Ο κ. Κωνσταντίνος Μπακούρης είχε μια επιτυχημένη καριέρα σε πολυεθνικές
εταιρείες. Έφτασε μέχρι τη θέση του προέδρου Ευρώπης της Ralston Energy
Systems Europe, που είναι θυγατρική της Ralston Purina Co. Το 1998 ανέλαβε τη
θέση του διευθύνοντος συμβούλου του «Αθήνα 2004» και παρέμεινε στη θέση αυτή
μέχρι τον Ιούνιο του 2000. Την περίοδο 2001-2002 διετέλεσε πρόεδρος του ΕΛΚΕ
(Ελληνικό Κέντρο Επενδύσεων). Από τον Σεπτέμβριο του 2000 είναι σύμβουλος και
μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου εταιρειών του Ομίλου Βιοχάλκο. Τον Αύγουστο
του 2004 κατέλαβε τη θέση του προέδρου της εταιρείας Netmed Ν.V. Είναι
αντιπρόεδρος της ΕΕΔΕ (Ελληνική Εταιρεία Διοίκησης Επιχειρήσεων).


Στο «Ανοιχτό MBA» μίλησε για την πορεία της Netmed, δηλαδή της συνδρομητικής
τηλεόρασης στην Ελλάδα, και για τις προοπτικές της. Αναφέρθηκε, επίσης, στις
τεχνολογικές εξελίξεις στον χώρο των Μέσων, καθώς και στη μοναδικά προνομιακή
θέση των Ελλήνων τηλεθεατών, οι οποίοι αναλογικά έχουν τη μεγαλύτερη γκάμα
επιλογής ελεύθερων καναλιών στην Ευρώπη. Μίλησε, ακόμα, για την εταιρική
κουλτούρα στην Ελλάδα, για τη Βιοχάλκο, και για τα συστατικά μιας επιτυχημένης
πορείας στο διεθνές Επιχειρείν, ατομικά και επιχειρηματικά.


Πώς πάει η συνδρομητική τηλεόραση στην Ελλάδα; Πάει όσο καλά αναμένατε ή
μήπως ο Έλληνας δεν ανταποκρίθηκε όσο επιθυμούσατε;


Ύστερα από σχεδόν 12 χρόνια διαρκούς προσπάθειας με συνέπεια και έχοντας ως
στόχο τη συνεχή βελτίωση του προϊόντος μας, μπορώ να σας πω ότι πάμε καλά.
Βέβαια εχθρός του καλού είναι το καλύτερο. Σήμερα όμως βλέπουμε πως η NOVA
μπαίνει στα σπίτια των οικογενειών, διότι προσφέρει ένα εξαιρετικά πλούσιο
μπουκέτο από τηλεοπτικά κανάλια, τα οποία έχουν τη δυνατότητα να ικανοποιήσουν
κάθε επιθυμία και κάθε ανάγκη. Κανάλια με ταινίες, με αθλητικά, με διεθνείς
ειδήσεις, με ντοκιμαντέρ, κανάλια για τα παιδιά αλλά και για εξειδικευμένα
θέματα (όπως ψάρεμα, κυνήγι, μουσική, χορός, όπερα) έχουν ήδη κλέψει τις
καρδιές των συνδρομητών μας. Δεν σας μιλώ βέβαια για το History, το Discovery
ή το Mezzo, που έχουν το δικό τους ξεχωριστό φανατικό κοινό. Ο Έλληνας
ανταποκρίνεται και μέσα του ωριμάζει αυτό που θα αποκαλούσαμε «συνδρομητική
συνείδηση».


Σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη είμαστε πρωταθλητές στην τηλεθέαση.
Είμαστε, όμως, πρωταθλητές και στους αποκωδικοποιητές;


Δεν είμαστε μόνο πρωταθλητές Ευρώπης στην τηλεθέαση, είμαστε και στο
Ποδόσφαιρο, στο Μπάσκετ και στην Eurovision. Αλλά όχι, στους αποκωδικοποιητές
δεν είμαστε. Πάντως, προσπαθούμε και φιλοδοξούμε να γίνουμε. Γιατί όχι;


Θεωρείτε ότι οι Έλληνες δεν είναι πρωταθλητές στους αποκωδικοποιητές λόγω
τιμής ή λόγω κουλτούρας;


Ο Έλληνας τηλεθεατής είναι προνομιούχος και τυχερός σε σχέση με τους
τηλεθεατές των άλλων χωρών, τουλάχιστον όσον αφορά την πληθώρα ελεύθερων
καναλιών. Αυτό σημαίνει ότι όταν στις άλλες χώρες υπάρχουν δύο ή τρία μεγάλα
κανάλια δωρεάν και όλα τα υπόλοιπα εκπέμπουν μέσω κάποιας πλατφόρμας, είναι
λογικό οι τηλεθεατές να προμηθεύονται συνδρομητικά πακέτα. Στην Ελλάδα έχουμε
πολλά ελεύθερα κανάλια. Κατά συνέπεια ο ανταγωνισμός είναι μεγαλύτερος, αφού
οι δωρεάν επιλογές των τηλεθεατών είναι πολύ περισσότερες.


