Ολοένα και περισσότερο τον τελευταίο καιρό η Αθήνα παρουσιάζει την εικόνα

μιας βρώμικης πόλης. Το πρόβλημα δεν επιδεινώνεται μόνο από την ανεπάρκεια του

μηχανισμού καθαριότητας του δήμου αλλά και από τα 3.000 εγκαταλελειμμένα

αυτοκίνητα που σαπίζουν στους δρόμους της πρωτεύουσας.

Ο αριθμός των αυτοκινήτων είναι τεράστιος αν αναλογιστεί κανείς την έκταση της

περιοχής στην οποία έχουν καταμετρηθεί, δηλαδή τα διοικητικά όρια του δήμου

Αθηναίων. Η κατάσταση μάλιστα πριν από λίγα χρόνια ήταν ακόμη χειρότερη, αφού

τα αυτοκίνητα που εγκαταλείπονταν καθημερινά στους δρόμους ­ δύο κατά μέσο όρο

­ ήταν πολύ περισσότερα από εκείνα που απομακρύνονταν στο αντίστοιχο χρονικό

διάστημα από τις υπηρεσίες του δήμου για να μεταφερθούν στον ΟΔΔΥ.

Από την καταμέτρηση που έχει γίνει προκύπτει ότι τα περισσότερα αυτοκίνητα

έχουν αφεθεί στον Νέο Κόσμο, τα Πατήσια και γύρω από τη Λεωφόρο Αλεξάνδρας.

Στα εγκαταλελειμμένα αυτοκίνητα ο δήμος τοποθετεί ένα αυτοκόλλητο σημείωμα, με

το οποίο προειδοποιεί τον ιδιοκτήτη του ότι αν δεν το απομακρύνει από το

συγκεκριμένο σημείο εντός 20 ημερών τότε θα το σηκώσει ο γερανός. Απ’ ό,τι

όμως δείχνουν τα πράγματα, ελάχιστοι είναι αυτοί που συγκινούνται.

Απομακρύνονται 30 την ημέρα

Οι υπεύθυνοι στον δήμο για το συγκεκριμένο θέμα ισχυρίζονται ότι τον τελευταίο

καιρό η απομάκρυνση των εγκαταλελειμμένων αυτοκίνητων γίνεται με ταχύτερους

ρυθμούς, που σε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί να φθάσει και τα 30 αυτοκίνητα

την ημέρα. Ο δημοτικός σύμβουλος κ. Άρης Σταθάκης λέει πως ο δήμος έχει

υπογράψει σύμβαση με την ΕΛΠΑ ώστε οι γερανοί της, όταν είναι ελεύθεροι, να

μεταφέρουν στον ΟΔΔΥ τα παρατημένα αυτοκίνητα από τις περιοχές που τους

υποδεικνύει ο δήμος. Το αντίτιμο που καταβάλλει ο δήμος για κάθε αυτοκίνητο

που μεταφέρεται στον ΟΔΔΥ είναι 14.000 δραχμές.

Εκτός όμως από τα παρατημένα αυτοκίνητα, οι δρόμοι της Αθήνας φιλοξενούν τους

τελευταίους μήνες όλο και μεγαλύτερες ποσότητες απορριμμάτων, καθώς ο

μηχανισμός καθαριότητας του δήμου πάσχει από σημαντικές ελλείψεις σε μέσα

αποκομιδής.

Τα νούμερα μιλούν από μόνα τους: η Αθήνα παράγει καθημερινά από 1.600 μέχρι

2.000 τόνους απορριμμάτων, τους οποίους καλούνται να μαζεύουν τα 130

απορριμματοφόρα οχήματα του δήμου.

Χωρίς ανταλλακτικά

Στα αζήτητα. Τουλάχιστον 3.000 αυτοκίνητα υπάρχουν εγκαταλελειμμένα στους

δρόμους της πόλης. Ο δήμος λέει ότι απ’ την αρχή του χρόνου οι γερανοί έχουν

μεταφέρει στον ΟΔΔΥ άλλα 3.000 αυτοκίνητα

Όμως, αυτά τα οχήματα τα διέθετε κάποτε ο μεγαλύτερος δήμος της χώρας. Σήμερα

λειτουργούν σχεδόν τα 60, ενώ τα υπόλοιπα έχουν καταστεί άχρηστα λόγω των

φθορών που υπέστησαν και εξαιτίας της έλλειψης ανταλλακτικών.

Στέλεχος του δήμου έλεγε στα «ΝΕΑ» ότι η παραλαβή ανταλλακτικών είναι μια πολύ

χρονοβόρα διαδικασία και πως πολλά από τα οχήματα που κυκλοφορούν σήμερα

τροφοδοτούνται με ανταλλακτικά από τα αυτοκίνητα που έχουν παροπλιστεί.

Ο ίδιος άνθρωπος εξηγεί πως «για να γινόταν στην εντέλεια η αποκομιδή των

σκουπιδιών, θα έπρεπε ο δήμος να έχει άλλα 60 οχήματα. Τώρα τα υπάρχοντα

απορριμματοφόρα αναγκάζονται να κάνουν τη δουλειά και εκείνων που δεν έχουμε

και φυσικά να υφίστανται τις φθορές που συνεπάγεται αυτή η καταπόνηση». Πέρα

όμως από τα συγκεκριμένα οχήματα, οι ελλείψεις στα μέσα αποκομιδής

εντοπίζονται ακόμη και στα σάρωθρα που κινούνται κατά μήκος των πεζοδρομίων

μαζεύοντας τα αποτσίγαρα και τα μικροαντικείμενα.

Τα οχήματα αυτά άρχισαν να αγοράζονται στα τέλη της δεκαετίας του 1980. Ο

αριθμός τους έφθασε τα 16, αλλά σε λειτουργία τώρα είναι μόνο τα τρία. Και σε

αυτήν την περίπτωση ο λόγος είναι η έλλειψη ανταλλακτικών.

Άπλυτοι κάδοι

Πιο σημαντικό όμως και από τις ελλείψεις ανταλλακτικών είναι το πρόβλημα που

δημιουργείται με τους μεταλλικούς κάδους απορριμμάτων, πολλοί από τους οποίους

δεν πλένονται σχεδόν ποτέ, ενώ θα έπρεπε αυτό να συμβαίνει κανονικά κάθε

εβδομάδα.

Χαρακτηριστικό είναι ότι μελέτη του Ενιαίου Συνδέσμου Δήμων και Κοινοτήτων

Νομού Αττικής (ΕΣΔΚΝΑ) αναφέρει ότι τα οικιακά απορρίμματα κρύβουν μέσα τους

πολλές τοξικές ουσίες, οι οποίες εντοπίζονται σε προϊόντα όπως τα βερνίκια, τα

καθαριστικά φούρνων και ειδών υγιεινής, το ασετόν, οι βαφές μαλλιών, τα

χρώματα, τα διαλυτικά.

Ο δήμος έχει στη διάθεσή του μόνο τέσσερα οχήματα – πλυντήρια για αυτήν τη

δουλειά. «Τι να πρωτοκαθαρίσουν όταν οι κάδοι στην Αθήνα είναι 5.000;».

Για το όλο θέμα, πάντως, «ΤΑ ΝΕΑ» απευθύνθηκαν στον αρμόδιο αντιδήμαρχο κ. Π.

Παπαϊωάννου, ο οποίος όμως αρνήθηκε να κάνει οποιαδήποτε δήλωση επικαλούμενος

το ενδεχόμενο λανθασμένης διατύπωσης των απόψεών του και επιφυλάχθηκε για

κάποια άλλη φορά…