Πάνω από τρία εκατομμύρια χρήστες κινητών τηλεφώνων έχουν στην κατοχή τους

καρτοκινητό. Αν σκεφτεί κανείς ότι τα πρώτα καρτοκινητά τηλέφωνα εμφανίστηκαν

στην ελληνική αγορά μόλις το 1997, τέσσερα χρόνια μετά την είσοδο της κινητής

τηλεφωνίας στη χώρα μας, αντιλαμβάνεται την τεράστια διείσδυση που έχει η

συγκεκριμένη υπηρεσία στους Έλληνες καταναλωτές.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις, τα επόμενα χρόνια ο αριθμός των κινητών τηλεφώνων θα

ξεπεράσει κατά πολύ τον αντίστοιχο των σταθερών τηλεφώνων. Ήδη, σύμφωνα με

στοιχεία των εταιρειών, συνολικά στο δεύτερο τετράμηνο του 2000 οι χρήστες

κινητών στην Ελλάδα ήταν 5.402.220, τη στιγμή που οι κάτοχοι σταθερών

τηλεφώνων ήταν 5,6 εκατομμύρια. Όπως αναφέρουν στελέχη της σουηδικής

βιομηχανίας τηλεπικοινωνιών Ericsson, οι ρυθμοί ανάπτυξης της κινητής

τηλεφωνίας στην Ελλάδα έχουν ήδη ξεπεράσει τους αντίστοιχους ρυθμούς άλλων

προηγμένων ευρωπαϊκών χωρών και θα γίνουν ακόμα πιο ταχείς όταν θα

λειτουργήσουν τα δίκτυα κινητής τηλεφωνίας υψηλών ταχυτήτων. Πάντως, σήμερα, η

διείσδυση της κινητής τηλεφωνίας στην Ελλάδα είναι της τάξεως του 51,4%, ενώ

το 1999 ήταν 40,7% και το 1998 μόλις που έφτανε το 23%.

Οι δραστικές μειώσεις που έκαναν στα τιμολόγιά τους οι εταιρείες κινητής

τηλεφωνίας, από το 1999, οδήγησαν στην κατακόρυφη άνοδο του αριθμού των

πελατών. Έτσι, ενώ το 1998 οι χρήστες κινητών τηλεφώνων (συμβολαίου και

καρτοκινητών) ήταν περίπου 2,4 εκατομμύρια, το 1999 ο αριθμός τους σχεδόν

διπλασιάστηκε και έφτασε στα 4,27 εκατομμύρια και το οκτάμηνο του 2000 στα 5,4

εκατομμύρια. Μέσα στο τελευταίο πεντάμηνο και στα τρία δίκτυα κινητής

τηλεφωνίας (Panafon, CosmOTE, Telestet) προστέθηκαν συνολικά περίπου 700.000

νέοι συνδρομητές.

Σύμφωνα με τα στοιχεία των εταιρειών, κατά το τελευταίο διάστημα, στα δίκτυα

κινητής τηλεφωνίας εγγράφονται πάνω από 4.500 νέοι συνδρομητές την ημέρα, σε

ολόκληρη την Ελλάδα, ενώ αυξάνονται συνεχώς οι χρήστες των καρτοκινητών

τηλεφώνων (χωρίς πάγιο και συμβόλαιο).

Σήμερα η καρτοκινητή τηλεφωνία στην Ελλάδα αντιπροσωπεύει το 58% της αγοράς.

Μάλιστα, όπως προκύπτει από έρευνες που έχουν πραγματοποιήσει οι εταιρείες, οι

μελλοντικοί χρήστες φαίνεται ότι προτιμούν την καρτοκινητή τηλεφωνία από τα

συμβόλαια, ενώ μεγάλος είναι ο αριθμός των συνδρομητών που φαίνεται ότι

γυρίζουν σε καρτοκινητά τηλέφωνα κυρίως όταν τελειώσει ο πρώτος χρόνος του

συμβολαίου τους.

