Με ακριβό τίμημα πλήρωσαν φέτος οι ελληνικές ακτοπλοϊκές εταιρείες την ανοδική

κούρσα που ακολούθησαν οι τιμές των υγρών καυσίμων αλλά και το αμερικανικό

νόμισμα.

Αποτέλεσμα της αρνητικής αυτής συγκυρίας ήταν η κατακόρυφη πτώση της

κερδοφορίας τους, καθώς μόνο οι αυξημένες τιμές του αργού πετρελαίου

επιβάρυναν σχεδόν στο διπλάσιο το ποσοστό του λειτουργικού τους κόστους που

αντιστοιχεί στα υγρά καύσιμα.

Έτσι, παρά το γεγονός ότι όλες σχεδόν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες παρουσιάζουν

σημαντική αύξηση του κύκλου εργασιών τους (έφθασε συνολικά στα 160 δισ. δρχ.

στο πρώτο εννεάμηνο του έτους, έναντι 130 δισ. δρχ. στην αντίστοιχη περυσινή

περίοδο), η συνολική κερδοφορία των εισηγμένων ακτοπλοϊκών εταιρειών ανήλθε,

στο πρώτο εννεάμηνο του έτους, στα 15 δισ. δρχ. και ­ σύμφωνα με εκτιμήσεις

στελεχών τους ­ για ολόκληρο το 2000 δεν θα υπερβεί τα 25 δισ. δρχ., έναντι

περίπου 35 δισ. δρχ. που πραγματοποίησαν το 1999.

Στην αρνητική αυτή συγκυρία πετρελαίου και δολαρίου ήλθε να προστεθεί και η

κακή πορεία του Χρηματιστηρίου, η οποία δεν επέτρεψε στις εταιρείες να

αποκομίσουν κέρδη από υπεραξίες, ενώ παράλληλα η αδυναμία άντλησης νέων

κεφαλαίων για ορισμένες από αυτές (ΑΝΕΚ και ΝΕΛ) επιβάρυνε το

χρηματοοικονομικό τους κόστος και κυρίως αυτό που αφορά την εξυπηρέτηση των

τραπεζικών δανείων που πήραν για τη ναυπήγηση νέων πλοίων.

Βεβαίως, το πλήγμα που επέφεραν στις ακτοπλοϊκές εταιρείες πετρέλαιο και

δολάριο απορροφήθηκε σε διαφορετικό βαθμό από την καθεμία ξεχωριστά, γεγονός

που καταγράφεται και στα οικονομικά τους αποτελέσματα.

Ωστόσο, παρά τα μικρά κέρδη που πραγματοποίησαν το 2000, οι διοικήσεις των

εταιρειών του κλάδου εμφανίζονται αισιόδοξες για τις προοπτικές ανάπτυξής τους

το 2001, τις οποίες στηρίζουν στα νέα, σύγχρονης τεχνολογίας, πλοία που

αναμένεται να εντάξουν στον στόλο τους αλλά και στα νέα δρομολόγια που

πρόκειται να καλύψουν εντός και εκτός Ελλάδας.

Επιχειρήσεις Αττικής

Με ενοποιημένα καθαρά κέρδη που υπολογίζεται να προσεγγίσουν τα 10 δισ. δρχ. ο

όμιλος των Επιχειρήσεων Αττικής έρχεται πρώτος σε κέρδη, τα οποία θα ήταν κατά

πολύ υψηλότερα, αν δεν μεσολαβούσε η αρνητική συγκυρία της αύξησης των τιμών

του πετρελαίου και η ανατίμηση του αμερικανικού νομίσματος έναντι της δραχμής.

Επισημαίνεται ότι η αύξηση της τιμής του μαύρου χρυσού επιβάρυνε το

λειτουργικό κόστος διαχείρισης των πλοίων του ομίλου κατά 6,5 δισ. δρχ.

