Νέα διάσταση στην αποκάλυψη των «ΝΕΩΝ» για τους ραδιενεργούς κινητήρες
αεροσκαφών που εντοπίστηκαν σε εργαστήρια σπουδαστών στη Χαλκίδα και στο
Αιγάλεω και αποσύρθηκαν εσπευσμένα.


Ο πρόεδρος της Επιτροπής Ατομικής Ενέργειας καθηγητής Λεωνίδας Καμαρινόπουλος
αποκάλυψε ότι ειδικά στο ΤΕΙ Χαλκίδας οι υπεύθυνοι προχώρησαν στην κοπή των
ραδιενεργών μετάλλων του κινητήρα χωρίς να λάβουν τα αναγκαία προστατευτικά
μέτρα! Και αύξησαν έτσι την έκθεση των εμπλεκομένων σε επικίνδυνη ακτινοβολία!


«Προχώρησαν παραπάνω ενώ δεν έπρεπε. Έκαναν κάποιες κοπές στον κινητήρα. Εκεί
υπάρχει απ' τους υπευθύνους μια αμέλεια ­ μπορούσα να χρησιμοποιήσω και άλλη
έκφραση (!)», δήλωσε αυστηρά στον ραδιοσταθμό Άλφα Νιουζ ο κ. Καμαρινόπουλος.
Ο πρόεδρος της Επιτροπής τόνισε ότι στις περιπτώσεις ύπαρξης είτε ραδιενεργών
υλικών, όπως στη συγκεκριμένη περίπτωση του θορίου, είτε άλλων βαρέων μετάλλων
είναι απαραίτητη η χρήση προστατευτικών μέτρων, όπως π.χ. κάποια μάσκα. Το
μέτρο αυτό, ωστόσο, κατά τον καθηγητή, είναι το έσχατο ­ το πρώτο είναι ότι
δεν έπρεπε να γίνει χρήση κινητήρων με ραδιενέργεια στην εκπαίδευση. «Από
πλευράς ακτινοπροστασίας, υπάρχει η βασική αρχή: καμία δόση δεν επιτρέπεται να
προσλαμβάνεται αναιτιολόγητα (...). Απ' τη στιγμή, όμως, που έγινε, μπορώ να
πω ότι υπήρξε μία έκθεση των παιδιών, την έχουμε υπολογίσει και είναι πολύ
μικρή».


Ο υπουργός Παιδείας Πέτρος Ευθυμίου, που απ' τις 19 Ιανουαρίου, αυθημερόν,
μετά τη δική του ενημέρωση, έστειλε επιστολή στον υπουργό Άμυνας Άκη
Τσοχατζόπουλο για τον εντοπισμό της ραδιενέργειας στο ΣΕΚ Αιγάλεω, έχει
ζητήσει απ' την Επιτροπή Ατομικής Ενέργειας να εισηγηθεί τυχόν πρόσθετες
ενέργειες. Και συγκεκριμένα, αν τυχόν χρειάζονται ιατρικές εξετάσεις ή άλλους
ελέγχους όλοι όσοι, καθηγητές και σπουδαστές, είχαν δραστηριοποιηθεί στα
συγκεκριμένα εργαστήρια με τους κινητήρες των αεροσκαφών Τ-33.


Τα ερωτήματα που προκύπτουν είναι σε δύο κατευθύνσεις:


* Ήξερε η Πολεμική Αεροπορία ότι τα κράματα στον κινητήρα είναι
ραδιενεργά όταν προχώρησε στην παραχώρηση των κινητήρων Τ-33;


* Το ΤΕΙ Χαλκίδας γνώριζε, όταν κατήρτιζε πρόγραμμα κοπής του κινητήρα,
αν το κράμα ήταν κατάλληλο για τέτοια χρήση;


Για το δεύτερο ερώτημα ο κ. Καμαρικόπουλος είναι απόλυτος και τόνισε ότι δεν
έπρεπε να γίνει η κοπή χωρίς προστατευτικά μέσα, ακόμα και αν ήξεραν ότι δεν
έχει το ραδιενεργό θόριο.


Όσον αφορά την Πολεμική Αεροπορία, πηγές της έλεγαν χθες ότι δεν γνώριζαν για
εκπομπή ραδιενέργειας ­ «άλλωστε, μόλις έγινε γνωστό αμέσως τους αποσύραμε».
Οι ίδιες πηγές τόνιζαν, ωστόσο, ότι η παραχώρηση των κινητήρων των παλαιών
αεροσκαφών έγινε με σκοπό την εκπαίδευση για τη λειτουργία τους και μόνο ­
«και όχι για να τους τεμαχίσουν», πρόσθεταν. Απ' την πλευρά του, ο κ.
Καμαρινόπουλος εξήρε την ευαισθησία της Αεροπορίας για άμεση απόσυρση των J-33
και πρόσθεσε ότι οι υπηρεσίες της δεν αξιολόγησαν τον κίνδυνο είτε επειδή δεν
ήξερεαν είτε επειδή θεώρησαν ότι η πρόσμειξη στο κράμα θορίου είναι ακίνδυνη.


