H στροφή των καταναλωτών στην πιο υγιεινή διατροφή αποτυπώνεται, πλέον, καθαρά

και στα μεγέθη της παγκόσμιας αγοράς ποτών, καθώς η κατανάλωση ανθρακούχων

ποτών παραμένει σταθερή – ή και μειώνεται – ενώ αντίθετα οι πωλήσεις

εμφιαλωμένου νερού, χυμών αλλά και ενεργειακών ποτών «τρέχουν» με διψήφιους

ετήσιους ρυθμούς ανόδου.

Την ίδια στιγμή, το «φάντασμα» της παχυσαρκίας πλανάται πάνω από τα ανθρακούχα

αναψυκτικά, αναγκάζοντας τις εταιρείες να προχωρήσουν σε κινήσεις

αυτοδέσμευσης, προκειμένου να αποφύγουν μεταχείριση παρόμοια με αυτήν που έχει

η βιομηχανία καπνού. Πάντως, ανεξάρτητα από τη θρεπτική αξία των προϊόντων,

βασικό κριτήριο προτίμησης παραμένει η γεύση, τόσο στους χυμούς όσο και στα

αναψυκτικά. Αυτά είναι τα βασικά συμπεράσματα του πρώτου παγκοσμίου συνεδρίου

για την αγορά των αναψυκτικών, που πραγματοποιήθηκε στην Ολλανδία.

Τα ανθρακούχα

H ραγδαία αλλαγή του σκηνικού δεν έχει αφήσει αδιάφορες τις μεγάλες εταιρείες

του κλάδου, είτε αυτές έχουν ως κύρια δραστηριότητα τα ανθρακούχα αναψυκτικά

είτε τους χυμούς και το εμφιαλωμένο νερό. Οι εταιρείες ανθρακούχων

αναψυκτικών, βλέποντας τις αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες, σπεύδουν να

λανσάρουν νέα προϊόντα, με λιγότερη ζάχαρη και θερμίδες, ενώ ταυτόχρονα

διευρύνουν την παρουσία τους στο κομμάτι των χυμών και των ενεργειακών ποτών.

H Coca Cola αλλά και η Pepsico, για παράδειγμα, «ποντάρουν» ένα σημαντικό

μέρος της ανάπτυξής τους σε άλλες κατηγορίες, όπως είναι τα ενεργειακά ποτά,

αναγνωρίζοντας ότι η αύξηση του τζίρου δεν θα προέλθει από τα ανθρακούχα ποτά.

Έτσι, διευρύνουν την γκάμα τους με νέα προϊόντα και ταυτόχρονα διαθέτουν

περισσότερα χρήματα για τη διαφήμιση και την επικοινωνία τους. «Αιχμές του

δόρατος» αποτελούν τα Powerade και Gatorade αντίστοιχα, που εμπλουτίζονται

παγκοσμίως με νέες γεύσεις και νέες συσκευασίες, ενώ πληροφορίες θέλουν την

Coca Cola να λανσάρει υβριδικό προϊόν, κάτι ανάμεσα σε αθλητικό ποτό (sports

drink) και αθλητικό νερό (sports water).

Οι προβλέψεις

Ενδεικτικές των μελλοντικών εξελίξεων είναι οι προβλέψεις της εταιρείας

Zenith, σύμφωνα με τις οποίες η αγορά των ενεργειακών ποτών στις ΗΠΑ θα

«τρέξει», για την πενταετία 2004 – 2009, με ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 12%, όταν

το αντίστοιχο ποσοστό στα ανθρακούχα αναψυκτικά θα είναι μόλις 2% ετησίως.

Μάλιστα, όπως ειπώθηκε χαρακτηριστικά κατά τη διάρκεια του συνεδρίου, οι

εταιρείες ανθρακούχων αναψυκτικών – έχοντας «τρομάξει» από τις απαγορεύσεις

που επιβλήθηκαν στη βιομηχανία καπνού – σπεύδουν να αυτοδεσμευθούν,

προκειμένου να βγουν από το «στόχαστρο» των ανά τον κόσμο φορέων ελέγχου

τροφίμων, αλλά και να διασκεδάσουν τους συσχετισμούς μεταξύ των προϊόντων τους

και του προβλήματος της παχυσαρκίας. Εταιρείες όπως η Coca Cola σχεδιάζουν

«μπαράζ» κινήσεων, τόσο σε επίπεδο επικοινωνίας και χορηγιών όσο και με το

λανσάρισμα νέων προϊόντων με λιγότερες θερμίδες.

Οι χυμοί

Στην αντίπερα όχθη, οι εταιρείες χυμών και μη ανθρακούχων έχουν επιδοθεί σε

«αγώνα δρόμου» με λανσάρισμα νέων προϊόντων, προκειμένου να κεφαλαιοποιήσουν

τις ευκαιρίες που προσφέρουν τα νέα δεδομένα. Εμπλουτισμένοι και λειτουργικοί

χυμοί, με σύσταση ειδικά σχεδιασμένη για να καλύπτει τις ανάγκες συγκεκριμένων

κατηγοριών καταναλωτών, αποτελούν την «αιχμή του δόρατος» στην προσπάθεια για

μεγαλύτερες πωλήσεις αλλά και επιτρέπουν τη διαφοροποίηση κάθε εταιρείας. Την

ίδια στιγμή, δεν λείπουν και τα πιο εξειδικευμένα προϊόντα, όπως για

παράδειγμα ο συνδυασμός χυμών και γαλακτοκομικών που κερδίζει έδαφος στην

αγορά της Αγγλίας, ενώ χαρακτηριστικό της κινητικότητας στον κλάδο είναι η

«επέκταση» των προϊόντων της εταιρείας Benecol – που «υπόσχονται» να μειώσουν

τη χοληστερίνη – στις κατηγορίες των γαλακτοκομικών, των χυμών αλλά και των

αναψυκτικών. Αντίστοιχα, η Unilever Bestfoods βασίζει μεγάλο μέρος της

ανάπτυξης του Lipton Ice Tea στη σειρά με πράσινο τσάι, που θεωρείται πιο

υγιεινή επειδή έχει λιγότερη ζάχαρη και περισσότερα θρεπτικά συστατικά.

Πάντως, το αυστηρό ρυθμιστικό πλαίσιο που έχουν επιβάλει οι εθνικοί φορείς

ελέγχου τροφίμων αποτελεί ανυπέρβλητο εμπόδιο για μια σειρά από προϊόντα που

έχουν αναπτυχθεί για τις αγορές της Ασίας και των ΗΠΑ.

«Αθλητικό νερό» και εμφιαλωμένο για το… μαύρισμα

Έντονη είναι η κινητικότητα που παρατηρείται και στον κλάδο του

εμφιαλωμένου νερού.

H καινοτομία έγκειται εδώ στη βελτίωση των συσκευασιών αλλά και στο

λανσάρισμα νέων προϊόντων, όπως, για παράδειγμα, νερού με βιταμίνες ή

αμινοξέα. Ανερχόμενη δύναμη αποτελεί το «αθλητικό νερό», το οποίο αντικαθιστά

τα ενεργειακά ποτά στα γυμναστήρια, ενώ δεν λείπουν και οι πιο

«εξειδικευμένες» λύσεις, όπως για παράδειγμα το εμφιαλωμένο νερό που βοηθά

στο… μαύρισμα, προϊόν που πρόσφατα λανσαρίστηκε στην αγορά της Γαλλίας.