Ο κύκλος ζωής ενός προϊόντος περιγράφει τα στάδια της πορείας του στην αγορά,

σε σχέση με τις πωλήσεις που πραγματοποιεί. H λογική που ακολουθεί η

συγκεκριμένη θεωρία είναι η ίδια με αυτή που ισχύει για έναν ζωντανό

οργανισμό, ο οποίος έρχεται στη ζωή, αναπτύσσεται, ωριμάζει και φτάνει στο

τέλος του. H διάγνωση του σταδίου στο οποίο βρίσκεται το προϊόν, οδηγεί στη

διαμόρφωση καλύτερου σχεδιασμού και στην επιλογή των κατάλληλων στρατηγικών.

Στάδιο εισαγωγής: Το πρώτο στάδιο ζωής του προϊόντος ή της υπηρεσίας

είναι το λανσάρισμά του στην αγορά. Σε αυτό το στάδιο, το προϊόν παρουσιάζει

χαμηλές πωλήσεις, έχει υψηλό κόστος ανά παραγόμενη μονάδα και κατά συνέπεια

παρουσιάζει ζημία. H επιχείρηση θα πρέπει να δώσει έμφαση στις δραστηριότητες

προώθησης. Είναι σημαντικό να κερδίσει αναγνωρισιμότητα στον κοινό στόχο, αλλά

και να γίνει αποδεκτό από το δίκτυο διανομής. Το στάδιο αυτό είναι κρίσιμο

γιατί απαιτούνται σημαντικές δαπάνες, οι οποίες θα δώσουν ώθηση στο προϊόν να

περάσει στο επόμενο στάδιο.

Στάδιο ανάπτυξης: Στη φάση της ανάπτυξης, το δεύτερο στάδιο ζωής του

προϊόντος, παρατηρείται αύξηση των πωλήσεων. Τα κέρδη αυξάνονται, ενώ η

δαπάνες προώθησης παραμένουν στα ίδια επίπεδα, όμως, εξαιτίας της αύξησης των

πωλήσεων μειώνεται το κατά μονάδα κόστος. Παρ’ όλο που οι καταναλωτές έχουν

αποδεχτεί το προϊόν και πραγματοποιούν την αγορά του, η προώθηση στοχεύει στην

αύξηση του μεριδίου αγοράς και στη διεύρυνση του δικτύου διανομής. Ελλοχεύει ο

κίνδυνος να υπάρξουν νέοι ανταγωνιστές που θα θέλουν να δραστηριοποιηθούν στην

αγορά, εξαιτίας του αγοραστικού ενδιαφέροντος.

Στάδιο ωριμότητας: οι πωλήσεις φτάνουν στο ανώτερο σημείο και

σταθεροποιούνται, ενώ οι καταναλωτές έχουν πλέον διαμορφωμένη άποψη για το

προϊόν. Τα κέρδη είναι ικανοποιητικά, αν και μπορεί να μειώνονται σε έναν

μικρό βαθμό ανά μονάδα. Ο ανταγωνισμός είναι έντονος από ομοειδή προϊόντα, τα

οποία μπορεί να είναι είτε βελτιωμένα είτε να προσφέρονται σε χαμηλότερη τιμή.

Οι δαπάνες του μάρκετινγκ στοχεύουν στη διατήρηση του μεριδίου αγοράς.

Στάδιο παρακμής: Το τελευταίο στάδιο είναι της παρακμής του προϊόντος,

όπου μειώνονται σημαντικά οι πωλήσεις και κάτι τέτοιο εξηγείται από την αλλαγή

στις καταναλωτικές συνήθειες, στις τάσεις και τις νέες τεχνολογικές

ανακαλύψεις που δημιουργούν παρωχημένα προϊόντα. Τα κέρδη περιορίζονται

σημαντικά και κάποιοι από τους ανταγωνιστές αποσύρονται. Το προϊόν χάνει

μερίδιο αγοράς και η επιχείρηση οδηγείται στην κατάργησή του. Επίσης η

επιχείρηση μπορεί να εξετάσει το ενδεχόμενο να επαναλανσάρει το προϊόν ώστε να

καταστεί βιώσιμο.

Ο κύκλος ζωής του προϊόντος έχει υποστεί αρνητική κριτική και οι αντιρρήσεις

εκφράζονται γιατί είναι δύσκολο να εντοπιστεί η φάση που βρίσκεται το προϊόν.

H μορφή της καμπύλης του κύκλου ζωής διαφέρει σημαντικά από προϊόν σε προϊόν,

καθώς κάθε φάση δεν έχει καθορισμένη διάρκεια.