Ανοιχτό είναι το ενδεχόμενο να μειωθεί ο φόρος των μεταχειρισμένων

αυτοκινήτων που εισάγονται στην Ελλάδα από χώρες μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Αυτό προκύπτει από γνωμοδότηση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου που ορίζει ότι ο

φόρος που επιβάλλεται κατά την εισαγωγή ενός μεταχειρισμένου αυτοκινήτου από

κοινοτική χώρα δεν θα πρέπει να υπερβαίνει το φόρο που υποτίθεται ότι μένει

«ενσωματωμένος» σε ένα μεταχειρισμένο αυτοκίνητο της ίδιας ηλικίας που

κυκλοφορεί στην ίδια χώρα. Κατά μία άλλη ερμηνεία πάντως, η γνωμοδότηση του

Δικαστηρίου θα μπορούσε να σημαίνει ότι ο φόρος που επιβάλλεται κατά την

εισαγωγή του μεταχειρισμένου αυτοκινήτου δεν θα πρέπει να είναι υψηλότερος από

το φόρο που επιβάλλεται στη μεταβίβαση ενός αυτοκινήτου στην ίδια χώρα.

Η γνωμοδότηση αυτή, στο βαθμό που εφαρμοσθεί στην Ελλάδα, μπορεί να οδηγήσει

σε μείωση της τιμής των εισαγόμενων από κοινοτικές χώρες μεταχειρισμένων Ι.Χ.

αυτοκινήτων. Σημειώνεται ότι το εγχώριο καθεστώς φορολόγησης των εισαγόμενων

μεταχειρισμένων Ι.Χ. αυτοκινήτων προβλέπει σε πρώτη φάση η αξία του

αυτοκινήτου να μειώνεται με βάση ορισμένους συντελεστές «απαξίωσης» (από 7%

μέχρι 80% ανάλογα με την ηλικία του). Επί της αξίας αυτής εφαρμόζεται το τέλος

ταξινόμησης και προκύπτει ο φόρος.

Κύκλοι του υπουργείου Οικονομικών που ρωτήθηκαν σχετικά χθες δεν απέκλειαν

κανένα ενδεχόμενο. Οι ίδιοι διευκρίνιζαν ότι θα περιμένουν πρώτα να δουν την

απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου πριν κάνουν οποιαδήποτε κίνηση. Τόνιζαν

όμως ότι αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει καμία εκκρεμότητα μεταξύ της Ευρωπαϊκής

Ένωσης και της Ελλάδος στον τομέα της φορολογίας των εισαγόμενων Ι.Χ.

αυτοκινήτων.

Το θέμα ξεκίνησε όταν το δικαστήριο κλήθηκε να ερμηνεύσει τη Συνθήκη για το

καθεστώς φορολόγησης των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων έπειτα από προδικαστικό

ερώτημα του Συμβουλίου καθώς είχαν παρατηρηθεί πολλές υπερβολές και

διακριτικοί χειρισμοί σε πολλά κράτη μέλη, μεταξύ τους και η Ελλάδα.

Το Δικαστήριο αποφάσισε ότι ένα κράτος μέλος ­ όπως προβλέπεται στο άρθρο 95

της Συνθήκης ­ έχει το δικαίωμα να εφαρμόζει επί των εισαγομένων από άλλα

κράτη μέλη μεταχειρισμένων αυτοκινήτων σύστημα φορολόγησης λαμβάνοντας υπόψη

διάφορα κριτήρια και κλίμακες (κλίμακα συντελεστών απαξίωσης και τέλους

ταξινόμησης) αλλά υπό τον όρο ότι το ποσό του φόρου δεν θα υπερβαίνει σε καμία

περίπτωση το φόρο που παραμένει ενσωματωμένος στην αξία των αυτοκινήτων ίδιας

ηλικίας που κυκλοφορούν στο συγκεκριμένο κράτος μέλος.

Η απόφαση αναφέρει ακόμη ότι κάθε χώρα μέλος μπορεί να καθιερώσει

αντικειμενικές κλίμακες και συγκεκριμένα κριτήρια «απαξίωσης», όπως η

παλαιότητα του αυτοκινήτου, τα χιλιόμετρα που έχει διανύσει κ.ο.κ. προκειμένου

η αξία τού μεταχειρισμένου αυτοκινήτου επί της οποίας επιβάλλεται ο φόρος να

ανταποκρίνεται καλύτερα στην πραγματικότητα.