Οι δύο εταιρείες του ομίλου, η Superfast που δραστηριοποιείται στις γραμμές

της Αδριατικής και η Γραμμές Στρίντζη (Blue Star Ferries) που

δραστηριοποιείται στις γραμμές του Αιγαίου και του Ιονίου παρουσιάζουν

σημαντική άνοδο των εσόδων τους, τόσο σε ό,τι αφορά την κίνηση των επιβατών

όσο και αυτή Ι.Χ. και φορτηγών αυτοκινήτων.

Για το 2001, η διοίκηση του ομίλου εμφανίζεται ιδιαίτερα αισιόδοξη, καθώς

αναμένεται να εισέλθει με νεότευκτα σκάφη σε νέες γραμμές, όπως είναι αυτές

των Χανίων, των Κυκλάδων και της Δωδεκανήσου στο εσωτερικό, καθώς και αυτές

της Βαλτικής στο εξωτερικό.

Μινωικές Γραμμές

Με κέρδη περί τα 4,5 δισ. δρχ. στο πρώτο εννεάμηνο του έτους, έναντι 8,1 δισ.

δρχ. στην αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους, οι Μινωικές Γραμμές

πλήρωσαν και αυτές ακριβά το τίμημα από την αύξηση των τιμών του πετρελαίου,

ενώ παράλληλα καλούνται να βγάλουν και από τα σημερινά της αδιέξοδα την Minoan

Flying Dolphin.

Ωστόσο, και άσχετα απο την αντιμετώπιση του προβλήματος αυτού, η κρητική

εταιρεία ξεκινά αισιόδοξη τη νέα χρονιά, καθώς την αισιοδοξία της αυτή

στηρίζει στο γεγονός ότι έχει δρομολογήσει στις γραμμές του Ηρακλείου το πρώτο

ταχύπλοο σκάφος, το οποίο θα της εξασφαλίσει, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της

διοίκησής της, την πρώτη θέση στην κερδοφόρα αυτή αγορά.

Παράλληλα, η εταιρεία πρόκειται να παραλάβει μέχρι το τέλος του 2002 άλλα επτά

νεότευκτα σκάφη, τα οποία θα ενισχύσουν την παρουσία της τόσο στις γραμμές

εσωτερικού όσο και σε αυτές της Αδριατικής.

ΑΝΕΚ – ΝΕΛ

Μειωμένη κερδοφορία σχεδόν κατά το ήμισυ (1,98 δισ. δρχ. φέτος έναντι 4,4 δισ.

δρχ. πέρυσι) παρουσιάζει στο πρώτο εννεάμηνο και η ΑΝΕΚ, ενώ ο στρατηγικός της

σύμμαχος, η ΝΕΛ, παρουσιάζει στην ίδια περίοδο ζημίες της τάξεως των 518,9

εκατ. δρχ.

Παράλληλα, και οι δύο εταιρείες δεν κατάφεραν να αντλήσουν τα κεφάλαια που

προσδοκούσαν, μέσω των πρόσφατων αυξήσεων των μετοχικών τους κεφαλαίων,

γεγονός που αναμένεται να επιβαρύνει το χρηματοοικονομικό τους κόστος.

Ενδεικτικά αναφέρεται ότι η ΑΝΕΚ θα διέθετε 20 δισ. δρχ., από τα 42 δισ. δρχ.

που προσδοκούσε να αντλήσει, για την αποπληρωμή τραπεζικού δανειου που είχε

πάρει για την αγορά, στις αρχές του 2000, του πλοίου «Λευκά Όρη».

Πάντως, οι διοικήσεις των δύο συνεργαζόμενων εταιρειών θα επιχειρήσουν να

βγουν από τη δύσκολη συγκυρία αξιοποιώντας τα νέα σκάφη που απέκτησαν ήδη

(«Olympic Champion» για την ΑΝΕΚ και «Αίολος» για τη ΝΕΛ), καθώς και αυτά που

θα αποκτήσουν εντός του 2001.