Κάθε εβδομάδα συγκεντρώνονται και συνεδριάζουν για ώρες «με σφραγισμένες

πόρτες» και κλειστά τηλέφωνα στην έδρα του ΠΑΣΟΚ στη Χαριλάου Τρικούπη.

Φιλοδοξούν να είναι το επικοινωνιακό δόρυ του ΠΑΣΟΚ στην μ.Λ. (μετά Λαλιώτη)

εποχή .

Το στοίχημα για τη νέα επικοινωνιακή ομάδα είναι δύσκολο. Θα τα βγάλει πέρα;

Έχει βρει τους κώδικες επικοινωνίας με τους νυν, πρώην και δυνάμει νέους

ψηφοφόρους του; Ο – για χρόνια – «μάγος» της επικοινωνιακής πολιτικής του

ΠΑΣΟΚ, Κώστας Λαλιώτης υπερέβαινε τις δυσκολίες με τη συσσωρευμένη εμπειρία

του αλλά και το μεγάλο πολιτικό του βάρος

Ο γραμματέας της K.E. Μιχ. Χρυσοχοΐδης, ο διευθυντής του γραφείου του

Πρωθυπουργού N. Θέμελης, ο επικεφαλής του Τομέα Επικοινωνίας του κυβερνώντος

κόμματος N. Αθανασάκης, η νέα εκπρόσωπος Τύπου Χρύσα Αράπογλου, ο γενικός

διευθυντής των γραφείων του ΠΑΣΟΚ κ. Γ. Παπακωνσταντίνου και οι τεχνοκράτες

Σπ. Φαναράς (δημοσκόπος), Πολ Έλιοτ και M. Σεριάτος (διαφημιστές) και Σπ.

Ριζόπουλος (επικοινωνιολόγος) έχουν αναλάβει να διαμορφώσουν την

(επικοινωνιακή) στρατηγική του ΠΑΣΟΚ για τις εκλογές – με δυο λόγια την

προεκλογική του καμπάνια.

Ένα έργο στο οποίο για χρόνια «ψυχή» του ήταν ο πρώην γραμματέας της K.E.

Κώστας Λαλιώτης – για πολλούς ο «μάγος» της πράσινης επικοινωνιακής πολιτικής

και κατά τεκμήριο νικητής στις κρίσιμες αναμετρήσεις με τη N.Δ. Και ιδιαίτερα

στην τελευταία, όπου της πήρε την «μπουκιά από το στόμα» την τελευταία στιγμή.

Σήμερα η νέα επικοινωνιακή ομάδα του ΠΑΣΟΚ έχει να αντιμετωπίσει ένα αρκετά

πιο δυσμενές περιβάλλον και οι δημοσκοπήσεις το δείχνουν: παρά το κλείσιμο της

ψαλίδας λόγω του μπαράζ μέτρων, η N.Δ. εξακολουθεί να προηγείται στις

περισσότερες δημοσκοπήσεις κατά 6-7 ποσοστιαίες μονάδες.

Το στοίχημα για τη νέα επικοινωνιακή ομάδα είναι δύσκολο. Θα τα βγάλει πέρα;

Έχει μονταρισθεί επαρκώς; Έχει πιάσει τον «σφυγμό» του ΠΑΣΟΚ της «νέας

εποχής»; Έχει βρει τους κώδικες επικοινωνίας με τους νυν, πρώην και δυνάμει

νέους ψηφοφόρους του;

Για απάντηση ένα έμπειρο στον τομέα αυτό στέλεχος του ΠΑΣΟΚ παραπέμπει σε μια

παλιά κινεζική ρήση: «H πράξη είναι το μοναδικό κριτήριο της αλήθειας», λέει

και σ’ αυτό συμφωνούν και οι ίδιοι οι… κρινόμενοι.

