Η τύχη του σούπερ τζάμπο Α3ΧΧ που ονειρεύεται να κατασκευάσει η ευρωπαϊκή

αεροναυπηγική κοινοπραξία Airbus κρίνεται αυτήν την εβδομάδα. Θετική απόφαση

του Διοικητικού Συμβουλίου της εταιρείας σημαίνει ότι το Α3ΧΧ, το αεροσκάφος

που θα απειλήσει ευθέως την κυριαρχία του 747 της αμερικανικής Boeing, θα

αρχίσει να πραγματοποιεί πτήσεις το δεύτερο εξάμηνο του 2005.

Το σούπερ τζάμπο. Επισκέπτες της διεθνούς έκθεσης Air Show, που χθες άνοιξε

τις πύλες της στο Βερολίνο, ξεναγούνται στο περίπτερο της Airbus. Στο φόντο το

σούπερ τζάμπο Α3ΧΧ

Η απόφαση για την υλοποίηση του φιλόδοξου αλλά ταυτόχρονα εξαιρετικά

επικίνδυνου οικονομικά σχεδίου έχει καθυστερήσει πολύ λόγω κυρίως της έλλειψης

ενδιαφέροντος από τις αεροπορικές εταιρείες για ένα αεροσκάφος με καταστρώματα

που θα μπορεί να μεταφέρει ακόμη και 555 επιβάτες.

Στην περίπτωση που η αυριανή συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου της

κοινοπραξίας -αποτελεί σύμπραξη της γερμανικής DaimlerChrysler Aerospace, της

ισπανικής CASA, της βρετανικής ΒΑΕ και της γαλλικής Aerospatiale Matra-

ολοκληρωθεί με μια απόφαση υλοποίησης του σχεδίου το Α3ΧΧ θα μπει στη γραμμή

παραγωγής στα τέλη του 2000 ή στις αρχές του 2001, ενώ τα πρώτα αεροσκάφη θα

αρχίσουν να παραδίδονται ύστερα από τέσσερα χρόνια.

Χθες, ο Σίνγκμαρ Μόσντορφ, υφυπουργός Οικονομικών της Γερμανίας δήλωσε από το

Βερολίνο ότι η Airbus έχει ήδη εξασφαλίσει αγοραστικό ενδιαφέρον για

τουλάχιστον πενήντα αεροσκάφη Α3ΧΧ.

Η Emirates, η Singapore Airlines, η Air France και η κορυφαία αμερικανική

εταιρεία χρονομεριστικής μίσθωσης ILFC έχουν ήδη εκδηλώσει ενδιαφέρον για το

αεροσκάφος ενώ η Airbus έχει ανακοινώσει ότι άλλες δύο αεροπορικές εταιρείες

είναι πολύ πιθανό να δηλώσουν ενδιαφέρον για το νέο αεροσκάφος.

Χρηματοδότηση

Το μεγαλύτερο πάντως εμπόδιο για την υλοποίηση του σχεδίου είναι το υψηλό

κόστος ανάπτυξης και παραγωγής του αεροσκάφους. Χθες η γερμανική κυβέρνηση

ανακοίνωσε ότι θα παράσχει «επαρκή» χρηματοδότηση στην κοινοπραξία προκειμένου

να προχωρήσει στην κατασκευή του σούπερ τζάμπο. Στο περιθώριο της διεθνούς

αεροναυπηγικής έκθεσης Air Show που πραγματοποιείται στο Βερολίνο, ο Μίλερ

δήλωσε ότι η Γερμανία σε συνεργασία με τους συνεταίρους στην Airbus Γαλλία,

Ισπανία και Βρετανία θα στηρίξει οικονομικά το κόστους περίπου 12

δισεκατομμυρίων δολαρίων πρόγραμμα. Οι τέσσερις κυβερνήσεις μπορούν να

χρηματοδοτήσουν μέχρι το ένα τρίτο τους συνολικού κόστους, κάτι που φαντάζει

εξαιρετικά απίθανο αφού η Airbus αναζητά ιδιώτες επενδυτές που θα είναι

διατεθειμένοι να αναλάβουν μέρος του επενδυτικού κινδύνου που συνεπάγεται η

υλοποίηση του Α3ΧΧ.

Οι κρατικές επιχορηγήσεις προς την Airbus έχουν γίνει το κόκκινο πανί για την

αμερικανική Boeing, τη μεγαλύτερη ανταγωνίστρια της Airbus στο χώρο των

επιβατικών και εμπορικών αεροσκαφών. Η αμερικανική εταιρεία ζητεί με κάθε

ευκαιρία τη διακοπή των επιχορηγήσεων και την μετατροπή της Airbus από

κοινοπραξία σε κανονική εταιρεία προκειμένου να λειτουργήσει

αποτελεσματικότερα ο ανταγωνισμός.

Οι πιέσεις αυτές φαίνεται ότι καρποφόρησαν αφού πολύ σύντομα αναμένεται να

ολοκληρωθεί η συγχώνευση της Dasa με την Aerospatiale και την Casa. Η νέα

εταιρεία θα ονομασθεί EADS και θα είναι η αιχμή του ευρωπαϊκού δόρατος στην

παγκόσμια αεροναυπηγική βιομηχανία.