Σε αυτό συνέβαλε το γεγονός ότι πλέον οι κάτοχοι καρτοκινητών τηλεφώνων

απολαμβάνουν μεγάλου αριθμού υπηρεσιών, που τα προηγούμενα χρόνια δεν υπήρχαν

παρά μόνο για τους συνδρομητές συμβολαίου. Σήμερα ο κάτοχος καρτοκινητού

μπορεί να απολαμβάνει τις υπηρεσίες του προσωπικού τουριστικού οδηγού,

αναγνώρισης κλήσεων, διεθνούς περιαγωγής, προσωπικού τηλεφωνητή, να στέλνει

και να λαμβάνει γραπτά μηνύματα και e-mail. Αν μάλιστα το κινητό τηλέφωνο

αποτελεί για τον χρήστη του, εκτός από μέσο επικοινωνίας και μέσο ενημέρωσης,

με ένα καρτοκινητό μπορεί πλέον κανείς να έχει πρόσβαση στην ειδησεογραφία της

ημέρας, στα αποτελέσματα των τυχερών παιχνιδιών και στις τιμές συναλλάγματος

και να πραγματοποιεί τραπεζικές και χρηματιστηριακές συναλλαγές.

Άλλωστε, από το περασμένο καλοκαίρι, ένα καρτοκινητό τηλέφωνο μπορεί να

εισάγει τον χρήστη του και στο Ίντερνετ, καθώς οι μεγάλες εταιρείες του χώρου

προσφέρουν στους πελάτες τους και την τεχνολογία WAP. Όλα αυτά με χαμηλό

κόστος, που -όπως διαβεβαιώνουν εκπρόσωποι των εταιρειών – σύντομα θα μειωθεί

ακόμα περισσότερο. Η αγορά δίνει ξεκάθαρα το μήνυμα ότι προτιμά τις

πρωτοποριακές υπηρεσίες και τα οικονομικά πακέτα, ενώ σύμφωνα με ποιοτική

έρευνα της ΤΗΕ EDGE, η οποία πραγματοποιήθηκε τον Φεβρουάριο του 2000 για

λογαριασμό της PANAFON, το μεγαλύτερο ποσοστό των κατόχων κινητών τηλεφώνων

είναι νέοι που εκδηλώνουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τα καρτοκινητά.

Τον περασμένο Σεπτέμβριο η TELESTET ανακοίνωσε ότι έχει αναπτύξει την κάθετη

εφαρμογή WAP ειδικά για την αγορά των αεροπορικών εταιρειών, που δίνει στους

αερομεταφορείς τη δυνατότητα να προσφέρουν μέσω κινητού πληροφορίες για τις

πτήσεις τους, σύνδεση με το κέντρο κρατήσεων και αγορά αεροπορικού εισιτηρίου.

Η εταιρεία CRONUS AIRLINES είναι η πρώτη που θα χρησιμοποιήσει την εφαρμογή

αυτή στην ελληνική αγορά. Όπως τόνισε ο Chief Operating Officer της TELESTET,

κ. L. Frasca, με την ενέργεια αυτή δημιουργείται μία πρόσθετη αξία όχι μόνο

για τον τελικό χρήστη αλλά και για την ίδια την αεροπορική εταιρεία. «Μέσω της

απλής και φιλικής χρήσης, που είναι το βασικό χαρακτηριστικό της υπηρεσίας

αυτής, διευκολύνουμε την όλη διαδικασία απόφασης και αγοράς από τον

καταναλωτή. Συγχρόνως, η CRONUS AIRLINES έχει ένα νέο ισχυρό ανταγωνιστικό

πλεονέκτημα για να ενισχύσει το κύρος της και να δημιουργήσει μακροχρόνιες

σχέσεις με τους πελάτες της». Η TELESTET, σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία που

ανακοίνωσε, παρουσίασε αύξηση του συνόλου των πελατών της κατά 53%. Σε ποσοστό

66,1% είναι πελάτες τής καρτοκινητής τηλεφωνίας Β-Free, ενώ μόλις το 33,9%

είναι πελάτες βάσει συμβολαίου. Όπως εκτιμούν τα στελέχη της εταιρείας, η

επιτυχία της καρτοκινητής τηλεφωνίας Β-free συνέβαλε και το 3ο τρίμηνο στην

αύξηση πελατών, με 77.000 νέους χρήστες Β- free. Συνολικά, οι χρήστες Β-free

αυξήθηκαν κατά 80% σε σύγκριση με πέρυσι, ξεπερνώντας το ένα εκατομμύριο.

