρηθεί ύποπτη μονομέρειας: πέραν των χιλιάδων πελατών της, ο πρόεδρός της Αρτ Σπινέλα διηύθυνε στο παρελθόν ένα περιοδικό εξειδικευμένο στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα· ένα τέτοιο οδηγούσε επί χρόνια και ο ίδιος. Το 2003, η CΝW θέλησε να υπολογίσει το περιβαλλοντικό κόστος των αυτοκινήτων που πωλούνται στις ΗΠΑ. Όχι μόνο το καθημερινό κόστος χρήσης, αλλά και την ενέργεια η οποία δαπανάται από τη στιγμή της σύλληψης μέχρι τη στιγμή της καταστροφής. Το πάθος των στελεχών της για τη λεπτομέρεια τα ώθησε να αξιολογήσουν τόσο την τιμή των εξαρτημάτων, το κόστος των εργατικών αμοιβών και τις συνθήκες μεταφοράς των εργαζομένων (με λεωφορείο ή Ι.Χ.) όσο και τον τρόπο εναποθήκευσης και αποστολής των αυτοκινήτων στους αντιπροσώπους, την αντοχή του μοντέλου και την πολυπλοκότητα της ανακύκλωσής του. Έτσι η εταιρεία συγκέντρωσε 4.000 παράγοντες αξιολόγησης. Για να κάνει όμως το αποτέλεσμα κατανοητό σε όλους, επέλεξε να ορίσει μία και μόνη μονάδα μέτρησης: σε δολάρια ανά μίλι (1,609 χιλιόμετρα) καθ΄ όλη τη διάρκεια ζωής κάθε μοντέλου.

Οι αναταράξεις

Τα συμπεράσματα της έρευνας προκαλούν έντονες αναταράξεις στις ΗΠΑ. Διότι ορισμένα οικονομικά στη χρήση αλλά επιτηδευμένα μοντέλα, όπως τα υβριδικά αυτοκίνητα, επιτυγχάνουν μετριότατα σκορ όσον αφορά το συνολικό περιβαλλοντικό κόστος. Συγκεκριμένα, ο μέσος όρος για τα 311 μοντέλα που εξετάστηκαν είναι 2,28 δολάρια/μίλι. Το συνολικό κόστος του υβριδικού Τoyota Ρrius, ωστόσο, είναι 3,24 δολάρια/μίλι, ενώ το κόστος ενός Ηummer Η3- αυτοκινήτου-κόκκινου πανιού για κάθε οικολόγο- είναι 2,07 δολάρια/μίλι. Ακόμα πιο σοκαριστικό; Το κόστος ενός Jeep Wrangler είναι μόλις 0,60 δολάρια/μίλι. Ο λόγος; Πρόκειται για απλό μοντέλο, που παράγεται μαζικά, έχει μεγάλη αντοχή και κόστος κατασκευής δέκα φορές μικρότερο από εκείνο πολλών περίπλοκων τεχνολογικών προϊόντων, όπως τα υβριδικά αυτοκίνητα.

«Μετατίθεται» η μόλυνση


ΕΝΑ ΥΒΡΙΔΙΚΟ αυτοκίνητο που κινείται στο Λος Άντζελες μολύνει λιγότερο από ένα βενζινοκίνητο με την ίδια ιπποδύναμη, αλλά το οικονομικό κόστος καθ΄ όλη τη διάρκεια της ζωής του απλώς μεταθέτει την εν λόγω μόλυνση στον χρόνο και τον χώρο. Οι αισιόδοξοι πάντως πιστεύουν ότι ο πολλαπλασιασμός των μοντέλων και η αύξηση της παραγωγής θα μειώσουν το κόστος αυτό και θα ενισχύσουν το ενδιαφέρον για την υβριδική τεχνολογία.