Ρήγματα και φορτίο βύθισαν το «Δύστος». Έτσι, μετά την έκδοση του

πορίσματος και τη σχετική πρόταση της εισαγγελέως Πειραιά Αναστασίας Μασούρα,

εκδόθηκε βούλευμα με το οποίο παραπέμπονται να δικαστούν 27 άτομα ως υπεύθυνα

για το τραγικό ναυάγιο.

Σύμφωνα με το πόρισμα που συνέταξαν οι πραγματογνώμονες (σχεδόν τέσσερα χρόνια

μετά το ναυάγιο) οι παράγοντες που συνέβαλαν στη βύθιση του φορτηγού ήταν τα

μπαλώματα που τοποθετήθηκαν πάνω στα ρήγματα, η κακή φόρτωση, η υπερφόρτωση, η

κακή κατάσταση των καπακιών των στομίων, η ύπαρξη ελεύθερων επιφανειών στα

διπύθμενα του πλοίου και η κακή συντήρηση.

Έτσι, η υπόθεση του φορτηγού πλοίου έρχεται και πάλι στο προσκήνιο τέσσερα

χρόνια μετά το τραγικό ναυάγιο, που προκλήθηκε στις 28 Δεκεμβρίου του 1996 στα

ανοιχτά της Κύμης, με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους 20 ναυτικοί. Ο μόνος

που σώθηκε είναι ο τότε δόκιμος πλοίαρχος Χρήστος Αναγνώστου.

Ποιοι παραπέμπονται

Με το βούλευμα του Συμβουλίου Πλημμελειοδικών Πειραιά (αριθμός βουλεύματος

70/2001) παραπέμπονται, μεταξύ άλλων, να δικαστούν στο Τριμελές Εφετείο

Κακουργημάτων, τα μέλη του Δ.Σ. του Ελληνικού Νηογνώμονα και τα μέλη του Δ.Σ.

των ναυτιλιακών εταιρειών «Δύστος» και «ΑΝΕ Ηρακλής».

Το βούλευμα εκδόθηκε ύστερα από σχετική εισαγγελική πρόταση. Στην πολυσέλιδη

πρόταση (427 σελίδων) που κατέθεσε η εισαγγελέας Πρωτοδικών Αναστασία Μασούρα,

επισημαίνεται η αμέλεια του Ελληνικού Νηογνώμονα, ενώ φαίνεται, σύμφωνα με

πληροφορίες, πως η πλοιοκτήτρια εταιρεία πίεζε τον πλοίαρχο να εκτελέσει όσο

πιο γρήγορα γίνεται το μοιραίο ταξίδι.

Ειδικότερα, ασκήθηκε δίωξη, για έκδοση ψευδών πιστοποιητικών, για τα τότε μέλη

του Δ.Σ. του Ελληνικού Νηογνώμονα, τον πρόεδρο Περικλή Παναγόπουλο (είναι ο

πρόεδρος των Επιχειρήσεων Αττικής), τον αντιπρόεδρο Τριαντάφυλλο Λυσιμάχου και

τον τεχνικό διευθυντή Διονύση Μελισσινό. Μάλιστα, οι δύο τελευταίοι είναι

επίσης κατηγορούμενοι για το ναυάγιο του φορτηγού πλοίου «Iron Antonis», κατά

το οποίο έχασαν τη ζωή τους τρεις Έλληνες και τέσσερις αλλοδαποί ναυτικοί, το

1994, στον Ατλαντικό, και τις τελευταίες τρεις εβδομάδες βρίσκεται σε εξέλιξη

η σχετική δίκη.

Χωρίς… επιθεώρηση

Η ίδια κατηγορία (δηλαδή έκδοση ψευδών πιστοποιητικών) αποδίδεται και στους

επιθεωρητές του Ελληνικού Νηογνώμονα Φώτη Κιτσάτογλου, Κώστα Τσεκούρα και

Δημήτρη Τόλη. Ενέκριναν δηλαδή την έκδοση και θεώρηση πιστοποιητικών

αξιοπλοΐας του φορτηγού πλοίου «Δύστος» χωρίς να προβούν σε «ουσιαστικές

επιθεωρήσεις» με αποτέλεσμα την πρόκληση του τραγικού ναυαγίου.

