H μία μετά την άλλη, οι μεγάλες εγχώριες και ξένες βιομηχανίες τροφίμων

επενδύουν και λανσάρουν στην αγορά εξειδικευμένα προϊόντα που υπόσχονται…

καλύτερα αποτελέσματα στην υγεία των καταναλωτών. Οι υψηλοί ρυθμοί ανάπτυξης

της συγκεκριμένης αγοράς, που τρέχει σε ετήσια βάση με 20%, έχουν ανοίξει την

όρεξη των βιομηχανιών τροφίμων οι οποίες ανακαλύπτουν όλο και περισσότερο ότι

έχουν μπροστά τους έναν «θησαυρό» κερδών.

Έτσι σε αγορές προϊόντων οι οποίες χαρακτηρίζονται ώριμες και με πολύ μικρά

περιθώρια ανατροπής των μεριδίων των βασικών παικτών της αγοράς, μέσα σε μια

πενταετία οι εκπλήξεις ήταν εντυπωσιακές.

H μαργαρίνη τα σκήπτρα

«Εξειδικευμένα» γάλατα και γιαούρτια κατόρθωσαν να πάρουν σε πολύ μικρό

διάστημα ποσοστό 3%-4% του συνόλου της αγοράς, και μάλιστα με προϊόντα

ιδιαίτερα ακριβά σε σχέση με τα υπόλοιπα που κυκλοφορούν στην αγορά. Τα

σκήπτρα της επιτυχίας κρατούν τα προϊόντα μαργαρίνης με μερίδιο αγοράς άνω του

17%. H υψηλότερη τιμή που έχουν δεν φοβίζει ούτε τους καταναλωτές ούτε και

τους βιομηχάνους τροφίμων. Άλλωστε όπως χαρακτηριστικά έχει δηλώσει ο πρόεδρος

της Danone Hellas κ. Αντώνης Κροντηράς, η εταιρεία του οποίου ανακοίνωσε ότι

θα επενδύσει σημαντικά σε αυτήν την κατηγορία τροφίμων τα επόμενα χρόνια: «Τα

λειτουργικά τρόφιμα είναι συνειδητή επιλογή του καταναλωτή, είναι ανάγκη.

Ανεξάρτητα από την τιμή τους». H δραστηριοποίηση της Danone και η δημόσια

εκδήλωση του ενδιαφέροντος για τα λειτουργικά τρόφιμα έχει ήδη προκαλέσει και

τις πρώτες αντιδράσεις στον κλάδο των γαλακτοκομικών, στον οποίο και άλλες

εταιρείες που είχαν παρουσία με ανάλογα προϊόντα όπως η ΔΕΛΤΑ, η Friesland η

Nestle και η ΦΑΓΕ έχουν αρχίσει την έντονη διαφημιστική προβολή των προϊόντων

τους για να δηλώσουν την παρουσία τους σε μια αγορά η οποία, όπως λένε, οι

επιχειρηματίες κρύβει θησαυρούς.

Και στο ψωμί

«Στόχος είναι να ικανοποιούμε όλες τις διατροφικές ανάγκες που προκύπτουν από

τον σύγχρονο τρόπο ζωής», λέει ο Ηλίας Γούδης, διευθυντής Μάρκετινγκ της

εταιρείας Elbisco, η οποία πρόσφατα λανσάρισε στην αγορά δύο νέα προϊόντα

ψωμιού – το Κρις-Κρις Φέτες Ζωής Σίτου και το Ολικής Άλεσης. Στη συγκεκριμένη

αγορά τους τελευταίους μήνες παρατηρείται κινητικότητα από τις επιχειρήσεις

του κλάδου με τελευταία αυτήν της Καραμολέγκος, η οποία με στόχο τη δημιουργία

μιας νέας κατηγορίας προϊόντων άρτου παρουσίασε το Holy Bread που περιέχει το

συστατικό β-γλυκάνη και υπόσχεται μείωση της χοληστερίνης.

