Διευκρινίσεις της ΓΣΕΕ για το νέο εργασιακό τοπίο από Πρωταπριλιά

Μόνο κατόπιν συμφωνίας με τους εργαζομένους μπορεί να εφαρμοστεί από την
1.4.2001 η διευθέτηση του χρόνου εργασίας. Την επισήμανση αυτή διατυπώνει η
ΓΣΕΕ, η οποία παρέχει οδηγίες προς τους εργαζομένους για το νέο εργασιακό
τοπίο που θα διαμορφωθεί από την 1.4.2001 με την εφαρμογή διατάξεων του νόμου
2874/2000 για το ελαστικό ωράριο εργασίας.
Η Συνομοσπονδία (σημειώνεται ότι σήμερα θα γίνει η πρώτη απόπειρα για
συγκρότηση σε σώμα της νέας διοίκησης) αναφέρει ότι είναι αντίθετη σε βασικές
διατάξεις που θα εφαρμοστούν από την Πρωταπριλιά και δίνει τις παρακάτω
διευκρινίσεις:
* Απο 1.4.2001 καταργείται η υποχρέωση του μισθωτού για παροχή υπερεργασίας 5
ωρών την εβδομάδα κατά την κρίση του εργοδότη.
* Η υπερωριακή απασχόληση για πάνω από 40 ώρες την εβδομάδα θα αμείβεται πλέον
με προσαύξηση 50% ενιαία, μέχρι τις 120 ώρες ετησίως.
* Για τις παράνομες υπερωρίες η προσαύξηση θα είναι ωρομίσθιο +150%.
* Οι εργαζόμενοι για λιγότερες από 4 ώρες ημερησίως, που αμείβονται με τα
κατώτατα όρια, δικαιούνται προσαύξηση 7,5% στις αποδοχές τους.
* Όσον αφορά τη διευθέτηση του χρόνου εργασίας, δηλαδή για εφαρμογή περιοδικά
αυξημένου ωραρίου και του αντίστοιχα μειωμένου σε ετήσια βάση, τονίζεται ότι
απαιτείται συμφωνία. Η ΓΣΕΕ υπογραμμίζει ότι οι εργοδότες δεν μπορούν να το
επιβάλουν, στο πλαίσιο του διευθυντικού τους δικαιώματος, μονομερώς. Ο νόμος
απαιτεί είτε επιχειρησιακές συλλογικές συμβάσεις, είτε συμφωνία εργοδότη και
επιχειρησιακού σωματείου, είτε συμφωνία με το συμβούλιο των εργαζομένων, είτε
συμφωνία εργοδότη και ένωσης προσώπων, αποτελούμενης απο 5 τουλάχιστον
εργαζομένους σε επιχείρηση που απασχολεί τουλάχιστον 20. Οι «ελαστικές» ώρες
εργασίας είναι 138 ετησίως και εφόσον συμφωνηθεί η διευθέτηση, κατανέμονται με
αυξημένο αριθμό ωρών σε συγκεκριμένες περιόδους, με αντίστοιχη μείωση σε άλλα
χρονικά διαστήματα του ίδιου έτους. Στην περίπτωση της διευθέτησης, ο ανώτατος
μέσος όρος των ωρών εβδομαδιαίας εργασίας ετησίως είναι οι 38 ώρες.
* Προβλέπεται χορήγηση μηνιαίας εισοδηματικής ενίσχυσης ύψους 30.000 δρχ. σε
μακροχρόνια ανέργους που προσλαμβάνονται σε θέση μερικής απασχόλησης
τουλάχιστον 4ώρου ημερησίως, για όσο διάστημα διαρκεί η σχέση εργασίας, με
ανώτατο όριο τους 12 μήνες.
* Θεσμοθετείται η καταβολή των εισφορών στους μακροχρόνια ανέργους, στους
οποίους υπολείπονται μέχρι 5 έτη για τη θεμελίωση δικαιώματος πλήρους σύνταξης
ενώ δεν έχουν τα απαιτούμενα ένσημα.
* Για επιχειρήσεις 20 έως 200 εργαζομένων, το επιτρεπτό όριο απολύσεων
καθορίζεται σε 4 εργαζομένους τον μήνα. Για πάνω απο 200 απασχολουμένους
εξακολουθεί να ισχύει το ποσοστό 2-3% επί του προσωπικού και μέχρι 30 άτομα.













