Σε έξαρση βρίσκονται τους τελευταίους μήνες τα κρούσματα ύποπτων

συναλλαγών στα ATM, μέσω κλεμμένων καρτών και ΡΙΝ. Σύμφωνα με την Ένωση

Ελληνικών Τραπεζών, οι υποκλοπές καρτών και του Προσωπικού Αριθμού Αναγνώρισης

(ΡΙΝ), που είναι απαραίτητος για την ενεργοποίησή τους στα ΑΤΜ,

πραγματοποιούνται από οργανωμένες ομάδες με συστήματα προηγμένης τεχνολογίας.

Μέχρι και μικροκάμερες τοποθετημένες στα ΑΤΜ χρησιμοποιούνται για τη

φωτογράφιση του ΡΙΝ των πιστωτικών καρτών. Δεν είναι όμως λίγες οι περιπτώσεις

στις οποίες οι υποκλοπές καρτών και κωδικών γίνονται από πρόσωπα του

συγγενικού ή και φιλικού περιβάλλοντος του κατόχου της κάρτας.

Με αφορμή την έξαρση των κρουσμάτων αυτών, η Ένωση Ελληνικών Τραπεζών

προτείνει στους κατόχους πιστωτικών καρτών 11 μέτρα για να μη βρεθούν προ

δυσάρεστων εκπλήξεων.

Σύμφωνα λοιπόν με τις οδηγίες της Ένωσης:

1. Ο κάτοχος της κάρτας πρέπει να την αντιμετωπίζει σαν να είναι

μετρητά και να ελέγχει συχνά ότι αυτή βρίσκεται στο πορτοφόλι του.

2. Να αποστηθίζει τον Προσωπικό Αριθμό Αναγνώρισης (ΡΙΝ) και σε κάθε

περίπτωση να μην τον σημειώνει με οποιονδήποτε τρόπο σε μέσο που μπορεί να

συνδυαστεί με την κάρτα.

3. Δεν πρέπει ποτέ να ξεχνάει ότι η κάρτα σε συνδυασμό με τον ΡΙΝ είναι

μετρητά.

4. Να είναι πάντα προσεκτικός κατά τη διάρκεια της συναλλαγής και αν

υπάρχει επόμενος πελάτης, να βεβαιωθεί ότι αυτός βρίσκεται σε απόσταση

ασφαλείας ώστε να μην μπορεί να αντιληφθεί τους αριθμούς που πληκτρολογούνται.

Ο πελάτης θα πρέπει να χρησιμοποιεί το σώμα του με τρόπο ώστε να μη φαίνεται η

συναλλαγή.

5. Να μην ανακοινώνει τον ΡΙΝ σε τρίτα πρόσωπα ακόμη και σε συγγενείς

και ποτέ να μην επιλέγει ΡΙΝ που μπορεί να προβλεφθεί (ημερομηνία γέννησης,

αριθμός αυτοκινήτου κ.λπ.)

6. Να αλλάζει συχνά τον ΡΙΝ του.

7. Να μη γνωστοποιεί τον ΡΙΝ σε πρόσωπα τα οποία με οποιονδήποτε τρόπο

επιδιώκουν να αποσπάσουν αυτή την πληροφορία ισχυριζόμενα ότι είναι υπάλληλοι

τραπεζών ή άλλων φορέων ή αρχών. Οι τράπεζες δεν έχουν αναθέσει σε υπαλλήλους

τους ή τρίτους ποτέ τέτοια καθήκοντα.

8. Να κάνει ο ίδιος τις συναλλαγές του και να μην επιτρέπει οποιαδήποτε

βοήθεια τη στιγμή της συναλλαγής, δίνοντας κάρτα ή και κωδικό.

9. Όταν πληκτρολογεί τον ΡΙΝ, να καλύπτει πάντα το χέρι του με το άλλο

χέρι ή κάποιο έγγραφο ή αντικείμενο. Έτσι αποφεύγει να δουν τον ΡΙΝ του τρίτα

πρόσωπα.

10. Στην περίπτωση που η κάρτα παρακρατηθεί από το ΑΤΜ, ο κάτοχος θα

πρέπει να επικοινωνήσει αμέσως με την τράπεζα.

11. Σε περίπτωση που αντιληφθεί απώλεια ή κλοπή της κάρτας του, να το

δηλώσει αμέσως στην τράπεζα και μόνο στα τηλέφωνα που εμφανίζονται στις οθόνες

των ΑΤΜ.