Το κυκλοφοριακό πρόβλημα στην Αθήνα, σε συνδυασμό με το πρόβλημα της

στάθμευσης, αποτελεί θέμα ζωτικής πλέον σημασίας. Καταδυναστεύει εκατομμύρια

πολιτών που υποχρεώνονται να βιώνουν την κατάσταση καθημερινά. Για το λόγο

αυτό η πρωτοβουλία που ανέλαβαν «ΤΑ ΝΕΑ» να φωτίσουν το θέμα καλύπτει σοβαρό

κενό. Πολύ περισσότερο που τα προβλήματα θα πολλαπλασιασθούν την επόμενη

πενταετία, για τους εξής λόγους:

* Η Αθήνα είναι η πρώτη απ’ όλες τις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες στην αύξηση του

αριθμού Ι.Χ. αυτοκινήτων. Το 1999 είχαμε αύξηση της τάξεως του 30%.

* Η Αθήνα είναι η τελευταία από όλες τις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες στη χρήση

μέσων μαζικής μεταφοράς. Ενώ στην υπόλοιπη Ευρώπη το ποσοστό των επιβατών στα

μέσα μαζικής μεταφοράς κυμαίνεται ανάμεσα στο 50-60%, στην Αθήνα μόνο το 30%

τα χρησιμοποιεί.

* Η Αθήνα είναι τελευταία στην Ευρώπη στην ανάπτυξη μέσων σταθερής τροχιάς,

όπως είναι ο προαστιακός σιδηρόδρομος, το μετρό, το τραμ.

* Η Αθήνα παραμένει τελευταία στη λήψη μέτρων για την ασφάλεια, το

κυκλοφοριακό, τη στάθμευση στην πόλη. Το Μετρό αναμένεται οπωσδήποτε ως λύση

ανακούφισης από μεγάλη μερίδα πολιτών. Όμως πρέπει να σημειώσουμε ότι,

τουλάχιστον άμεσα, προβλέπεται να καλύψει περιορισμένη έκταση. Άλλωστε για να

λειτουργήσει στην κατεύθυνση σοβαρής αποσυμφόρησης χρειάζεται να συντελέσουν

και άλλες παράμετροι. Οι χώροι στάθμευσης Ι.Χ. αυτοκινήτων στα τερματικά του

Μετρό, η εναρμόνιση των συγκοινωνιών από και προς τους σταθμούς είναι φανερό

ότι συνιστούν απαραίτητες προϋποθέσεις. Στο σημείο αυτό δεν πρέπει να μας

διαφύγει και ο κίνδυνος αρνητικών επιπτώσεων από τη λειτουργία του Μετρό.

Κυρίως σε ό,τι αφορά την αλλαγή του χαρακτήρα και των συνθηκών ζωής ολόκληρων

συνοικιών στην περιφέρεια, για τις οποίες πρέπει να ληφθεί ειδική μέριμνα. Η

αιχμή του δόρατος όμως εντοπίζεται αναπόφευκτα στο κέντρο της Αθήνας, όπου

πεζοί, οδηγοί και επιβάτες πηγαινοερχόμαστε καθημερινά στα όρια νευρικής

κρίσης. Είναι φανερό ότι υπάρχει μεγάλη ανάγκη Κράτος και Δήμος να αναλάβουν

τις ευθύνες που τους ανήκουν. Το Κράτος οφείλει να προσφέρει:

* Καλύτερα, από κάθε άποψη, μέσα μαζικής μεταφοράς και συγκοινωνιακό δίκτυο.

* Επέκταση του Μετρό, προαστιακό σιδηρόδρομο και, επιτέλους, απόφαση για το

πολυβασανισμένο τραμ του Αντώνη Τρίτση.

* Πεζοδρόμηση ύστερα από ολοκληρωμένη μελέτη και με συστηματικό έλεγχο, ώστε

να μην καταλήγουν οι πεζόδρομοι να λειτουργούν ως χώροι ασύδοτου παρκαρίσματος

ή ως τραπεζοκαρεκλόδρομοι.

