H Πολιτική Οικονομία ως επιστήμη παρουσιάζει μεγάλο ενδιαφέρον, γιατί μπορεί

να δώσει πολύτιμες απαντήσεις για το πώς πρέπει να αντιμετωπίζονται βασικά

οικονομικά – κοινωνικά προβλήματα, όπως ο πληθωρισμός, η ανεργία, ο δανεισμός

κ.ά.

Το σχολικό εγχειρίδιο «Αρχές Οικονομικής Θεωρίας» στηρίζεται στη χρήση

θεωρητικών υποδειγμάτων, με τη βοήθεια της μαθηματικής ανάλυσης και ιδιαίτερα

της διαγραμματικής παρουσίασης.

H δυσκολία του μαθήματος εντοπίζεται στο γεγονός ότι ο υποψήφιος πρέπει να

συνδυάζει τις θεωρητικές έννοιες με την πρακτική εφαρμογή τους, επομένως, για

να είναι αποτελεσματική η προετοιμασία του, πρέπει να δώσει ο υποψήφιος

ιδιαίτερη προσοχή στα παρακάτω:

1. Το μάθημα της Οικονομικής Θεωρίας στην αρχή φαίνεται εύκολο, ενώ στη

συνέχεια γίνεται πιο σύνθετο. Για τον λόγο αυτό κρίνεται απαραίτητη η

νηφαλιότητα και η μεθοδικότητα καθ’ όλη τη διάρκεια της μελέτης του υποψηφίου.

2. Επιβεβλημένη είναι η κατανόηση και η εμπέδωση των βασικών

οικονομικών εννοιών, έτσι η εξοικείωσή του με τη Μικροοικονομική και τη

Μακροοικονομική Θεωρία επιτυγχάνεται με την ανελλιπή παρακολούθηση των

μαθημάτων και τη διευκρίνιση όλων των αποριών του, την ανάλυση θεωρητικών

ερωτήσεων και βέβαια με τις συνεχείς επαναλήψεις. Με τον τρόπο αυτό

αποφεύγεται η άκριτη αποστήθιση, και ο υποψήφιος μπορεί να διατυπώσει με

ακρίβεια τις οικονομικές έννοιες.

3. Να γνωρίζει τη μεθοδολογία επίλυσης ασκήσεων και να εξασκείται

επιλύοντας πολλές εξειδικευμένες ασκήσεις που πηγάζουν από τη θεωρία του

μαθήματος.

4. Να ασκηθεί στη χρήση διαγραμμάτων, δηλαδή να ορίζει με ακρίβεια τι

μετρούν οι άξονες, σε ποια χρονική περίοδο αναφέρονται κ.λπ.

H εξέταση του μαθήματος περιλαμβάνει τέσσερις ομάδες θεμάτων. Κάθε θέμα μπορεί

να περιλαμβάνει επιμέρους ερωτήματα διαφόρων τύπων (κλειστού τύπου / σύντομης

απάντησης / ανάπτυξης / ασκήσεις).

Ο μαθητής για να πετύχει τη μεγαλύτερη δυνατή βαθμολογία θα πρέπει να προσέξει

τα εξής:

* Στο θέμα με τις ερωτήσεις κλειστού τύπου μπορεί να εξασφαλίσει όλες

τις μονάδες αρκεί να δείξει τη δέουσα προσοχή, γιατί οι ερωτήσεις αυτές ενώ

φαίνονται εύκολες έχουν τις παγίδες τους (π.χ. σε έναν ορισμό με την αλλαγή

μιας λέξης που είναι κλειδί αλλάξει το νόημα).

* Στο θέμα ανάπτυξης χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή στην οικονομική

ορολογία (ο υποψήφιος δεν έχει τη δυνατότητα να την αντικαταστήσει με άλλες

λέξεις).

* Στα θέματα – ασκήσεις ο υποψήφιος πρέπει να αποκωδικοποιεί τα

δεδομένα και ζητούμενα με πίνακα. Βρίσκει τους τύπους που θα χρησιμοποιήσει

και κάνει αναλυτική παρουσίαση των πράξεων.

Εδώ πρέπει να σημειώσουμε ότι τα θέματα αυτά περιλαμβάνουν περισσότερα από ένα

υποερωτήματα και το ζητούμενο τού ενός αποτελεί δεδομένο για το επόμενο. Αυτό

σημαίνει πολύ μεγάλη προσοχή, γιατί πιθανό λάθος σε αρχικό υποερώτημα θα

οδηγήσει σε λάθος στα επόμενα υποερωτήματα. Προσοχή επίσης στην απεικόνιση των

διαφόρων καμπυλών και στη σωστή τοποθέτηση των οικονομικών μεγεθών όπου

ζητείται διάγραμμα.

Τέλος, είναι απαραίτητο να ανατρέξουν οι υποψήφιοι σε θέματα εξετάσεων

προηγουμένων ετών, για να εξοικειωθούν τόσο με τον τύπο των θεμάτων όσο και με

τον τρόπο βαθμολόγησής τους.

Ο Κώστας Κωνσταντίνου είναι καθηγητής του 49ου Εν. Λυκ. Αθήνας