«Βροχή» νέων προϊόντων

Οι βιομηχανίες έχουν επιδοθεί σε άτυπο αγώνα δρόμου λανσάροντας συνεχώς νέα

προϊόντα και επενδύοντας σημαντικά ποσά σε έρευνα και ανάπτυξη, βελτιώνουν τα

προϊόντα τους καθώς είναι πλέον κοινή διαπίστωση ότι οι καταναλωτές αναζητούν,

όσο ποτέ άλλοτε, προϊόντα τα οποία ταιριάζουν στις διατροφικές ανάγκες τους

και που συμβάλλουν στην καλή υγεία.

Ειδικότερα όσον αφορά την ευρωπαϊκή αγορά λειτουργικών τροφίμων, το 2005 –

σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας ACNielsen – ο συνολικός τζίρος ανήλθε στα 10

δισ. ευρώ με προοπτικές διπλασιασμού την επόμενη διετία. H τάση αυτή

καταγράφεται και στην ελληνική αγορά, όπου τα εμπλουτισμένα με φυτικές

στερόλες και στανόλες προϊόντα Benecol της Μινέρβα και Becel Proactiv της

Unilever – Ελαΐς έχουν κερδίσει σεβαστό μερίδιο στην αγορά. Αξιοσημείωτο είναι

ότι η ελληνική αγορά της λειτουργικής μαργαρίνης (Becel Proactiv, Benecol)

αποτελεί πλέον το 17% σε όγκο της συνολικής αγοράς μαργαρίνης και έχει

αποσπάσει το 44% του συνόλου των πωλήσεων της αγοράς μαργαρίνης (75 εκατ.

ευρώ). Μάλιστα σε μια πενταετία από τότε που έκαναν τα συγκεκριμένα προϊόντα

την εμφάνισή τους στην ελληνική αγορά σημείωσαν εκρηκτικούς ρυθμούς ανάπτυξης

και το 2006 «τρέχουν» με μέσο ρυθμό αύξησης 15%-20% σε σχέση με την

προηγούμενη χρονιά.

Στα γαλακτοκομικά

Εκτός όμως από τα προϊόντα μαργαρίνης, δυναμική είναι η παρουσία των

λειτουργικών τροφίμων και στην ελληνική αγορά των γαλακτοκομικών προϊόντων.

Στο γάλα, και συγκεκριμένα στην κατηγορία του συμπυκνωμένου γάλακτος, το

μερίδιο των λειτουργικών προϊόντων έφθασε το πρώτο εξάμηνο του 2005 στο 2,5%

έναντι 2% το αντίστοιχο διάστημα του 2004. Ανάλογους ρυθμούς ανάπτυξης

καταγράφεται και στην κατηγορία RtD λειτουργικού γάλακτος (έτοιμα προς

κατανάλωση), το μερίδιο της οποίας ήταν το 2005 6,2% έναντι 5,1% το 2004.

Αθροιστικά, λοιπόν, το μερίδιο της κατηγορίας των λειτουργικών προϊόντων

γάλακτος άγγιξε το 2005 μερίδιο 4% από 3,5% το 2004. Στην κατηγορία των

λειτουργικών προϊόντων γιαούρτης, η ανάπτυξη είναι ακόμη μεγαλύτερη, αφού από

μερίδιο μόλις 1,1% το 2004 το 2005 ξεπέρασε το 3,6%.

Με επιπλέον βιταμίνες και ιχνοστοιχεία, αλλά και σειρές προϊόντων που βοηθούν

στην καλή λειτουργία συγκεκριμένων οργάνων του σώματος, εντείνεται ο

ανταγωνισμός και στην αγορά των εμπλουτισμένων χυμών, η οποία αναπτύσσεται με

ετήσιο ρυθμό 5% και το 2004 ξεπέρασε σε αξία τα 180 εκατ. ευρώ.