ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΕΝΩΣΗ ΕΦΟΠΛΙΣΤΩΝ ΑΚΤΟΠΛΟΪΑΣ

Ο πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Ακτοπλοΐας κ. Στέλιος Σαρρής θεωρεί «ότι

είναι φθηνά τα εισιτήρια στα πλοία της ακτοπλοΐας». Υποστηρίζει ότι οι

ακτοπλόοι δεν έχουν καμία ευθύνη για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στην

ακτοπλοΐα, ενώ απορρίπτει τον χαρακτηρισμό «σαπιοκάραβα», λέγοντας ότι «τέτοια

πλοία δεν υπάρχουν». Ο κ. Σαρρής λέει πως «τα ναύλα στην οικονομική θέση

έπρεπε να είχαν απελευθερωθεί από την 1η Ιανουαρίου 2004» και ξεκαθαρίζει ότι

«ο ακτοπλόος είναι επιχειρηματίας». Γι’ αυτόν «η εξυπηρέτηση του νησιώτη

αποτελεί μέριμνα του κράτους».

Είναι φθηνά σήμερα τα εισιτήρια στα πλοία της ακτοπλοΐας;

Απερίφραστα ναι. Είναι φθηνά τα εισιτήρια της ακτοπλοΐας. Αυτό γιατί με τον

συνεχή κρατικό παρεμβατισμό, ουδέποτε ελήφθη υπόψη το πραγματικό κόστος

λειτουργίας του πλοίου και οι αναπροσαρμογές των ναύλων γίνονταν αυθαίρετα.

Με ποιο ποσοστό αύξησης θα είστε ικανοποιημένοι;

Δεν είναι δυνατή η αναφορά ενός ποσοστού. Θα πρέπει να υπολογισθεί από κάθε

ακτοπλοϊκή επιχείρηση το κόστος λειτουργίας κάθε πλοίου της και, με βάση τον

υπολογισμό αυτόν, να προσδιορισθεί ο ναύλος.

Πότε θα απελευθερωθούν πλήρως οι τιμές στα εισιτήρια της οικονομικής θέσης

και από το λιμάνι του Πειραιά;

Έπρεπε να έχουν απελευθερωθεί από την 1.1.2004. Ο κρατικός παρεμβατισμός όμως

συνεχίσθηκε και υφίσταται μέχρι τούτη τη στιγμή.

Οι ακτοπλόοι δεν φέρουν καμία ευθύνη για την κατάσταση που επικρατεί στην

ακτοπλοΐα;

Ανενδοίαστα όχι. Οι ακτοπλόοι, στην πλειονότητά τους, φρόντισαν και το στόλο

τους να ανανεώσουν αλλά και τον ήδη υπάρχοντα στόλο να βελτιώσουν, καθώς και

το επίπεδο των προσφερομένων υπηρεσιών.

Ναύλα και ποιότητα στα πλοία συμβαδίζουν;

Ουδείς δικαιούται να κατακρίνει την ποιότητα των παρεχομένων υπηρεσιών, όταν

δεν λαμβάνει υπόψη το κόστος λειτουργίας του πλοίου.

Γιατί επιδιώκετε αυξήσεις στις επιδοτούμενες γραμμές; Δεν είναι αντιφατικό

οι ακτοπλόοι να πληρώνονται από το κράτος και ταυτόχρονα να ζητούν και

αυξήσεις;

Επιδοτώ, σημαίνει ενισχύω· αν θέλετε, δίνω χαριστικά. Στην ακτοπλοΐα κανείς

δεν χαρίστηκε. Στην ακτοπλοΐα οφείλονται, αυτή δεν οφείλει. Επί σειρά

δεκαετιών υποκατέστησε το ελληνικό κράτος σε κοινωνική δράση και συμπλήρωσε το

κοινωνικό του πρόσωπο.

Γιατί «βαφτίσατε» το μισό Αιγαίο… άγονη γραμμή;

Οι ακτοπλόοι δεν «βάφτισαν» το μισό Αιγαίο άγονη γραμμή… Το ελληνικό κράτος

έχει υποχρέωση να καλύψει με τις προβλεπόμενες διαδικασίες τα κενά,

καταβάλλοντας αποζημιώσεις.

Πόσο θα αυξηθούν ακόμη οι επιδοτούμενες γραμμές;

Αυτό δεν μπορεί να προσδιορισθεί.

