Με φόντο την κατάθεση, στις αρχές του ερχόμενου έτους, του νομοσχεδίου με τα

κριτήρια επανακατάταξης στην ανώτερη τάξη, 17 κατασκευαστικές εταιρείες

βρίσκονται σε φάση αναζήτησης των κατάλληλων συμμαχιών, προκειμένου να

συμμετάσχουν με αξιώσεις στους διαγωνισμούς για τα μεγάλα έργα που θα

κατασκευαστούν στη διάρκεια της επόμενης πενταετίας.

Ήδη οι διοικήσεις των εταιρειών Μηχανική, Τεχνική Ολυμπιακή, Κ.Ι.

Σαραντόπουλος, Θεμελιοδομή, Αθηνά, Βιοτέρ, Ευρωπαϊκή Τεχνική, Γεκάτ, Γνώμων,

Παντεχνική, Δομική Κρήτης, Αφοί Μεσοχωρίτη, Διεκάτ, Εργάς, Γενέρ, Προοδευτική

και ΑΛΤΕ έχουν ξεκινήσει ένα «γαϊτανάκι» επαφών και συζητήσεων με τις

διοικήσεις άλλων εταιρειών, εισηγμένων και μη.

Σε αρκετές περιπτώσεις οι συζητήσεις έχουν καταλήξει μεν σε κάποιες κατ’ αρχήν

συμφωνίες, η οριστικοποίησή τους όμως θα εξαρτηθεί από τις τελικές διατάξεις

τού προς ψήφιση νομοσχεδίου.

Από αυτές η πλέον επίμαχη φαίνεται να είναι αυτή που βάζει φρένο για τη

συμμετοχή σε διαγωνισμούς δημοσίων έργων, σε εταιρείες που έχουν ήδη

υπερκαλύψει τα 180 δισ. δρχ. ανεκτέλεστου έργου. Ήδη η διάταξη αυτή έχει

προκαλέσει τις έντονες αντιδράσεις των μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων, οι

οποίοι και πιέζουν ασφυκτικά για την απόσυρσή της, καθώς εκτιμούν ότι ένα

τέτοιο μέτρο αποθαρρύνει τη διαμόρφωση μεγάλων επιχειρηματικών σχημάτων,

ικανών να αντιμετωπίσουν τους ξένους ομίλους, οι οποίοι είναι βέβαιο ότι θα

επιδιώξουν τη συμμετοχή τους στους διαγωνισμούς για την κατασκευή των μεγάλων

αυτοχρηματοδοτούμενων έργων, τόσο του Γ’ Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης όσο και

των Ολυμπιακών Αγώνων.

Πάντως ορισμένοι από τους λεγόμενους μικρούς του κλάδου των κατασκευαστικών

δεν αποκλείουν και το ενδεχόμενο να μην προχωρήσουν τελικά στη σύναψη

στρατηγικής συνεργασίας με άλλες εταιρείες, εκτιμώντας ότι σε κάθε περίπτωση

θα μπορέσουν να συμμετάσχουν στο κατασκευαστικό έργο της πενταετίας ως

υπεργολάβοι των κοινοπραξιών που θα αναλάβουν την υλοποίηση των μεγάλων έργων.

Μάλιστα, όπως επισημαίνουν εκπρόσωποι των διοικήσεών τους, και ο ιδιωτικός

τομέας και κυρίως η αγορά αξιοποίησης ακινήτων παρουσιάζει σημαντικές

επιχειρηματικές ευκαιρίες.

Τα σχέδια των ανένταχτων

Στην κατηγορία των ανένταχτων ­ που ωστόσο μέσω μιας ή δύο εξαγορών μπορούν να

καλύψουν άνετα όλες τις προϋποθέσεις για να μεταπηδήσουν στο κλαμπ των ισχυρών

του κατασκευαστικού κλάδου και να διεκδικήσουν αυτόνομα μέρος από τα μεγάλα

έργα ­ είναι οι εταιρείες ΑΛΤΕ, Τεχνική Ολυμπιακή, Μηχανική, και Θεμελιοδομή.

