Μοιράζει τον χρόνο της ανάμεσα στο πρωινό- δημόσιο σχολείο και στο απογευματινό – εθελοντικό σχολείο των μεταναστών. Η κ Αγγελική Καλαχάνη, μέλος της ομάδας δασκάλων «Τα Πίσω Θρανία», παραδίδει σχεδόν καθημερινά μαθήματα ελληνικής γλώσσας σε ενήλικους μετανάστες από χώρες όπως το Αφγανιστάν, η Συρία, το Ιράκ και η Γεωργία. Άλλωστε όπως λέει, οι μετανάστες έχουν το δικαίωμα να μάθουν ελληνικά διατηρώντας παράλληλα τη δική τους κουλτούρα.
Πότε άρχισαν τα μαθήματα ελληνικής γλώσσας για μετανάστες από «Τα Πίσω Θρανία»; «Τα Πίσω Θρανία» συγκροτήθηκαν το φθινόπωρο του 1999, ως μια πρωτοβουλία έμπρακτης αλληλεγγύης προς τους μετανάστες.

Πόσα μέλη- δασκάλους έχει η ομάδα;

Είμαστε 25, εκ των οποίων οι περισσότεροι δάσκαλοι σε δημόσια σχολεία.

Πόσο καιρό είστε μέλος της ομάδας;

Σχεδόν από την αρχή, αλλά ενεργό μέλος είμαι από το 2000.

Πώς σας προέκυψε; Δούλευα σ΄ ένα σχολείο όπου το μεγαλύτερο ποσοστό των μαθητών ήταν αλλόγλωσσοι. Εκεί βρέθηκα με εκπαιδευτικούς που είχαν τις ίδιες ανησυχίες σχετικά με την εκπαίδευση των αλλόγλωσσων μαθητών. Έτσι δημιουργήθηκε κι ο «πυρήνας» των «Πίσω Θρανίων».

Πόσοι μαθητές- μετανάστες έχουν περάσει από τα «Πίσω Θρανία»;

Κάθε χρόνο συμμετέχουν στα μαθήματα περίπου 200 μαθητές, από τους οποίους άλλοι έχουν ελλιπή φοίτηση ή διακόπτουν ενώ άλλοι παρακολουθούν τα μαθήματα για δεύτερο, τρίτο ή και τέταρτο χρόνο.

Γιατί ονομάσατε την ομάδα «Τα Πίσω Θρανία»;

Διότι βιώνοντας καθημερινά την αδιαφορία και έναν διαρκή πόλεμο από το εκπαιδευτικό σύστημα για κάθε τι «άλλο»- διαφορετικό, αισθανόμαστε ότι είμαστε οι εκπαιδευτικοί των «πίσω θρανίων» της τάξης.

Στα μπροστινά θρανία ποιοι κάθονται;

Οι… «σπασίκλες». Δημοτικό σχολείο ή σχολείο των μεταναστών;

Και τα δύο. Γιατί δε σταματούμε στα μαθήματα ελληνικών σε ενηλίκους, αλλά επεκτεινόμαστε και στην εκπαίδευση των παιδιών των μεταναστών.

Ποιοι είναι πιο συνεπείς μαθητές, τα Ελληνόπουλα ή οι ενήλικοι μετανάστες;

Οι ενήλικοι μετανάστες βέβαια, γιατί έρχονται συνειδητά στα μαθήματα. Είναι πραγματικά συγκινητικό το ενδιαφέρον που δείχνουν και η προσπάθεια που καταβάλλουν.

Για αμοιβή ούτε λόγος; Ούτε λόγος! Το Πιστοποιητικό Ελληνομάθειας είναι υποχρεωτικό για τις πενταετείς άδειες παραμονής των μεταναστών. Έχετε ενστάσεις; Ναι, γιατί ουσιαστικά το σύστημα προσπαθεί από τη μια να δυσκολέψει τη διαδικασία απόκτησης της άδειας και από την άλλη αναπαράγει μια μορφή εθνικισμού, με στόχο την εξαφάνιση της κουλτούρας των «άλλων».

Γιατί το υπουργείο Παιδείας δεν στηρίζει τα μαθήματα;

Αυτό, νομίζω, θα έπρεπε να το απαντήσει κάποιος από το υπουργείο.

Ποιο είναι το κόστος των μαθημάτων ελληνικής γλώσσας;

Στα ιδιωτικά φροντιστήρια το κόστος είναι μεγάλο, περίπου 300 ευρώ τον μήνα, συν τα εξέταστρα για την Πιστοποίηση που φθάνουν τα 130 ευρώ.

Το υπουργείο έχει αναλογισθεί ότι πολλοί μετανάστες δεν έχουν τα απαραίτητα χρήματα για τα μαθήματα αυτά;

Το υπουργείο απευθύνεται σε αλλοδαπούς που έχουν τη δυνατότητα να πληρώσουν. Οι περισσότεροι μετανάστες δεν έχουν ούτε τα χρήματα αυτά αλλά ούτε τον χρόνο να παρακολουθήσουν τα μαθήματα, γιατί συνήθως δουλεύουν πολλές ώρες.

Τουλάχιστον, τα απαιτούμενα βιβλία σάς τα παρέχει;

Εννοείται πως όχι. Δουλεύουμε με βιβλία που αγοράζουμε στα βιβλιοπωλεία και με υλικό που φτιάχνουμε μόνοι μας, προσαρμοσμένο στις ανάγκες της ομάδας που έχουμε κάθε φορά.

Δηλαδή, ποια είναι τα τρέχοντα έξοδα για τα μαθήματα που παρέχετε;

Τα βιβλία, τα αναλώσιμα και η συμμετοχή στο ενοίκιο και τα έξοδα του κτιρίου όπου γίνονται τα μαθήματα.

Το 2000 μια μερίδα Ελλήνων αποδοκίμασε τον αριστούχο μαθητή Οδυσσέα Τσενάι από την Αλβανία, που ήθελε να σηκώσει την ελληνική σημαία. Τι γνώμη έχετε;

Η παράδοση και ο νόμος δίνουν στον πρώτο μαθητή το προνόμιο να σηκώσει την ελληνική σημαία για τις μαθητικές του επιδόσεις και όχι γιατί είναι… ο καλύτερος Έλληνας. Πιστεύω πως ο φόβος για το ξένο γεννά τον ρατσισμό. Είναι η ελληνική κοινωνία ρατσιστική απέναντι στους μετανάστες;

Είναι· και γίνεται όλο και περισσότερο ρατσιστική, με έναν τρόπο όχι ξεκάθαρο. Ακούμε συχνά τη δήλωση: «Εγώ δεν είμαι ρατσιστής, αλλά δεν θα ήθελα το παιδί μου να κάθεται με τον Αλή γιατί δεν μπορεί να προχωρήσει».

Τελικά ο εθελοντισμός είναι στάση ζωής;

Για μας «Τα Πίσω Θρανία» είναι πολιτική δράση που στοχεύει στην ανάπτυξη της έμπρακτης αλληλεγγύης προς τους μετανάστες, τόσο σε εκπαιδευτικό όσο και σε κοινωνικό επίπεδο.

Αν δεν κάνατε μαθήματα σε μετανάστες, ποια εθελοντική δραστηριότητα θα επιλέγατε;

Θα ήθελα να είμαι στις ομάδες που δούλεψαν για την ανέγερση του σχολείου στην επαρχία Τσιάπας στο Μεξικό.