Ευθύνες

Με την κατηγορία της ηθικής αυτουργίας στην έκδοση ψευδών βεβαιώσεων, την

πρόκληση ναυαγίου, την εξ αμελείας ανθρωποκτονία των 20 επιβαινόντων στο

μοιραίο πλοίο, και την εξ αμελείας πρόκληση σωματικών βλαβών στον μοναδικό

διασωθέντα του ναυαγίου, τον τότε δόκιμο πλοίαρχο Χρήστο Αναγνώστου,

κατηγορούνται και τα μέλη του Δ.Σ. των εταιρειών »Δύστος Ναυτιλιακή

Εταιρεία» και »ΑΝΕ Ηρακλής».

Για την πρώτη εταιρεία ευθύνονται οι Νίκος Μπλούνας, Σαράντος Καρατζής και

Μαρία Σπυροπούλου.

Για τη δεύτερη οι Κωνσταντίνος Λιάπης, Ιωάννης Δαμαλάς, Γιώργος Μανιός,

Δημήτρης Γαζής, Μαρία Αγούρου, Εμμανουήλ Φουντουλάκης, Νικόλαος Μαύρος,

Χρήστος Μετζελόπουλος, Κωνσταντίνος Ριτσώνης, Γιώργος Νικολόπουλος, Σωτήρης

Παπασπηλιωτόπουλος, Μάρκος Βάλβης, Κωνσταντίνος Σιαβέλης, Γ. Τζοβάνης,

Παναγιώτης Τσιντέας και Ελευθέριος Αυγητίδης.

Χάθηκαν στοιχεία

Στις 5 Φεβρουαρίου του 1997, ημέρα που οι πραγματογνώμονες είχαν αναγγείλει

πως θα πραγματοποιήσουν και δεύτερη βιντεοσκόπηση στο κουφάρι του φορτηγού

πλοίου «Δύστος», σημειώθηκε μια «περίεργη» έκρηξη με αποτέλεσμα να χαθούν

πολύτιμα στοιχεία για την έρευνα.

Για την υπόθεση αυτή κατηγορούνται ο δύτης Σέργιος Μαυρόπουλος και ο

εκπρόσωπος της ασφαλιστικής εταιρείας West of England (σε αυτή ήταν

ασφαλισμένο και το «Εξπρές Σαμίνα») Παντελής Νίκανδρος.

Η κατηγορία που τους βαραίνει είναι απόπειρα υπόθαλψης εγκληματία, αφού με την

έκρηξη πέτυχαν την ολοσχερή καταστροφή στοιχείων του ναυαγίου από τα οποία

προέκυπτε ότι το »Δύστος» δεν ήταν αξιόπλοο.

«Η Δικαιοσύνη μπορεί να άργησε τέσσερα χρόνια, αλλά έρχεται»

ΒΟΛΟΣ.

Ναυάγιο του «Δύστος». Τα ρήγματα και το φορτίο βύθισαν το πλοίο τον Δεκέμβριο

του ’96. Τέσσερα χρόνια μετά, 27 άνθρωποι κάθονται στο εδώλιο

Η Δικαιοσύνη μπορεί να άργησε τέσσερα χρόνια, αλλά έρχεται. Και αυτή η εξέλιξη

δεν μπορεί παρά να μας ικανοποιεί.

Τα παραπάνω δηλώνουν στα «ΝΕΑ» συγγενείς των θυμάτων του ναυαγίου τού πλοίου

«Δύστος», μόλις έγινε γνωστό το βούλευμα του Συμβουλίου Πλημμελειοδικών

Πειραιώς.

Ο κ. Γιώργος Λακιώτης, πατέρας του λιπαντή Γρηγόρη Λακιώτη που βρήκε τον

θάνατο με άλλα 19 άτομα στο «Δύστος», δηλώνει: «Επιτέλους, έφθασε η ώρα που οι

υπεύθυνοι του τραγικού ναυαγίου οδηγούνται στη Δικαιοσύνη».

