Μια σαπισμένη σανίδα και ένας παλιός ψαράδικος χάρτης ίσως αποτελέσουν το

κλειδί για να λυθεί ένα μυστήριο 75 χρόνων, που περιβάλλει τις συνθήκες του

θανάτου του Νορβηγού εξερευνητή Ρόαλντ Αμούδσεν, σε αεροπορικό δυστύχημα στον

Αρκτικό Κύκλο.

Ο Ρόαλντ Αμούδσεν εξαφανίστηκε στις 18 Ιουνίου 1928

Ο Αμούδσεν, ο οποίος το 1911 είχε γίνει ο πρώτος άνθρωπος που έφτασε στον

Νότιο Πόλο, έπειτα από έναν ιστορικό αγώνα δρόμου με τον Βρετανό Ρόμπερτ

Φάλκον Σκοτ, εξαφανίστηκε στις 18 Ιουνίου 1928, όταν το υδροπλάνο του

συνετρίβη, κατά τη διάρκεια αποστολής διάσωσης ενός Ιταλού ανταγωνιστή, στον

Αρκτικό Κύκλο.

Εξοπλισμένοι με μερικά πειστικά νέα στοιχεία, οι Νορβηγοί αποφάσισαν να

στείλουν ένα υποβρύχιο να σαρώσει τον βυθό στην περιοχή που βρίσκονται τα

συντρίμμια του αεροσκάφους του Αμούδσεν, κοντά στη Νήσο των Αρκούδων στα

παγωμένα νερά του Βόρειου Ατλαντικού, και σε βάθος 70-100 μέτρων. «Διαθέτουμε

έναν χάρτη, μερικές νέες μαρτυρίες και ακόμα κάποια συντρίμμια που πιθανόν να

είναι του αεροπλάνου», λέει ο Πέερ Άρβιντ Πέτερσεν, ο επικεφαλής της

αποστολής. «H αποστολή του υποβρυχίου θα ξεκινήσει την άνοιξη».


Ο Αμούδσεν με τους συντρόφους του στον Νότιο Πόλο, στις 16 Δεκεμβρίου 1911

Εθνική ευθύνη. Ο υπουργός Αλιείας Σβεν Λούντβινγκσεν υποστηρίζει πως η

Νορβηγία «έχει εθνική ευθύνη να ανακαλύψει την κατάληξη ενός από τα πιο

διάσημα τέκνα της». Ο Αμούδσεν όταν είχε επιστρέψει από τον Νότιο Πόλο είχε

γίνει δεκτός ως ήρωας.

Στις αρχές του χρόνου είχε βρεθεί ένας χάρτης τον οποίο χρησιμοποιούσαν

Νορβηγοί ψαράδες. Είχαν σταυρώσει πάνω του ένα σημείο στα βορειοδυτικά της

νήσου των Αρκούδων όπου το πλήρωμα του ψαράδικου είχε επισημάνει ένα

αντικείμενο μήκους 2 έως 3 μέτρων που σύμφωνα με την περιγραφή θα μπορούσε να

αποτελεί τμήμα του φτερού του γαλλικής κατασκευής «Latham-47» υδροπλάνου του

Αμούδσεν, μια και δεν υπήρχαν καταγεγραμμένα στοιχεία για κάποιο άλλο

αεροσκάφος που να έχει πέσει στην περιοχή εκείνη. Επίσης ένας συνταξιούχος

κυνηγός φώκιας παραδέχτηκε ότι το 1964 είχε χρησιμοποιήσει ένα μεγάλο σανίδι

που είχε ξεβράσει η θάλασσα για να επισκευάσει τον τοίχο μιας καλύβας στο νησί

Ετζεόγια στο Αρχιπέλαγος Σβάλμπαρντ στη Βόρεια Νορβηγία σε απόσταση 1.200

χιλιομέτρων από τον Βόρειο Πόλο. Το ξύλινο αυτό κομμάτι θα μπορούσε να είναι

μέρος της ουράς ή του φτερού του υδροπλάνου του Αμούδσεν. Ο Νορβηγός κυνηγός

είχε πει ότι του είχε περάσει από το νου μήπως εκείνο το κομμάτι του ξύλου

είχε κάποια σχέση με τον Αμούδσεν. «Είχε ίχνη κόκκινης μπογιάς και ήταν από

δύο κομμάτια ξύλινα κολλημένα μεταξύ τους», λέει ο Τόρμπιορν Πέντερσον,

εκδότης τοπικής εφημερίδας, που είχε επισκεφτεί την καλύβα στις αρχές

Αυγούστου. Είπε ακόμα πως το κόκκινο χρώμα χρησιμοποιούσαν εκείνη την εποχή ως

πρώτο στρώμα βαφής και ότι οι βίδες που είχε επάνω έμοιαζαν με εκείνες που

χρησιμοποιούσαν τότε στην κατασκευή αεροπλάνων. «Μάλλον ήταν τμήμα της ουράς».

Οι φωτογραφίες που πήρε, εστάλησαν να μελετηθούν από Γάλλους μηχανικούς

ειδικευμένους στην κατασκευή αεροπλάνων, για να διαπιστώσουν αν υπάρχει

περίπτωση να είναι τμήμα από ένα Latham. Οι άνεμοι και τα ρεύματα θα μπορούσαν

κάλλιστα να έχουν παρασύρει ένα κομμάτι ξύλου σαν κι αυτό προς τα βόρεια.


Η εξαφάνιση. Ο Αμούδσεν είχε χάσει τη ζωή του μαζί με το τετραμελές

πλήρωμα από Γάλλους και έναν ακόμα Νορβηγό συνεπιβάτη, στην προσπάθειά τους να

βοηθήσουν τον Ιταλό εξερευνητή Ουμπέρτο Νόμπιλε, του οποίου το ανεμοπλάνο είχε

συντριβεί στους πάγους κοντά στο Σβάλμπαρντ. Οι Νορβηγοί πιστεύουν ότι

βρίσκεται ακόμη στον βυθό το μεγαλύτερο τμήμα του υδροπλάνου με τον κινητήρα

του, μήκους περίπου 3-4 μέτρων.