Οι υπόλοιπες από τις ανένταχτες είναι υποχρεωμένες να προχωρήσουν με

μεγαλύτερα άλματα και κυρίως μέσω συγχωνεύσεων με άλλες εταιρείες του κλάδου,

προκειμένου να παραμείνουν «μέσα στο παιχνίδι».

Ο όμιλος Τεχνική Ολυμπιακή – Μοχλός θεωρεί δεδομένη τη συμμετοχή του στο κλαμπ

των μεγάλων του κατασκευαστικού κλάδου καθώς, όπως εκτιμά η διοίκησή του, όλα

τα κρίσιμα μεγέθη του βρίσκονται πολύ κοντά στα κριτήρια, τα οποία, με βάση τα

μέχρι στιγμής δεδομένα, θεσπίζει ο προς ψήφιση νόμος.

Πολύ κοντά επίσης βρίσκεται και ο όμιλος της ΑΛΤΕ, στο δυναμικό του οποίου

είναι ενταγμένη και η Ίρις ενώ και ο όμιλος της Μηχανικής βρίσκεται κοντά στα

κριτήρια.

Ο τελευταίος επιχειρεί προσέγγιση με την εταιρεία Κ.Ι. Σαραντόπουλος αλλά οι

μέχρι σήμερα επαφές μεταξύ των κύριων μετόχων των δύο πλευρών δεν έχουν

καταλήξει σε συγκεκριμένο αποτέλεσμα.

Με την ΚΙΣ έχει ήδη αναπτύξει σχέσεις στενής συνεργασίας και η Βιοτέρ, στο

πλαίσιο της κοινής εταιρείας Βιοσάρ που δραστηριοποιείται στον χώρο της

ενέργειας, αλλά πέραν τούτου τίποτε περισσότερο προς το παρόν.

Ο όμιλος της Θεμελιοδομής, στο δυναμικό του οποίου ανήκουν οι εταιρείες Νέστος

και Περιβάλλον, σχεδιάζει να ανταποκριθεί στις νέες απαιτήσεις αυτόνομα,

προχωρώντας σε εξαγορές νέων εταιρειών αλλά ταυτόχρονα διαμορφώνοντας και

σχέσεις καλής συνεργασίας με άλλες εταιρείες τόσο σε σχέση με την ελληνική

αγορά όσο και με αυτήν των Βαλκανίων.

Από τις πλέον ισχυρές παρουσίες στον χώρο των ανένταχτων είναι αυτές των

κατασκευαστικών εταιρειών Αθηνά, Προοδευτική και Διεκάτ.

Η τελευταία έχει προχωρήσει με την Ιντρακόμ Κατασκευές σε συμφωνία κυρίων, στο

πλαίσιο της οποίας προβλέπεται να συγχωνευθούν, αφού όμως προηγουμένως η

Ιντρακόμ εισαγάγει τις μετοχές στο ΧΑΑ.

Η συμφωνία όμως αυτή δεν φαίνεται να εμποδίζει τους κύριους μετόχους της

Διεκάτ να βρίσκονται σε ανοιχτή γραμμή και με άλλες εταιρείες, μεταξύ των

οποίων είναι η Αθηνά και η Προοδευτική.

Μάλιστα η εταιρεία αυτή, ενώ αρχικά είχε σταθερό προσανατολισμό για στρατηγική

συμμαχία με τον όμιλο της Αττικάτ, φέρεται να βλέπει με καλό μάτι τη

δημιουργία επιχειρηματικού σχήματος με τη συμμετοχή σε αυτό της Αθηνάς και της

Διεκάτ.

Ενδεικτικό του κλίματος «όλοι μιλούν με όλους» είναι και το γεγονός ότι οι

διοικήσεις της Διεκάτ και της Ιντρακόμ Κατασκευές συζητούν και με τον όμιλο

ΓΕΚ-Τέρνα.

Προς την κατεύθυνση δημιουργίας ομίλου κινούνται και οι διοικήσεις των

εταιρειών Γεκάτ και Γνώμων, οι οποίες βρίσκονται σε επαφές με άλλες εταιρείες

του κλάδου, εισηγμένες και μη, ενώ ανάλογες κινήσεις εκδηλώνονται και από τις

άλλες ανένταχτες κατασκευαστικές εταιρείες.