«Περιμέναμε πολλά χρόνια. Κοντεύουν τέσσερα. Πολλές φορές αγανακτήσαμε,

διαμαρτυρηθήκαμε, φωνάξαμε. Θέλουμε να τιμωρηθούν όσοι έφταιξαν για τον άδικο

θάνατο τόσων ανθρώπων». Δεν παραλείπει να αναφέρει πως όλο αυτό το διάστημα

τους ζητήθηκε να «συμβιβασθούν», κάτι που δεν έκαναν αφού το ζητούμενο ήταν να

αποδοθεί Δικαιοσύνη. Τώρα περιμένει, όπως και οι άλλοι συγγενείς των θυμάτων

του ναυαγίου, την ημέρα προσδιορισμού εκδίκασης της υπόθεσης.

Ο κ. Λακιώτης ήταν ιδιαίτερα συγκινημένος χθες, αφού ανήμερα της γιορτής τού

χαμένου γιου του, έμαθε την είδηση που περίμενε εδώ και τέσσερα χρόνια. Χθες

πήγε στο νεκροταφείο και άφησε λουλούδια στον τάφο του παιδιού του.

Η ευχή που έκανε ήταν να «έρθει επιτέλους η ώρα απονομής της Δικαιοσύνης».

Ο κ. Απόστολος Χαλέβας, ο οποίος έχασε τον αδελφό του στο ναυάγιο, εκφράζει

την ικανοποίησή του με την έκδοση του παραπεμπτικού βουλεύματος και τονίζει:

«Οι δικαστές στέκονται δίπλα μας και πιστεύω ότι θα σταθούν έως το τέλος.

Περιμένουμε την ημερομηνία προσδιορισμού της δικασίμου και την εκδίκαση της

υπόθεσης που πριν από περίπου τέσσερα χρόνια είχε συγκλονίσει το πανελλήνιο.

Περιμένουμε την απονομή της Δικαιοσύνης και την τιμωρία όσων έφταιξαν για τον

θάνατο 20 ανθρώπων. Αυτό θα μας ικανοποιήσει και ηθικά, όπως πιστεύω ότι θα

ικανοποιήσει και την ελληνική κοινωνία». Ο κ. Χαλέβας δεν παρέλειψε επίσης να

αναφέρει πως υπήρξε μεγάλη καθυστέρηση ώσπου η υπόθεση να φθάσει στο τελικό

δικαστικό στάδιο. «Τώρα παρακαλάμε», σημειώνει, «να προσδιοριστεί το

συντομότερο δυνατόν η ημέρα της δίκης. Θα περιμένουμε με αγωνία…».

«Η μεγαλύτερη χαρά που περιμένω είναι η τελική απόφαση του δικαστηρίου. Με

μεγάλη υπομονή, επιμονή, αλλά και αγωνία περιμένουμε τέσσερα χρόνια τη στιγμή

της απονομής της Δικαιοσύνης για τον άδικο χαμό των ανθρώπων μας», τονίζει η

κ. Ελένη Παπαϊωάννου, η οποία έχασε τον αδελφό της στο ναυάγιο του «Δύστος».

«Οι αγώνες μας δικαιώνονται. Αυτό που μας ενδιαφέρει τώρα είναι να

προσδιορισθεί σύντομα η ημερομηνία της δίκης και κυρίως να μην υπάρξουν

καθυστερήσεις με τυχόν αναβολές. Περιμέναμε την έκδοση του βουλεύματος, αφού

σε πρόσφατη συνάντησή μας με τους δικηγόρους είχαμε πληροφορηθεί πως η

εισαγγελέας Πειραιά κ. Μασούρα στην πρότασή της είχε βάλει την ένδειξη

«κατεπείγουσα»».

Η κ. Παπαϊωάννου υπογραμμίζει πως η τιμωρία των ενόχων του ναυαγίου θα

ικανοποιήσει ηθικά τους συγγενείς των θυμάτων, αλλά και την κοινή γνώμη.