Έχουμε καλές ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες;

Δεν θα εκφρασθώ με κρίση. Θα αναφερθώ στην αμέσως περασμένη περίοδο αιχμής,

δηλαδή το καλοκαίρι του 2005. Από τα λιμάνια του Πειραιά και της Ραφήνας

διακινήθηκαν 2.500.000 επιβάτες και 303.144 οχήματα – πλην των δικύκλων – και

έγιναν 6.497 δρομολόγια, εκ των οποίων μόνο 32 παρουσίασαν καθυστέρηση. Στη

συντριπτική τους λοιπόν πλειονότητα, επιβάτες και οχήματα εξυπηρετήθηκαν με

συνέπεια. Στη δική σας λοιπόν κρίση εναπόκειται το αν έχουμε καλές ακτοπλοϊκές

συγκοινωνίες. Το αν προβλήθηκαν μόνον οι σημειωθείσες βλάβες και η μη τακτική

εξυπηρέτηση 3.000 επιβατών, επί συνόλου 2.500.000 διακινηθέντων, είναι μια

άλλη ιστορία.

Με τα «σαπιοκάραβα», τι γίνεται;

Απορρίπτω τον χαρακτηρισμό. Τέτοια πλοία δεν υπάρχουν. Όλα τα πλοία της

ακτοπλοΐας ταξιδεύουν έχοντας πιστοποιημένο το αξιόπλοό τους.

Επαρκεί ο ακτοπλοϊκός στόλος για να καλύψει τις ανάγκες των επιβατών;

Όλα θα εξαρτηθούν από τον εναρμονισμό του Εθνικού Δικαίου προς τον Ευρωπαϊκό

Κανονισμό.

Ο ακτοπλόος πρέπει να έχει ελευθερία κινήσεων; Τον νησιώτη τον σκέφτεται

κανείς;

Ο ακτοπλόος είναι επιχειρηματίας. H εξυπηρέτηση του νησιώτη αποτελεί μέριμνα

του κράτους. Αυτή είναι η πραγματικότητα. Οι ακτοπλόοι δεν έπαψαν να δείχνουν

το κοινωνικό πρόσωπό τους και υποκατέστησαν σε πληθώρα περιπτώσεων το κράτος.

Με την απελευθέρωση των ναύλων, θα λυθούν ως διά μαγείας όλα τα προβλήματα

των ακτοπλόων;

Εμείς δεν μιλάμε για απελευθέρωση των ναύλων. Μιλάμε για εναρμονισμό του

Εθνικού Δικαίου προς τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό.

Σήμερα, είναι υγιής ο ανταγωνισμός μεταξύ των ακτοπλοϊκών εταιρειών;

Έχει αρχίσει να διαμορφώνεται πεδίο υγιούς ανταγωνισμού και επικαλούμαι τις

περιπτώσεις των γραμμών του Βορειοανατολικού Αιγαίου και της Κρήτης.

Γιατί, τότε, δεν μειώθηκαν τα εισιτήρια στα λιμάνια όπου ισχύει η πλήρης

απελευθέρωση;

Για υγιή ανταγωνισμό, θα μιλούσαμε μόνο εάν υπήρχε καθολική απελευθέρωση.

Δηλαδή, η «πίτα» δεν είναι μοιρασμένη στο Αιγαίο;

H «πίτα» στο Αιγαίο υπόκειται σε διαρκή ανακατανομή.

Γιατί δεν ναυπηγείτε νέα πλοία;

Με τον κρατικό παρεμβατισμό αποκλείσθηκε η ανάπτυξη της ακτοπλοΐας, δεν ήταν

δυνατή η ανανέωση του στόλου και δεν προκλήθηκε το ενδιαφέρον νέων επενδυτών.

Πώς θα καλύψετε τις «τρύπες» που προέκυψαν και θα προκύψουν με τη

συνεχιζόμενη απόσυρση των πλοίων;

H ελληνική πολιτεία μόλις τώρα αντιλαμβάνεται πού οδηγεί ο 2932/2001 σε σχέση

με την ηλικία των πλοίων και μελετά σοβαρά την εφαρμογή τής συνθήκης της

Στοκχόλμης, που θα λύσει το πρόβλημα.

Οδεύουμε δηλαδή και προς την κατάργηση του ορίου ηλικίας των πλοίων;

Οδηγούμεθα ίσως στην εφαρμογή αυστηρότερων προδιαγραφών, με συνέπεια τον

ασφαλή πλου, ανεξαρτήτως της ηλικίας των πλοίων.