Θα λέγατε πως οδεύουμε προς μια διαδραστική τηλεόραση;


Κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει ότι η τεχνολογία προχωρά με γοργούς ρυθμούς.
H εταιρεία μας πριν από 12 χρόνια έφερε αυτή την τεχνολογία αιχμής στη χώρα
μας. Όπως είναι φυσικό, είμαστε παρόντες στις εξελίξεις κάθε μορφής και κάθε
είδους. Θα έλεγα πως είμαστε πρωτοπόροι. H διαδραστική τηλεόραση, στην πρώτη
της έκφραση, υπάρχει στη NOVA και μάλιστα εδώ και πολλά χρόνια. Οι συνδρομητές
μας έχουν ήδη πολλές δυνατότητες και δεν τις αφήνουν να πάνε χαμένες. Τις
χρησιμοποιούν.


Ποιο είναι το νομικό πλαίσιο στην Ελλάδα αναφορικά με τη συνδρομητική
τηλεόραση;


H αναλογική εκπομπή του σήματός μας γίνεται βάσει σχετικής σύμβασης, την οποία
έχουμε υπογράψει με την EPT και είναι επικυρωμένη με νόμο από τη Βουλή των
Ελλήνων. Αλλά και η ψηφιακή δορυφορική εκπομπή του σήματος της NOVA γίνεται
έπειτα από σχετική άδεια που έχει η MCH Hellas από το ελληνικό κράτος, από το
1999. Τολμώ να πω ότι είμαστε το πλέον νόμιμο τηλεοπτικό μέσο που λειτουργεί
σήμερα στη χώρα.


Πώς βλέπετε την εξέλιξη της συνδρομητικής τηλεόρασης στην Ελλάδα;


Είμαστε περισσότερο αισιόδοξοι από κάθε άλλη φορά. Και τούτο διότι η
συνδρομητική τηλεόραση με κανέναν τρόπο δεν ανταγωνίζεται την ελεύθερη
τηλεόραση. Έχει το δικό της κοινό, τους δικούς της κανόνες, τη δική της
φιλοσοφία. Στ' αλήθεια πιστεύουμε ότι η NOVA προσφέρει ένα «παράθυρο» στον
κόσμο για όλους. Θεωρούμε ότι υπάρχει λόγος να είναι η τηλεόραση ανοιχτή όλη
την ημέρα στο σπίτι χωρίς κανένα πρόβλημα, αφού οι Έλληνες συνδρομητές μας
έχουν τη δυνατότητα να απολαμβάνουν ό,τι καλύτερο συμβαίνει στην τηλεόραση
αυτή τη στιγμή σε ολόκληρο τον κόσμο.


Αυτή τη στιγμή τρέχει στον «αέρα» μία από τις πιο πετυχημένες διαφημιστικές
καμπάνιες, το «put the kot down». Ποιος είναι ο στόχος, αλλά και ποια η
στρατηγική πίσω από το συγκεκριμένο φιλμάκι;


H στρατηγική εστιάζεται στο branding. Δεν πρόκειται για μια προϊοντική
διαφήμιση, αλλά για ένα φιλμάκι που έχει στόχο να επηρεάσει έμμεσα και άλλους
υποψήφιους συνδρομητές. Αναδεικνύει με εξαιρετικό τρόπο, όχι μόνο την πoιότητα
και την ποικιλία αλλά και την καινοτομία που ένας συνδρομητής θα βρει στη
NOVA.


Έχετε διατελέσει μέλος σε πολλά διοικητικά συμβούλια εισηγμένων εταιρειών.
Πώς κρίνετε την εταιρική κουλτούρα στην Ελλάδα;


Υπάρχουν τουλάχιστον τρία είδη εταιρικής κουλτούρας:


* Οι παραδοσιακές οικογενειακές. Σε αυτές ο έλεγχος και η διοίκηση -
επιτελική και εκτελεστική - ασκούνται από την οικογένεια. Εδώ υπάρχει η
κουλτούρα της παράδοσης, της εμπιστοσύνης και της συγκεντρωτικής διοίκησης.


* Οι πολυεθνικές, όπου τη διοίκηση αναλαμβάνουν και ασκούν
επαγγελματίες managers, xωρίς οι μέτοχοι να συμμετέχουν άμεσα σε αυτήν.
Πρόκειται για την κουλτούρα της αξιοκρατίας και της επαγγελματικής διοίκησης.


