Με απαγόρευση της κυκλοφορίας των αυτοκινήτων, ο δήμαρχος του Παρισιού

σχεδιάζει να αποσυμφορήσει τις φραγμένες αρτηρίες του κέντρου της γαλλικής

πρωτεύουσας.

Τα σχέδια του σοσιαλιστή δημάρχου Μπερτράν Ντελανοέ προβλέπουν ότι έως το 2012

– όταν το Παρίσι ελπίζει ότι θα φιλοξενήσει τους Ολυμπιακούς Αγώνες – μόνο οι

κάτοικοι, τα λεωφορεία, τα φορτηγά που παραδίδουν εμπορεύματα και τα οχήματα

πρώτης ανάγκης θα επιτρέπεται να μπαίνουν στο Κέντρο της γαλλικής πρωτεύουσας,

μία ζώνη περίπου 8 τετραγωνικών χιλιομέτρων. H περιοχή, ανάμεσα στον Σηκουάνα

και τα μεγάλα βουλεβάρτα, περιλαμβάνει το Λούβρο, την Οπερά και την Ιλ ντε λα

Σιτέ, με τον ναό της Παναγίας των Παρισίων και το δικαστικό μέγαρο. Έτσι, ο

Ντελανοέ κάνει ένα βήμα πιο μπροστά από τον δήμαρχο του Λονδίνου Κεν

Λίβινγκστον, ο οποίος έχει επιβάλει διόδια στα αυτοκίνητα που εισέρχονται στο

Κέντρο της πόλης. Ο Ντελανοέ δεν θέλησε να λάβει μέτρα παρόμοια με εκείνα που

έλαβε ο Λονδρέζος ομόλογός του, επειδή τα θεωρεί «ελιτίστικα» και ακατάλληλα

για τη γαλλική πρωτεύουσα.

Είπε «όχι» στα διόδια

Ο Ντενίς Μποπέν, ο «πράσινος» αντιδήμαρχος του Ντελανοέ, λέει ότι το μοντέλο

που θα εφαρμοστεί στο Παρίσι είναι εμπνευσμένο από τη Ρώμη, όπου

μακροπρόθεσμοι περιορισμοί στο Κέντρο μείωσαν κατά 25% την κυκλοφορία των

αυτοκινήτων. Οι ίδιοι εμπειρογνώμονες που ήταν σύμβουλοι του Κεν Λίβινγκστον,

μελέτησαν το Παρίσι και αντί για διόδια προτίμησαν να προτείνουν μία ζώνη

αποκλεισμού της κυκλοφορίας αυτοκινήτων. Και αυτό, επειδή το 50% της

κυκλοφορίας στο κέντρο του Παρισιού, όπου υπάρχουν περισσότερες κατοικίες σε

σχέση με το Λονδίνο, προέρχεται από οχήματα εν διελεύσει. Οι περισσότεροι

κάτοικοι των προαστίων είναι εξοργισμένοι από τα σχέδια του Ντελανοέ, αλλά το

80% των κατοίκων της πόλης εγκρίνουν και επαυξάνουν. Όσο για τον Μποπέν που

υπερασπίζεται τα σχέδια του δημάρχου του, οι Παριζιάνοι ταξιτζήδες τον θεωρούν

κάτι σαν… αγιατολάχ μιας νέας «θρησκείας» που έχει βάλει στο μάτι τα

αυτοκίνητα.

Το πρώτο από τα τρία στάδια του σχεδίου Ντελανοέ έχει ήδη τεθεί σε εφαρμογή.

Στόχο έχει τον περιορισμό της διέλευσης των αυτοκινήτων από το κέντρο και τη

μείωση της ταχύτητας των οχημάτων σε 30 χιλιόμετρα την ώρα. Τα τέλη στάθμευσης

τριπλασιάζονται και εφαρμόζονται αυστηρά κανόνες που εδώ και πολλά χρόνια

αψηφούσαν οι οδηγοί, οι οποίοι στάθμευαν ανενόχλητοι σε απαγορευμένες

περιοχές. Το 2007, αν επανεκλεγεί, ο Μπερτράν Ντελανοέ θα προχωρήσει στα

επόμενα στάδια του σχεδίου του, επιβάλλοντας πλήρη απαγόρευση της κυκλοφορίας

αυτοκινήτων στη ζώνη του κέντρου.

Πάντως, τα σχέδια του δημάρχου του Λονδίνου είναι πιο μετριοπαθή. Σκοπεύει να

αυξήσει από 5 σε 8 στερλίνες τα διόδια για τα αυτοκίνητα που μπαίνουν στο

κέντρο του Λονδίνου. H στρατηγική του είναι μάλλον να δαμάσει παρά να

απαγορεύσει την κυκλοφορία των αυτοκινήτων. Γι’ αυτό ο Κεν Λίβινγκστον έχει

συντάξει έναν κατάλογο με 100 δημόσιους χώρους της πρωτεύουσας που θα γίνουν

πιο φιλικοί στους πεζούς. Οι ράγες των θα ξηλωθούν και τα αυτοκίνητα δεν θα

έχουν πλέον προτεραιότητα.