Η Panafon ανακοίνωσε ότι ξεπέρασε πρώτη το «φράγμα» των 2.000.000 συνδρομητών

σε ολόκληρη τη χώρα. Μάλιστα, οι νέες συνδέσεις της Panafon, από τις αρχές του

2000 έως τις 25 Αυγούστου, ανήλθαν σε περίπου 337.000. Σύμφωνα με τους

εκπροσώπους της εταιρείας, κατά το τρίμηνο Μαρτίου-Ιουνίου 2000 ο κύκλος

εργασιών της Panafon ανήλθε σε 71,3 δισεκατομμύρια δραχμές, ενώ τα προ φόρων

κέρδη της έφθασαν στα 19,7 δισ. δραχμές. Η εταιρεία ανακοίνωσε την Παρασκευή

ένα νέο πρωτοποριακό σύστημα επικοινωνίας με κάρτα, το «CU». Όπως δηλώνει ο

αναπληρωτής εμπορικός διευθυντής της εταιρείας PANAFON Σωκράτης Κομινάκης, «το

CU είναι ένα σύστημα επικοινωνίας με κάρτα, προσανατολισμένο στις ανάγκες των

νέων ανθρώπων». Τα προνόμια του νέου αυτού προϊόντος είναι η χαμηλή του χρέωση

στα γραπτά μηνύματα αλλά και μεταξύ των χρηστών CU. Επίσης, παρέχεται η δωρεάν

αναγνώριση κλήσεων, ειδική κάρτα SIM με μνήμη 32Κ με ενσωματωμένο εύχρηστο

μενού υπηρεσιών και μεγάλη μνήμη για μηνύματα και ονόματα, καθώς και

αποκλειστική υπηρεσία ενημέρωσης CU SMS σε συνεργασία με την πύλη της PANAFON.

Στο συγκεκριμένο πακέτο δίνεται δωρεάν μια σύνδεση στο Ίντερνετ με την

PANAFONET. Μάλιστα, αν κάποιος κάτοχος του πακέτου πραγματοποιεί χρήση αξίας

πάνω απο 6.000 δραχμές το μήνα, η σύνδεσή του στο PANAFONET θα ανανεώνεται

αυτόματα.

Τέλος, η εταιρεία CosmOTE έκανε τα μεγαλύτερα άλματα όσον αφορά στην

προσέλκυση νέων συνδρομητών και ετοιμάζεται ήδη για το Χρηματιστήριο. Κατά τον

τελευταίο χρόνο η συνδρομητική βάση της CosmOTE αυξήθηκε κατά περίπου 185%.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάζουν τις τελευταίες ημέρες τα στελέχη της

εταιρείας σε Έλληνες και ξένους θεσμικούς επενδυτές (εν όψει της εισαγωγής της

στο Χρηματιστήριο), οι συνδρομητές της CosmOTE έχουν ήδη φθάσει τους

1.700.000.

Οι χρήστες του μέλλοντος

Όπως προκύπτει από τις έρευνες που έχουν κατά καιρούς πραγματοποιήσει οι

εταιρείες κινητής τηλεφωνίας στη χώρα μας, το μεγαλύτερο ποσοστό κατόχων

καρτοκινητών τηλεφώνων είναι νέοι, ενώ οι μελλοντικοί χρήστες προτιμούν την

καρτοκινητή τηλεφωνία από τα συμβόλαια. Μάλιστα η έρευνα έδειξε ότι οι νέοι,

που είναι πιο απαιτητικοί στη χρήση του κινητού τους, δεν θέλουν να έχουν

συνδρομή και διαφέρουν σημαντικά από τους υπόλοιπους χρήστες στον τρόπο με τον

οποίο χρησιμοποιούν το τηλέφωνό τους. Προκύπτει, λοιπόν, ότι επικοινωνούν

συνήθως μέσω SMS, γιατί είναι φθηνό, και μιλούν στο κινητό τους μόνο σε

περιπτώσεις ανάγκης και με συντομία. Αυτά είναι στοιχεία που καθορίζουν την

στρατηγική μάρκετινγκ των εταιρειών, καθώς επιδιώκουν να δημιουργήσουν γι’

αυτή την ομάδα καταναλωτών, που αποτελούν και το μέλλον, πακέτα και υπηρεσίες

οι οποίες να καλύπτουν τις ανάγκες των «παιδιών της τεχνολογίας».