Εδώ και δύο χρόνια είχε προειδοποιήσει η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτικής

Αεροπορίας (FAA) των ΗΠΑ για κατάταξη της Ελλάδας στη δεύτερη (Β) κατηγορία,

όσον αφορά το επίπεδο ασφαλείας των πτήσεων!

Η FAA όλο αυτό το διάστημα, όπως αποκαλύπτουν σήμερα «ΤΑ ΝΕΑ», δεν είχε

εντάξει την Ελλάδα στη Β κατηγορία, κυρίως λόγω των πολιτικών παρεμβάσεων και

πιέσεων που δεχόταν από το Στέιτ Ντιπάρτμεντ. Αυτό προκύπτει από την επίσημη

ενημέρωση που είχε προχθές από τις αμερικανικές αρχές ο Έλληνας επιτετραμμένος

στην Ουάσιγκτον κ. Αλέξιος Χριστόπουλος, ο οποίος προηγουμένως είχε προβεί σε

σχετικό διάβημα. Το διάστημα των δύο χρόνων δεν κατάφερε να το εκμεταλλευτεί η

Ελλάδα (υπουργείο Μεταφορών και Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας) ώστε να

ανατραπεί η εικόνα που είχαν σχηματίσει οι Αμερικανοί για το ελληνικό σύστημα

ασφαλείας των πτήσεων και να αποφευχθεί ο σημερινός διεθνής διασυρμός της

χώρας μας.

Ο αναπληρωτής βοηθός υπουργός για Ευρωπαϊκές Υποθέσεις πρέσβης Τσαρλς Ρις

(είναι ειδικός χειριστής θεμάτων Αεροπλοΐας), με τον οποίο συναντήθηκε ο κ.

Χριστόπουλος, ξεκαθάρισε προχθές ότι «οι ΗΠΑ επιθυμούν τη διατήρηση του

υφιστάμενου momentum συνεχούς ανάπτυξης των ήδη θερμών σχέσεων με την Ελλάδα».

Δεν είναι πολιτικό θέμα

Ο ίδιος υποστήριξε πως το θέμα της ασφαλείας των πτήσεων δεν είναι πολιτικό,

ενώ πρόσθεσε ότι η όλη υπόθεση, όπως έχει εξελιχθεί, αφορά την εσωτερική

έννομη τάξη των ΗΠΑ, υπό την έννοια ότι το αρμόδιο εντεταλμένο όργανο, η FAA,

από διετίας τουλάχιστον θεωρεί ότι η Ελλάδα ανήκει στην κατηγορία Β. Όμως,

λόγω οδηγιών από το Στέιτ Ντιπάρτμεντ, η FAA δεν είχε προβεί σε επίσημη

ανακοίνωση της κατηγορίας, αναμένοντας ότι η ελληνική πλευρά μέσω των αρμοδίων

υπηρεσιών της θα ικανοποιούσε τις απαιτήσεις των διαφόρων

προϋποθέσεων-προδιαγραφών που θέτει η κατηγορία Α (listed requirements to the

category).

Σημειώνεται ότι την κρίσιμη περίοδο στην οποία αναφέρονται οι Αμερικανοί,

υπουργός Μεταφορών ήταν ο κ. Αναστάσιος Μαντέλης. Ο κ. Ρις διευκρίνισε ακόμα

ότι ως προς την ασφάλεια των επιβατών και των αποσκευών η Ελλάδα πληροί τις

αμερικανικές προδιαγραφές, όμως επέμεινε ότι «υπάρχουν προβλήματα που

σχετίζονται με την ασφάλεια των πτήσεων». Η μη ένταξη της Ελλάδας σε κατηγορία

μέχρι προχθές, είχε επιτευχθεί με τη μη αποστολή του ενημερωτικού εγγράφου της

FAA περί κατηγορίας Β στην αρμόδια διεύθυνση (Consular Affairs) του Στέιτ

Ντιπάρτμεντ, η οποία με τη σειρά της ήταν υποχρεωμένη να ενημερώσει την

ιστοσελίδα στη σχετική καταχώριση που διατηρεί για την Ελλάδα (www.state.gov/consularinformation).

Η συγκεκριμένη ιστοσελίδα για την Ελλάδα εδώ και δύο χρόνια παραμένει κενή,

γεγονός που σύμφωνα με Αμερικανούς αξιωματούχους «καθιστά τη FAA και το Στέιτ

Ντιπάρτμεντ υπολόγους σε νομικές απαιτήσεις από τυχόν ενδιαφερόμενους

Αμερικανούς, εταιρείες και υπηρεσίες για μη ενημέρωσή τους».

Η ανακοίνωση της FAA για την ένταξη της Ελλάδας στην κατηγορία Β, όπως

αποκαλύπτει η αμερικανική πλευρά, δεν πρόκειται να επηρεάσει το καθεστώς των

πτήσεων της Ολυμπιακής Αεροπορίας προς τις ΗΠΑ (σε σχέση με αυτά που ίσχυαν

μέχρι τώρα), δεδομένου ότι ήδη οι πτήσεις αυτές εκτελούνται υπό καθεστώς

κατηγορίας Β! Ωστόσο, με την επίσημη ένταξη της Ελλάδας στη Β κατηγορία τα

εντεταλμένα όργανα της FAA εκτιμάται ότι ίσως επιδείξουν κάποιο μεγαλύτερο

«ζήλο» στους ήδη υφιστάμενους ελέγχους. Σύμφωνα με Αμερικανούς αξιωματούχους,

το Στέιτ Ντιπάρτμεντ είναι διατεθειμένο να ασκήσει πίεση προς τη FAA να

επισκεφθεί την Αθήνα εκ νέου έπειτα από 90 μέρες και εφόσον διαπιστώσει ότι η

νέα κατάσταση στην ασφάλεια των πτήσεων πληροί τις προϋποθέσεις της κατηγορίας

Α, τότε η αναβάθμιση της Ελλάδας θα γίνει το συντομότερο (εντός ολίγων

ημερών).

Το 2004

Ο Αμερικανός βοηθός υπουργός είπε ακόμα ότι το όλο θέμα δεν θα έχει επιπτώσεις

στους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004, καθώς «η ειλημμένη θέση των ΗΠΑ για τη

διεξαγωγή τους στην Ελλάδα είναι δεδομένη και αμετάβλητη» και δεν πρόκειται να

επιτραπεί το θέμα που προέκυψε με την ασφάλεια των πτήσεων να επισκιάσει τη

συγκεκριμένη πολιτική απόφαση. Στο όλο θέμα επανήλθε χτες ο κυβερνητικός

εκπρόσωπος κ. Δημήτρης Ρέππας, τονίζοντας ότι οι πτήσεις από και προς την

Ελλάδα γίνονται με ασφάλεια και πως η ελληνική κυβέρνηση έχει αναλάβει

πρωτοβουλία για την περαιτέρω βελτίωση του επιπέδου ασφαλείας της Αεροπλοΐας.

Στο μεταξύ, η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) σε χθεσινό έγγραφό της προς

τις Μακεδονικές Αερογραμμές αναφέρει ότι δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα όσον

αφορά τον τομέα ασφαλείας των πτήσεών της. «Οι Μ.Α. ­ αναφέρεται στο έγγραφο

της ΥΠΑ ­ λειτουργούν κανονικά βάσει των εγκεκριμένων από την ΥΠΑ εγχειριδίων,

στα πλαίσια των απαιτήσεων των νόμων και των διαδικασιών της Πολιτικής

Αεροπορίας».