Τα σκούρα χρώματα – όπως στο έργο «Desperation» (Απελπισία) του Πολωνού Ίαν

Αντονίεβιτς – βοηθούν τους ψυχιάτρους να διαγνώσουν κατάθλιψη. Αντιθέτως, τα

έργα με λαμπερά χρώματα δείχνουν πως ο ασθενής πάσχει από μανία

Εικόνες που θυμίζουν Νταλί ή Κλέε. Χρώματα ζωηρά και κάποιες φορές μπερδεμένα.

Είναι οι 52 πίνακες που έχουν φιλοτεχνήσει ψυχικά ασθενείς από όλο τον κόσμο

και ταξιδεύουν για πρώτη φορά στην Ελλάδα με διπλό σκοπό: να ενισχύσουν την

εκστρατεία κατά του κοινωνικού στιγματισμού των ατόμων με ψυχικά προβλήματα,

αλλά και να πλαισιώσουν το Παγκόσμιο Συνέδριο Ψυχιατρικής που θα φιλοξενηθεί

στην Αθήνα από τις 12 έως τις 15 Μαρτίου.

«H τέχνη έχει πολύ σημαντικό ρόλο στην Ψυχιατρική», εξηγεί στα «NEA» ο

καθηγητής Ψυχιατρικής και πρόεδρος της Ελληνικής Ψυχιατρικής Εταιρείας, Γ.

Χριστοδούλου, που διοργανώνει την έκθεση μαζί με την εταιρεία Lundbeck (από τη

συλλογή της οποίας προέρχονται τα έργα), υπό την επιμέλεια της Εταιρείας

Εικαστικών Μελετών. «Βοηθά όχι μόνο στη διάγνωση, αλλά και στη θεραπεία. Αν

όμως δει κάποιος τη συγκεκριμένη έκθεση χωρίς να γνωρίζει, δεν θα καταλάβει το

πρόβλημα των δημιουργών κι αυτό επειδή πολλοί καλλιτέχνες απομιμούνται την

παθολογική τέχνη».

Απόδειξη εξάλλου αυτού είναι ότι ανάμεσα στα έργα των καλλιτεχνών από 19 χώρες

του κόσμου που δίνουν το «παρών» στην έκθεση υπάρχουν και δημιουργίες

σημαντικών σύγχρονων δημιουργών όπως του Γερμανού Τόμας Ντιμάντ, του

Αμερικανού Τζίμι Ντούρχαμ και του Γάλλου Τιερί Ζοφρουά που έχουν συνεισφέρει

στην προσπάθεια κατά του κοινωνικού στίγματος των ψυχασθενών και των

οικογενειών τους, αλλά και για έναν ακόμη λόγο. «Για να ακολουθήσει η έκθεση

τη λογική του Ζαν Ντιμπιφέ, του ανθρώπου που καθιέρωσε τον όρο Art Brut (ωμή

τέχνη) και απομάκρυνε τα έργα των ψυχικά ασθενών καλλιτεχνών από το περιβάλλον

του ψυχιατρείου αναμειγνύοντάς τα με δικά του», εξηγεί ο ιστορικός τέχνης

Χάρης Καμπουρίδης.

«Πρόκειται για έργα που ελευθερώνουν την ψυχή, την αποκαλύπτουν, καθώς τα έργα

τέχνης πρώτα δημιουργούνται μέσα μας και μετά στον καμβά», υποστηρίζει ο

ζωγράφος Αλέκος Φασιανός που καταθέτει την προσωπική του εμπειρία. «Τα πρώτα

χρόνια μετά τον πόλεμο έβγαινε στα έργα μου φόβος και θλίψη. Πέρασε καιρός

μέχρι να ανακαλύψω τις γυναίκες και τους ποδηλάτες».

Από την έκθεση, που έχει ήδη παρουσιαστεί στη Βουδαπέστη και μετά την

ολιγοήμερη στάση της στην Αθήνα θα ταξιδέψει στο Σίδνεϊ, δεν λείπει και η

ελληνική παρουσία μέσα από δύο ζωγραφικά έργα του Έλληνα δημιουργού

Κωνσταντίνου Ζάχου από το Ψυχιατρικό Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης.

Και συνέπειες από το τσουνάμι

Καινοτόμο όμως είναι και το Παγκόσμιο Συνέδριο Ψυχιατρικής που θα

φιλοξενηθεί στο ξενοδοχείο Hilton από τις 12 έως τις 15 Μαρτίου, καθώς θα

είναι το πρώτο διατομεακό (από όλους τους τομείς της Ψυχιατρικής δηλαδή), ενώ

στις εισηγήσεις τους οι σύνεδροι θα δώσουν έμφαση στην περιοχή των Βαλκανίων,

αλλά και στις ψυχολογικές συνέπειες μεγάλων φυσικών καταστροφών, όπως ήταν

προσφάτως το τσουνάμι στη Νοτιοανατολική Ασία.

INFO

H έκθεση «H τέχνη κατά του κοινωνικού στιγματισμού» στο Βυζαντινό και

Χριστιανικό Μουσείο Αθηνών (Βασ. Σοφίας 22). Έως 17 Μαρτίου. Ίντερνετ: http: //www.artagainststigma.org.