* Οι προβληματισμένες οικογενειακές που χρονικά βρίσκονται σε μια
μεταβατική περίοδο, εκείνη της μεταμόρφωσης από οικογενειακή επιχείρηση σε
δομημένη, όπου οι επαγγελματίες managers αρχίζουν να ασκούν την εκτελεστική
εξουσία.


Πιστεύετε ότι εφαρμόζονται οι κανόνες εταιρικής διακυβέρνησης ως προς την
ουσία τους;


Πιστεύω πως έχουν γίνει τα πρώτα βήματα. Ωστόσο, υπάρχουν ακόμη μεγάλα
περιθώρια βελτίωσης. Ο βαθμός βελτίωσης θα εξαρτηθεί από τη βούληση των
οικογενειακών επιχειρήσεων ως προς το να ξεκαθαρίσουν το πώς θα εμπλέκονται
στα δρώμενα της επιχείρησης, δηλαδή τι διοικητικό ρόλο θα επιλέξουν να
παίξουν.


Σύμφωνα με μια πρόσφατη έρευνα για την κοινωνική εταιρική ευθύνη, οι
πολίτες θεωρούν ότι οι επιχειρήσεις που προασπίζουν περισσότερο τα συμφέροντά
τους είναι τα κανάλια. Συμφωνείτε;


Αναμφισβήτητα τα κανάλια έχουν το επικοινωνιακό πλεονέκτημα, διότι κυνηγώντας
μεγαλύτερο μερίδιο τηλεθέασης προβάλλονται ως οι προστάτες του πολίτη.
Προσωπικά δεν συμφωνώ. Ο λόγος είναι ότι υπάρχουν αρκετές επιχειρήσεις με
κοινωνική ευαισθησία και ζηλευτό έργο, αλλά έχουν περιορισμένη προβολή. Επίσης
είναι γεγονός ότι μια σημαντική μερίδα συμπολιτών μας πιστεύει ότι το κέρδος
είναι μάλλον κατακριτέο και τα κανάλια το εκμεταλλεύονται αυτό. Θα πρέπει να
γίνει συνείδηση όλων μας ότι οι κερδοφόρες, επιτυχημένες εταιρείες δημιουργούν
θέσεις εργασίας, προσθέτουν αξία και εξασφαλίζουν το μέλλον.


Οι αλλαγές στην αγορά είναι ευκαιρίες



Στην ερώτηση, ποιο είναι το σημαντικότερο στοιχείο που πρέπει να προσέξει ένας
νέος επιχειρηματίας, ώστε να μπορέσει να πετύχει σε μια πτωτική και άκρως
ανταγωνιστική αγορά, ο κ. Μπακούρης απαντά:


Με την προϋπόθεση ότι ο νέος επιχειρηματίας έχει ένα ανταγωνιστικό προϊόν ή
υπηρεσία, θα πρέπει μαζί με τα καταξιωμένα στελέχη του να χτίσει την κατάλληλη
κουλτούρα έτσι ώστε να έχει την ικανότητα να αντιλαμβάνεται έγκαιρα τις
επικείμενες αλλαγές και να προσαρμόζεται σε αυτές θετικά και άμεσα.


Με λίγα λόγια, τις φρενήρεις αλλαγές που λαμβάνουν χώρα κάθε μέρα στην
παγκόσμια αγορά θα πρέπει η εταιρική κουλτούρα να τις αντιμετωπίζει ως
ευκαιρίες και όχι να παραλύει από φόβο και να παίρνει θέση άμυνας.


Όσο για τα συστατικά που θεωρεί ότι πρέπει να έχει μια ελληνική εταιρεία για
να πετύχει στη διεθνή αγορά, ο κ. Μπακούρης αναφέρεται στο παράδειγμα της
Βιοχάλκο:


H Βιοχάλκο είναι ο μεγαλύτερος βιομηχανικός όμιλος της χώρας και ο
σημαντικότερος εξαγωγέας. H θέση αυτή έχει χτιστεί χάρη στους χαρισματικούς
ηγέτες της, οι οποίοι είχαν όραμα και επιτυχημένες στρατηγικές όπως:


* Εξωστρέφεια σχεδόν από το ξεκίνημά της.


* Έμφαση στην ποιότητα και τη συγκράτηση του κόστους των προϊόντων.


* Εστίαση στον πελάτη.


* Συνεχείς επενδύσεις σε νέες τεχνολογίες.


* Υιοθέτηση στρατηγικών που προσβλέπουν στη μακρόχρονη επιβίωση και την
επιτυχία και όχι στα βραχυπρόθεσμα κέρδη.


* Ευελιξία και γρήγορες αποφάσεις για την αποτελεσματική αντιμετώπιση
τόσο των προκλήσεων όσο και των ευκαιριών.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από