Χωρίς Δούρειο Ίππο, αλλά με επιχειρήματα και προδοσία καταφέρνουν οι Δαναοί

να κατακτήσουν την Τροία, στο μυθιστόρημα του Κωστή Γουσίδη

Ο Πάρις δεν άρπαξε την Ωραία Ελένη από τη Σπάρτη. Της το υποσχέθηκε σε μια

στιγμή πάθους, αλλά όταν ήρθε η ώρα να φύγει αρνήθηκε να την πάρει μαζί του. Ο

Αχιλλέας έκανε συμφωνία «κάτω από το τραπέζι» με τον Αγαμέμνονα, για το ποιος

θα έχει το πάνω χέρι σε στρατηγικά ζητήματα. Και δεν άφησε την τελευταία του

πνοή από το βέλος του Πάρι που έπληξε τη φτέρνα του, αλλά από τα βέλη των

ανθρώπων του Αγαμέμνονα μετά το πέρας του πολέμου, καθώς ο αρχιστράτηγος του

ελληνικού στρατοπέδου δεν μπορούσε να ανεχθεί το ότι ο Αχιλλέας του είχε

κλέψει την δόξα. Όσο για τον Δούρειο Ίππο; Ούτε που εμφανίστηκε στα τείχη της

Τροίας. H προδοσία λίγων Τρώων ήταν αρκετή για να σβήσει το Ίλιον από τον

χάρτη.

Πού συμβαίνουν όλα αυτά; Στις σελίδες του ιστορικού μυθιστορήματος «Δαναοί»,

που υπογράφει ο δημοσιογράφος – υπεύθυνος του επιστημονικού ρεπορτάζ στον

«Αγγελιοφόρο της Κυριακής» της Θεσσαλονίκης, Κωστής Γουσίδης, ο οποίος

επιστρέφει στα λογοτεχνικά πράγματα δυναμικά και αφού πέρασαν 12 χρόνια από το

ντεμπούτο του με μια ποιητική συλλογή.

«Προσπαθώ να εντάξω τους μύθους σε ένα ιστορικό πλαίσιο εν δυνάμει πιστευτό»,

εξηγεί στα «NEA» ο συγγραφέας, που επιχειρεί μέσα από το βιβλίο του να

«ζωντανέψει» τον κόσμο της Ύστερης Εποχής του Χαλκού. Και μέσα από τον Τρωικό

Πόλεμο να παρουσιάσει τον συσχετισμό των δυνάμεων, καθώς στο «παιχνίδι»

μπαίνουν και άλλοι λαοί που πρωταγωνιστούσαν στα πράγματα της εποχής.


Μπορεί στην ταινία «Τροία» ο Ορλάντο Μπλουμ ως Πάρις να έκλεψε την Νταϊάν

Κρούγκερ-Ωραία Ελένη, αλλά στους «Δαναούς» ο Πάρις αρνείται να πάρει την Ελένη

στην πατρίδα του

«Απευθύνεται σε όσους θέλουν να μάθουν κάτι περισσότερο για την Ύστερη Εποχή

του Χαλκού, μια εποχή για την οποία δεν γνωρίζουν πολλά ούτε και οι ειδικοί.

Δεν απαιτεί όμως εξειδικευμένες γνώσεις. Μπορεί να το διαβάσει ακόμη και

κάποιος που δεν έχει ξανακούσει τα Ομηρικά Έπη», τονίζει ο Κωστής Γουσίδης,

καθώς το βιβλίο συνοδεύεται από ιστορικό σημείωμα, χρονολόγιο και γλωσσάρι.

Για ποιο λόγο αποφάσισε να πραγματευθεί την «ιστορική» εκδοχή του Τρωικού

Πολέμου; «Ασχολούμαι με τα Ομηρικά Έπη από παιδί. Ήμουν τεσσάρων ετών όταν η

μητέρα μου μού διάβασε την «Ιλιάδα» σε νεοελληνική απόδοση για πρώτη φορά.

Γοητεύθηκα τόσο, που της ζητούσα συνέχεια να μου την ξαναδιαβάσει μέχρι να

μάθω να διαβάζω μόνος μου και να την μελετώ χωρίς τη βοήθειά της. Το γεγονός

αυτό, σε συνδυασμό με τη μεγάλη μου αγάπη για τη Λογοτεχνία και την Ιστορία,

που είναι και το αντικείμενο των σπουδών μου, με οδήγησαν να προχωρήσω στη

συγγραφή του βιβλίου. Και, τώρα που το σκέφτομαι, αναρωτιέμαι γιατί δεν το

έγραψα ενωρίτερα.

Επιπλέον, με προβλημάτισε το γεγονός ότι ιστορικά μυθιστορήματα που αφορούν

στην αρχαία Ιστορία γράφονται μόνο από ξένους και σκέφτηκα ότι μπορούμε κι

εμείς. Όταν διάβασα, λοιπόν, το βιβλίο του Γερμανού γεωαρχαιολόγου Έμπερχαρντ

Τσάνγκερ «Ένας νέος Τρωικός Πόλεμος», σχετικά με την καταστροφή των πολιτισμών

της Ύστερης Εποχής του Χαλκού, σκέφτηκα πως είναι πρώτης τάξεως ύλη για

μυθιστόρημα».

Ακολουθούν οι Πέρσες του Ξέρξη

Τα επόμενα σχέδια του Κωστή Γουσίδη; «Έχω ξεκινήσει ήδη το επόμενο

μυθιστόρημα, που έχει τον τίτλο «Πέρσες» με θέμα την ιστορία της εισβολής του

Ξέρξη στην Ελλάδα, εστιάζοντας σε μάχες όπως αυτές των Θερμοπυλών και της

Σαλαμίνας».

INFO

Κωστής Δ. Γουσίδης, Δαναοί, Εκδόσεις Κάκτος, σελ. 581, τιμή: 23 ευρώ