Η Ford, που εδώ και 70 χρόνια ήταν η δεύτερη μεγαλύτερη αμερικανική

αυτοκινητοβιομηχανία μετά την General Motors, παραδέχθηκε ότι σύντομα θα χάσει

τη θέση αυτή από την ιαπωνική Toyota. Κι αυτό καθώς οι πωλήσεις της

μειώνονται, αναγκάζοντάς την να κλείσει εργοστάσια και να περικόψει χιλιάδες

θέσεις εργασίας

Μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις της ιστορίας τους αντιμετωπίζουν οι

αυτοκινητοβιομηχανίες του Ντιτρόιτ, που καλούνται να αλλάξουν τη στρατηγική

πωλήσεων για να αναχαιτίσουν τους ανταγωνιστές από Ιαπωνία και Ευρώπη.

Στις αρχές της χρονιάς τα στελέχη στις τρεις μεγάλες επιχειρήσεις με έδρα το

Ντιτρόιτ, όπου χτυπά η καρδιά της αυτοκινητοβιομηχανίας στις ΗΠΑ – η Ford, η

General Motors και η Daimler Chrysler – ήλπιζαν ότι είχαν βρει τις λύσεις για

τα προβλήματά τους: Να αυξήσουν τις πωλήσεις και να βελτιώσουν τα οικονομικά

μεγέθη τους.

Τώρα όμως παραδέχονται ότι χρειάζεται πολλή δουλειά ακόμη για να ανακάμψουν

απέναντι στον ανταγωνισμό και αναγκάζονται να επανεξετάσουν την γκάμα των

μοντέλων αυτοκινήτων που πωλούν ή σχεδιάζουν να ρίξουν στην αγορά, σε μια

προσπάθεια να διατηρήσουν το μερίδιό τους. Επίσης κλείνουν ή σχεδιάζουν να

μεταφέρουν αλλού εργοστάσια, αλλά και να απολύσουν (η Ford και η GM) χιλιάδες

εργαζομένους.

Η Ford, που εδώ και 70 χρόνια ήταν η δεύτερη μεγαλύτερη αμερικανική

αυτοκινητοβιομηχανία μετά την General Motors, παραδέχθηκε ότι σύντομα θα χάσει

τη θέση αυτή από την ιαπωνική Toyota. Κι αυτό καθώς οι πωλήσεις της

μειώνονται, αναγκάζοντάς την να κλείσει εργοστάσια και να περικόψει χιλιάδες

θέσεις εργασίας.

Η Chrysler Group ανακοίνωσε ότι η μείωση στις πωλήσεις οχημάτων αναμένεται να

οδηγήσει σε διπλασιασμό των ζημιών της, που εκτιμάται ότι αυτό το καλοκαίρι

έφτασαν το 1,5 δισ. δολάρια – ποσό διπλάσιο από ό,τι αρχικά είχε εκτιμηθεί.

Η General Motors, που έχει μεγάλες ζημίες, προχωρά σε περικοπές 30.000 θέσεων

εργασίας και κλείνει περισσότερα από δέκα εργοστάσια. Εξετάζει επίσης το

ενδεχόμενο να προχωρήσει σε συνεργασία με ιαπωνικές ή γαλλικές

αυτοκινητοβιομηχανίες.

Καθοριστικό για τις εταιρείες είναι να μειώσουν την εξάρτησή τους σε

αυτοκίνητα που καταναλώνουν μεγάλες ποσότητες καυσίμων. Ιδιαίτερα η Ford και η

Chrysler θα πρέπει να μειώσουν την εξάρτησή τους σε πωλήσεις οχημάτων τύπου

τζιπ. Είναι ενδεικτικό ότι τέτοια οχήματα αποτελούν τα δύο τρίτα της συνολικής

γκάμας της Ford και τα τρία τέταρτα της συνολικής γκάμας της Chrysler στις

ΗΠΑ.

