Το πιστό αντίγραφο του θρυλικού ιστιοφόρου «Βικτώρια», με το οποίο ο

Μαγγελάνος σάλπαρε το 1519 για να κάνει τον πρώτο περίπλου της Γης, θα

«πιάσει» σε λίγες ημέρες σε ελληνικό λιμάνι. Το ιστιοφόρο θα αγκυροβολήσει στη

μαρίνα Ζέας από τις 23 μέχρι τις 29 Μαρτίου.

Ο κόσμος θα μπορεί να το επισκεφθεί και να δει από κοντά όλα τα όργανα του

16ου αιώνα που μεταφέρει και τα οποία – όπως και το ίδιο το πλοίο – φτιάχτηκαν

με τα υλικά που υπήρχαν στην Ισπανία πριν από 500 χρόνια.

Οι ναυπηγοί που ανέλαβαν να ξανακατασκευάσουν το θρυλικό ιστιοφόρο έψαχναν για

πολλά χρόνια τα ιστορικά αρχεία. Συνολικά χρησιμοποίησαν 428 έγγραφα, σχέδια

και αρχαιολογικά ευρήματα, καθώς και 164 ντοκουμέντα που αναφέρονται στην

αποστολή του Μαγγελάνου και τα οποία φυλάσσονται στο Γενικό Αρχείο Ινδιών της

Σεβίλλης. Επιπλέον, στηρίχθηκαν στις πληροφορίες που άντλησαν μέσα από 126

σχέδια και γκραβούρες των πλοίων του 16ου και του 17ου αιώνα.

Το ιστιοφόρο «Βικτώρια» ήταν ένα από τα πέντε πλοία με τα οποία ο Φερδινάνδος

Μαγγελάνος απέπλευσε από τη Σεβίλλη στις 10 Αυγούστου 1519 για να κάνει τον

γύρο του κόσμου. Μαζί του είχε πλήρωμα 243 ανδρών, εκ των οποίων επτά ήταν

Έλληνες. Ο βασιλιάς της Ισπανίας Κάρολος E’ είχε αναθέσει στον Μαγγελάνο να

ψάξει να βρει το πέρασμα που συνδέει τον Ατλαντικό με τον Ειρηνικό Ωκεανό.

Διέσχισε τον Ατλαντικό

Είκοσι χρόνια μετά την άφιξη του Κολόμβου στην Αμερική, ο στόλος του

Μαγγελάνου διέσχισε τον Ατλαντικό Ωκεανό και παρέπλευσε τις ακτές της

Βραζιλίας και της Αργεντινής μέχρι να φθάσει στα στενά κάτω από τη Γη του

Πυρός. Εκεί όμως άρχισαν οι μεγάλες δυσκολίες!

Ένα από τα πλοία του στόλου, το «Santiago», εξώκειλε στα νερά του ποταμού

Σάντα Κρουθ στην Αργεντινή και χάθηκε, ενώ το «San Antonio» εγκατέλειψε την

προσπάθεια που φαινόταν μάταιη και επέστρεψε στην Ισπανία.

Ο Μαγγελάνος, όμως, με τα τρία πλοία που του είχαν απομείνει διέσχισε τα Στενά

και κατευθύνθηκε δυτικά προς τις Φιλιππίνες, όπου σκοτώθηκε από τους

ιθαγενείς.

Το ιστιοφόρο «Βικτώρια», με νέο πλέον κυβερνήτη, συνέχισε την πορεία του

Δυτικά και, αφού διέσχισε τον Ινδικό Ωκεανό, πέρασε στην Αφρική και επέστρεψε

στην Ισπανία. Ο Χουάν Σεμπαστιάν Ελκάνο είχε διατάξει από τη γέφυρα του

«Βικτώρια» το τελευταίο πλοίο του στόλου που λεγόταν «Trinidad» να πλεύσει

προς τα ανατολικά και να φθάσει στο Μεξικό διασχίζοντας τον Ειρηνικό Ωκεανό.

Δεν τα κατάφερε όμως επειδή δέχτηκε επίθεση από Πορτογάλους.

Έτσι, στις 6 Σεπτεμβρίου 1522, το «Βικτώρια» ήταν το μοναδικό πλοίο που είχε

κάνει τον περίπλου της Γης. Αρμένιζε στις θάλασσες για τρία ολόκληρα χρόνια

και μετέφερε στο κατάστρωμά του 18 άντρες που είχαν επιζήσει από τις

κακουχίες.

Οι Έλληνες ναυτικοί

Οι επτά Έλληνες ναυτικοί που ταξίδευαν με το «Βικτώρια» αποδείχτηκαν

σκληροτράχηλοι και επέζησαν όλοι. Οι τρεις από αυτούς γύρισαν στην Ισπανία με

το πλοίο. Ήταν οι Φρανθίσκο Άλμπο, πλοηγός από τη Χίο, Μιγέλ ντε Ρόδας, βοηθός

πλοηγού από τη Ρόδο και Μιγέλ Σάντσεθ ντε Ρόδας, ναύτης, επίσης από τη Ρόδο.

Δύο ακόμη Έλληνες έφθασαν στη Σεβίλλη ύστερα από δύο μήνες ενώ οι υπόλοιποι

αποφάσισαν να παραμείνουν και να ζήσουν στη νήσο Βόρνεο. Λέγονταν Ματέο ντε

Κορφού και Χουάν «ελ γριέγο», δηλαδή ο Έλληνας.