Τρεις σπουδαστές κινδύνεψαν περισσότερο






Ο κινητήρας στο εργαστήριο. Οι ειδικοί ανησυχούν για τις εργασίες που έγιναν,
χωρίς προφύλαξη, στα ΤΕΙ


Τρεις φοιτητές από το ΤΕΙ της Χαλκίδας είναι αυτοί που κινδύνεψαν περισσότερο
από το ραδιενεργό υλικό των κινητήρων που μελετούσαν. Το θόριο είναι
ραδιενεργό στοιχείο που υπάρχει στη φύση. Η ένταση της ακτινοβολίας του
εξαρτάται από τα ραδιενεργά του ισότοπα· ωστόσο, το θόριο 232, το οποίο
βρέθηκε στο μέταλλο των κινητήρων που εξέταζαν οι φοιτητές, σύμφωνα με τον
Λευτέρη Οικονόμου, πρόεδρο του Ινστιτούτου Τεχνολογίας και Έρευνας του
Πανεπιστήμιου Κρήτης, είναι περίπου τέσσερις φορές λιγότερο ραδιενεργό από το
ουράνιο και έχει χρόνο ζωής 14 δισεκατομμύρια χρόνια. Στους κινητήρες των
αεροσκαφών Τ-33, το θόριο χρησιμοποιήθηκε προκειμένου να ενισχύσει την
ποιότητα και την ανθεκτικότητα της συγκόλλησης των μετάλλων. Η ένταση της
ακτινοβολίας των στοιχείων θορίου που υπάρχουν σε ένα μέταλλο δεν είναι
σταθερή. "Οι φοιτητές που στο πλαίσιο της διατριβής τους ασχολήθηκαν με την
κοπή του μετάλλου που εμπεριείχε θόριο είναι σαφές πως δέχθηκαν πολύ
μεγαλύτερη ακτινοβολία από εκείνους που απλά το εξέτασαν", λέει στα ''ΝΕΑ'' ο
κ. Λεωνίδας Καμαρινόπουλος, ο οποίος χθες είχε στα χέρια του τα πρώτα
συμπεράσματα από την έκθεση των έξι εμπειρογνωμόνων που κλήθηκαν να απαντήσουν
στο ερώτημα "πόση ακτινοβολία δέχθηκαν οι συγκεκριμένοι φοιτητές;". Σύμφωνα με
αυτά, "στη χειρότερη περίπτωση, τα τρία παιδία δέχθηκαν ακτινοβολία αντίστοιχη
με αυτή που δέχεται κάποιος όταν κάνει μια αξονική τομογραφία θώρακος". Ο κ.
Καμαρινόπουλος, ωστόσο, τονίζει πως "κάθε επιπλέον δόση ακτινοβολίας, όσο
μικρή κι αν είναι, θα πρέπει να αποφεύγεται, αν δεν υπάρχει στόχος ικανός να
την αιτιολογεί". Ο κ. Οικονόμου εκτιμά πως "ο κίνδυνος μπορεί να είναι
ελάχιστός, γιατί το θόριο διασπάται σε ακτινοβολία Α και μέσα σε ένα μέταλλο
δεν εντοπίζονται παρά ελάχιστα χιλιοστά από το ραδιενεργό αυτό υλικό· ωστόσο,
δεν υπάρχει κανένας λόγος να εκτίθεται κανείς ακόμη και σε τόσο μικρή ακτινοβολία..."


Καθησυχάζουν



Προσπάθεια να καθησυχάσει τους μαθητές έκανε χθες η διοίκηση του Σχολικού
Εργαστηριακού Κέντρου Αιγάλεω (ΣΕΚ). «Δεν είναι κάτι ανησυχητικό», δήλωναν για
την εκπομπή ραδιενέργειας από τον κινητήρα του αεροσκάφους τόσο ο διευθυντής
του ΣΕΚ, κ. Νίκος Κανελλόπουλος, όσο και ο προϊστάμενος Δευτεροβάθμιας
Εκπαίδευσης (Γ' Διεύθυνση Αθηνών) κ. Θωμάς Ζούμπος. Και οι δύο τόνιζαν ότι
καθησυχαστική ήταν και η ανακοίνωση του Δημόκριτου που έλεγε ότι η ακτινοβολία
ήταν όμοια με αυτή μίας ακτινογραφίας. «Τα παιδιά παρακολουθούν τα μαθήματά
τους και τα εργαστήρια λειτουργούν κανονικά», είπε στα «ΝΕΑ» ο διευθυντής του
ΣΕΚ. Πάντως, χθες, οι μαθητές της σχολής βρίσκονταν σε προγραμματισμένη
τριήμερη εκδρομή στους Δελφούς. Ο κ. Κανελλόπουλος ανέφερε εξάλλου ότι ο
εντοπισμός της εκπομπής ραδιενέργειας από τον κινητήρα δεν έγινε από μαθητές
της σχολής αλλά από τον καθηγητή του εργαστηρίου μηχανικών αεροσκαφών
(εργαστήριο μηχανοσυνθετών) κ. Μιχάλη Γιαννακόδημο.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από