Προς το παρόν οι τελευταίοι αυτό που επιδιώκουν είναι να μη στραφούν οι

προβολείς πάνω τους, να (συνεχίσει να) υπάρχει «σιγή ασυρμάτου» στις τάξεις

τους και να προχωρά το «ροντάρισμα της ομάδας». Ο πήχυς έχει τοποθετηθεί

αρκετά ψηλά, αλλά η ηγεσία της Χαριλάου Τρικούπη προσπαθεί να απομυθοποιήσει

τον ρόλο της, αναλαμβάνοντας τις ευθύνες και τα βάρη. «H καμπάνια είναι της

ηγεσίας», αναφέρει ενεργό στέλεχος του τομέα αυτού που υποστηρίζει ότι το

«κλειδί» είναι στα χέρια της: «Σημασία έχει να κατανοείς αυτά που σου

προτείνουν οι τεχνοκράτες για να πετύχεις τους στόχους που θέτεις και να

κάνεις τις σωστές επιλογές», λέει.

Προς επίρρωσιν αυτού, αρμόδια στελέχη επισημαίνουν ότι το πολιτικό κλίμα, οι

στόχοι μεταφέρονται και «μπολιάζονται» στην ομάδα από τους πολιτικούς και

κυρίως από τους κ.κ. Χρυσοχοΐδη και Θέμελη που συνομιλούν και με τον

Πρωθυπουργό κ. K. Σημίτη, ενώ ο κ. N. Αθανασάκης συμβάλλει και με τη «μεταφορά

εμπειρίας» από τις προηγούμενες καμπάνιες και τη γνώση του «οργανωμένου» ΠΑΣΟΚ

και των αντανακλαστικών του.

H αγωνία που διαπερνά πάντως αρκετούς από τους εμπλεκομένους, είναι αν «το

σύστημα που λέγεται ΠΑΣΟΚ θα καταφέρει να συνεργασθεί μαζί τους μέσα στο νέο

τεχνοκρατικό πλαίσιο». Είναι αλήθεια ότι τα προηγούμενα χρόνια ο κ. K.

Λαλιώτης με τη συσσωρευμένη εμπειρία του αλλά και το μεγάλο πολιτικό του βάρος

υπερέβαινε τις δυσκολίες και τις δυσλειτουργίες, πολλές φορές με την πληθωρική

παρουσία του.

Θετικό δείγμα. Όσοι έχουν δει δείγμα του τρόπου δουλειάς της νέας

ομάδας υποστηρίζουν ότι το νέο μοντέλο «είναι αποκεντρωμένο» – π.χ.

προτρέπονται τα μέλη της ομάδας να ζητούν και να λαμβάνουν υπόψη στοιχεία και

απόψεις από τα ενδιάμεσα όργανα του κόμματος ή τους αρμόδιους υπουργούς. Με

τους τελευταίους πάντως δεν έχει αποκατασταθεί ακόμα, λένε, το πλαίσιο

συνεργασίας: με έκπληξη είδαν στις εφημερίδες ορισμένες κινήσεις τους που θα

μπορούσαν να «τρέξουν» άριστα, όπως λένε, επικοινωνιακά.

Πάντως το μέχρι τώρα αποτέλεσμα της επικοινωνιακής ομάδας αποτιμάται από την

ηγεσία της Χαρ. Τρικούπη ως θετικό. Από την ομάδα αυτή έχουν «ρετουσαρισθεί» ή

και προέλθει αρκετές από τις τελευταίες πρωτοβουλίες και κινήσεις της

κυβερνητικής παράταξης. Όπως π.χ. η σύνδεση των επιμέρους μέτρων του

«κοινωνικού πακέτου» με τους αναγκαίους πόρους για την υλοποίησή του – «έτσι

μεγιστοποιήθηκε η βαρύτητά του», αναφέρθηκε. Ή η ιδέα για εξαγγελία «Χάρτας»

με τους στόχους της 4ετίας 2004-2008 – άσχετο αν η εξειδίκευσή της δεν

στηρίχθηκε αρκετά.