Τα λάθη του Ντιτρόιτ

William Clay Ford, πρόεδρος της Ford. Τον Ιανουάριο είχε παρουσιάσει την

πρώτη φάση αναδιάρθρωσης της εταιρείας. Τώρα κλείνει 14 εργοστάσια και απολύει

34.000 εργαζομένους. Τα μεγάλα τζιπ γονάτισαν την εταιρεία του

Καθώς οι «τρεις μεγάλες αδελφές» του Ντιτρόιτ ετοιμάζονται ή έχουν ήδη αρχίσει

να λαμβάνουν δραστικά μέτρα για την αναδιοργάνωσή τους, τα λάθη που

πραγματοποίησαν στην πορεία (και κοστίζουν τώρα τη δουλειά δεκάδων χιλιάδων

εργαζομένων) γίνονται εμφανή. Οι εταιρείες στήριξαν τη βασική επιχειρηματική

στρατηγική τους στην υπόθεση ότι θα κυριαρχούσαν στην αγορά γεμίζοντάς τη με

μοντέλα αυτοκινήτων κάθε κατηγορίας.

Όμως οι αυτοκινητοβιομηχανίες του Ντιτρόιτ δέχθηκαν ισχυρό πλήγμα από τη

μείωση στις πωλήσεις ενεργοβόρων οχημάτων τύπου τζιπ (SUV – οχήματα ελευθέρου

χρόνου), λόγω της πρόσφατης κούρσας στις τιμές του πετρελαίου (πάνω από τα 78

δολάρια το βαρέλι) που οδήγησε στα ύψη τις τιμές της αμόλυβδης. Αυτό επέτρεψε

στους μεγάλους ανταγωνιστές τους, κυρίως στις ιαπωνικές εταιρείες, να

κερδίσουν σημαντικό έδαφος παρουσιάζοντας πιο οικονομικά αυτοκίνητα.

Τεράστιο κόστος ασφάλισης

Εκτός από τις απολύσεις και το κλείσιμο εργοστασίων, οι εταιρείες του Ντιτρόιτ

έχουν να αντιμετωπίσουν ένα ακόμη πρόβλημα: έχουν να καταβάλουν στους

εργαζομένους και τους συνταξιούχους τους δισεκατομμύρια δολάρια με τη μορφή

υγειονομικού κόστους περίθαλψης. Το κόστος αυτό μόνο για την General Motors

φτάνει τα 5,2 δισ. δολάρια τον χρόνο και μεταφράζεται σε 1.440 δολάρια

υψηλότερη τιμή για κάθε αυτοκίνητο που παράγει. Αυτό επιτρέπει σε εταιρείες

όπως η Toyota και η Honda να κερδίζουν συνεχώς μερίδιο στις πωλήσεις.

Σίγουρα η εξέλιξη αυτή δεν βρισκόταν στα σχέδια του προέδρου της Ford, William

Clay Ford, που τον Ιανουάριο είχε παρουσιάσει την πρώτη φάση του προγράμματος

αναδιάρθρωσης της εταιρείας. Η εταιρεία προχωρά τώρα σε περικοπές 34.000

θέσεις εργασίας και κλείνει 14 εργοστάσια με την υπόσχεση ότι θα αποκτήσει

ξανά ηγετικό ρόλο στην αμερικανική αγορά.

Οι εργαζόμενοι πληρώνουν

Την περασμένη εβδομάδα η Ford ανακοίνωσε απολύσεις 10.000 εργαζομένων φέτος

και 30.000 μέχρι το 2008, κλείσιμο εργοστασίων αλλά και παύση καταβολής

μερίσματος με στόχο να ξεφύγει από τη δεινή οικονομική θέση στην οποία έχει

βρεθεί. Ήδη η εταιρεία έχει προχωρήσει σε απολύσεις 4.000 ωρομίσθιων

εργαζομένων από την αρχή του έτους. Σύμφωνα με ανακοίνωση της εταιρείας, οι

κινήσεις αυτές θα μειώσουν το ετήσιο κόστος της κατά 5 δισ. δολάρια μέχρι το

2008.

Η Ford ελπίζει τώρα να διατηρήσει μερίδιο αγοράς 14% με 15% στην αμερικανική

αγορά, περίπου 10 μονάδες χαμηλότερο σε σχέση με αυτό που είχε στις αρχές της

δεκαετίας. Παράλληλα, η εταιρεία πιστεύει ότι θα επιστρέψει στην κερδοφορία το

2009, έναν χρόνο αργότερα από τις αρχικές εκτιμήσεις.

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΔΙΕΘΝΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΝΕΛΛΟΠΟΥΛΟΣ