* Σε συνεργασία με τους αρμόδιους δήμους, περιφερειακούς χώρους στάθμευσης

στις πύλες του Δακτυλίου. Ο Δήμος Αθηναίων οφείλει να ανταποκριθεί

αποτελεσματικά στο οξύτατο πρόβλημα της στάθμευσης στην Αθήνα:

* Να αντιμετωπίσει μεθοδικά, χωρίς άλλες τυμπανοκρουσίες – κενές περιεχομένου,

την απαράδεκτη καθυστέρηση σε χώρους στάθμευσης στην πόλη. Η στάθμευση είναι

από χρόνια αποκλειστικά δημοτική αρμοδιότητα. Η Αθήνα παρουσιάζει σοβαρό

έλλειμμα. Τα δημοτικά γκαράζ στις πύλες του Δακτυλίου και στα 7 Δημοτικά

Διαμερίσματα της Αθήνας έχουμε υποχρέωση, επιτέλους, να τα πραγματοποιήσουμε.

Υπενθυμίζω απλώς ότι αυτά υποτίθεται ότι ήδη είχαν προχωρήσει πριν από τις

δημοτικές εκλογές. Έκτοτε ούτε λόγος.

* Να προσφέρει, επιτέλους, στην Αθήνα ένα οργανωμένο δημοτικό σύστημα

ελεγχόμενης στάθμευσης με παρκόμετρα, με στόχο όχι την είσπραξη αλλά την

κατανομή των διαθέσιμων στους δρόμους θέσεων στάθμευσης και την κυκλοφοριακή

αποσυμφόρηση. Μέχρι σήμερα, με τον τρόπο που λειτούργησε ο Δήμος Αθηναίων

οδήγησε την υπόθεση σε μεγάλα αδιέξοδα, με επιπλοκές που θα μας απασχολούν,

όπως φαίνεται, για πολλά χρόνια. Το αποτέλεσμα που σήμερα έχει, νομίζω,

καταγραφεί ευρύτερα είναι ότι η Αθήνα δεν διαθέτει καθόλου ελεγχόμενη

στάθμευση. Ο Δήμος οφείλει να αντιμετωπίσει και την πραγματικότητα και τις

ευθύνες του. Η Αθήνα πρέπει και μπορεί να ξεφύγει από τον φαύλο κύκλο των

καθυστερήσεων και της αδράνειας. Το ζήτημα της τήρησης των μέτρων και της

αστυνόμευσης είναι σοβαρό και επίκαιρο. Αναμφισβήτητα χρειάζεται. Ισχυρίζομαι

όμως ότι τα προβλήματα δεν λύνονται ουσιαστικά με πογκρόμ εξορμήσεων μίας ή

δύο ημερών. Έχουμε ανάγκη από συστηματική, ορθά κατανεμημένη αστυνόμευση σε

σταθερή βάση για να αντιμετωπίσουμε αποτελεσματικά τη βεβαρημένη κατάσταση.

Έχω επανειλημμένα διατυπώσει την άποψη ότι χρειάζεται να εργασθούμε για μια

«Αθήνα, πόλη για να κυκλοφορείς». Μια πόλη για να κυκλοφορούμε όλοι και με

μέτρο. Για να ζήσουμε όλοι και όλες ανθρώπινα. Όλοι και όλες και όχι μόνο όσοι

μπορούν να πληρώσουν. Είναι φανερό ότι στο σημείο αυτό διαφωνώ πλήρως με τη

λογική χρέωσης της χρήσης των αρτηριών που μόλις χθες διατυπώθηκε σε άρθρο του

κ. Μάνου στην εφημερίδα σας. Πιστεύω, μετά λόγου γνώσεως, σε ένα σχεδιασμό για

όλους τους πολίτες, χωρίς αποκλεισμούς. Θεωρώ ότι ήρθε η ώρα να θέσουμε αυτούς

τους στόχους ως προτεραιότητες.