«Το νερό μπαίνει στο αυλάκι, άλλωστε η καμπάνια είναι ένα ζωντανό και εύπλαστο

πράγμα που συνεχώς εξελίσσεται και αναπροσαρμόζεται», λέει έμπειρο στέλεχος,

που προσθέτει με νόημα: «Και εκ του αποτελέσματος κρίνεται…». Ωστόσο το

αποτέλεσμα δεν κρίνεται (μόνο) από την καμπάνια…



Τα «συν» και τα «πλην» της νέας ομάδας

Τέσσερα από τα μέλη της νέας επικοινωνιακής ομάδας του ΠΑΣΟΚ. Από πάνω

αριστερά ο διαφημιστής Πολ Έλιοτ, ο επικοινωνιολόγος Σπ. Ριζόπουλος, ο

δημοσκόπος Σπ. Φαναράς (κάτω δεξιά) και ο, επίσης, διαφημιστής M. Σεριάτος

Το πώς οι στόχοι της πολιτικής ηγεσίας (Μαξίμου και Χαριλάου Τρικούπη) θα

μετατραπούν σε «πολιτικό μήνυμα» είναι θέμα προτάσεων των τεχνοκρατών. Για τον

σκοπό αυτό έχουν ενώσει τις δυνάμεις τους δύο μεγάλες εταιρείες, η Μακάν

Έρικσον του κ. M. Σεριάτου και η Λεό Μπερνέτ του κ. Πολ Έλιοτ. Βασικό εργαλείο

τους, τα κυλιόμενα γκάλοπ τής Μέτρον Ανάλυσις και οι επεξεργασίες τους από τον

κ. Σπ. Φαναρά, αλλά και άλλες επιμέρους και εξειδικευμένες έρευνες που κάνει ο

εκ των συνεργατών των διαφημιστών, κ. Βασ. Φισετζίδης. Στην ομάδα συμμετέχει

επίσης ο επικοινωνιολόγος κ. Σπ. Ριζόπουλος που επεξεργάζεται ένα ευρύ φάσμα

προτάσεων στρατηγικής επικοινωνίας και πολιτικού σχεδιασμού.

H ίδια η σύνθεση της ομάδας έχει, λένε ορισμένα στελέχη του ΠΑΣΟΚ, τα «συν»

και τα «πλην» της όσον αφορά επαγγελματικά μέλη της. Το θετικό, λένε, είναι

ότι οι περισσότεροι βρίσκονται έξω από «παλιές φορμαλιστικές αντιλήψεις», ενώ

στα αρνητικά μετρούν τη μη εμπλοκή τους σε μεγάλες πολιτικές αναμετρήσεις. Για

το τελευταίο, ωστόσο, άλλα στελέχη υποστηρίζουν ότι η ομάδα «διαθέτει

συσσωρευμένο πολιτικό μπακγκράουντ». Π.χ. ο κ. Φαναράς κάνει την ίδια δουλειά

για το ΠΑΣΟΚ εδώ και 7-8 χρόνια, ο κ. Π. Έλιοτ και η ομάδα του συμμετείχαν και

στην καμπάνια του κ. Χρ. Παπουτσή για τον Δήμο της Αθήνας, ενώ ο κ. Σπ.

Ριζόπουλος έχει σημαντική εμπειρία στην Ουάσιγκτον σε πολιτικά θέματα και από

το 2001 στην Ελλάδα με εμπλοκή στις δημοτικές εκλογές (Φ. Κουβέλης του ΣΥΝ για

τον Δήμο Αθήνας, Γ. Μωυσιάδης για τον Δήμο Σερρών κ.ά.) καθώς και στις

προεδρικές της Κύπρου με το μπλοκ των νικητών.

Για ορισμένες τριβές μεταξύ τους – κυρίως για τις εξειδικευμένες έρευνες – οι

περισσότεροι λένε ότι… «δεν τις αντελήφθηκαν» ενώ άλλοι περιορίζονται να

λένε… διπλωματικά ότι «οι συνεδριάσεις μας εξ ορισμού δεν είναι συνάξεις

παρθεναγωγείου». Γίνεται, λένε, «βομβαρδισμός» προτάσεων και «μάχη αντιλήψεων»

– «το καλό», προσθέτουν, «είναι ότι ομοφωνούμε και μάλιστα με δημιουργικό τρόπο».