Ο Κόνγκο σε φωτογραφία του 1957, με ένα από τα έργα του

Ένας χιμπατζής έκανε πολλούς κριτικούς τέχνης να σκεφθούν να… σκίσουν τα

διπλώματά τους. Τρεις πίνακες ζωγραφικής του χιμπατζή Κόνγκο πουλήθηκαν

πρόσφατα σε πλειστηριασμό έργων τέχνης στο Λονδίνο πάνω από 20.000 ευρώ,

δικαιώνοντας όσους έλεγαν με αρκετή δόση ειρωνείας πως ένας χιμπατζής μπορεί

να ζωγραφίσει καλύτερα από αρκετούς σύγχρονους επιφανείς καλλιτέχνες.

Στη δημοπρασία του οίκου Bonhams εκτέθηκαν και έργα των Τζέικ και Ντίνο

Τσάπμαν, όπως και του Άντι Γουόρχολ, αλλά προς έκπληξη πολλών οι πίνακες του

Κόνγκο «χτύπησαν» υψηλότερες τιμές.

Για τα τρία αφηρημένης τέχνης έργα του Κόνγκο – φιλοτεχνημένα το 1957 – οι

εκτιμήσεις αρχικώς ανέφεραν πως θα έφθαναν τα περίπου 1.150 ευρώ, αλλά οι

ειδικοί υποχρεώθηκαν να διαφοροποιήσουν προς τα πάνω τα προγνωστικά τους. Ο

νέος κάτοχος των έργων του χιμπατζή, ο Καλιφορνέζος Χάουαρντ Χονγκ, στέλεχος

επιχείρησης τηλεπικοινωνιών, πέρασε στιγμές αγωνίας κατά τη διάρκεια του

πλειστηριασμού. «Έβλεπα διαρκώς να ανεβαίνει η τιμή τους και φοβήθηκα μήπως τα

έπαιρνε άλλος, τόσο που τηλεφώνησα σε φίλους για να εξασφαλίσω πως σε δεδομένη

στιγμή θα μπορούσαν να μου δανείσουν χρήματα. Οι ζωγραφιές του Κόνγκο είναι

εντυπωσιακές. Θυμίζουν πρώιμα έργα του Καντίνσκι», έλεγε ο Χονγκ. Και πλέον

συγκαταλέγεται στη λίστα κατόχων έργων του Κόνγκο, μεταξύ των οποίων και οι

διάσημοι ζωγράφοι Μιρό, Πικάσο, αλλά και ο δούκας του Εδιμβούργου.

Τον Κόνγκο ανακάλυψε ο μελετητής συμπεριφοράς ζώων, καθηγητής Ντέσμοντ Μόρις,

διακρίνοντας πως είχε καλλιτεχνική φλέβα. Στη δεκαετία του ’50 ο Κόνγκο

ζωγράφισε κάπου 400 έργα. Ο δόκτωρ παρατηρώντας τον χιμπατζή διαπίστωσε πως οι

πίθηκοι αντιλαμβάνονται τα βασικά στοιχεία που ώθησαν τον άνθρωπο να

δημιουργεί τέχνη. Έλεγε μάλιστα πως ήταν ασυνήθιστη περίπτωση διότι νοιαζόταν

για τα έργα του. «Έργα άλλων ζώων είχαν προκύψει από σύμπτωση, κατά τύχη. Με

τον Κόνγκο δεν ίσχυε κάτι τέτοιο. Αν προσπαθούσες να τον διακόψεις νευρίαζε.

Είχα προσπαθήσει να τον κάνω να συνεχίσει έργο που μόλις είχε ολοκληρώσει. Του

έδωσα ένα πινέλο, αλλά εκείνος καθόταν και με κοίταζε. Διακεκριμένοι

καλλιτέχνες, όπως ο Νταλί, αντιλαμβάνονταν την τέχνη του. Ο Ισπανός ζωγράφος

μάλιστα είχε πει πως «τα έργα του χιμπατζή είναι απροσδόκητα ανθρώπινα, όπως

τα έργα του Τζάκσον Πόλοκ είναι απολύτως ζωώδη»».