Τρία «μεγαθήρια» του εξωτερικού που δραστηριοποιούνται στο λιανεμπόριο

τροφίμων ετοιμάζονται να εισβάλουν στην ελληνική αγορά. Είναι οι γερμανικές

αλυσίδες σούπερ μάρκετ Lidl, Aldi και η γαλλική Carrefour. Η Lidl, κάνει αγώνα

δρόμου για να προλάβει να ανοίξει πριν από το Πάσχα



Οι τρεις ξένοι παίκτες που ετοιμάζονται να εισβάλουν στην ελληνική αγορά των

σούπερ μάρκετ, αποτελούν τελείως διαφορετικές περιπτώσεις. Κάποιοι

ειδικεύονται στα φθηνά προϊόντα που φέρουν τη φίρμα του πωλητή. Δηλαδή, στα

λεγόμενα «προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας». Άλλοι, όμως, στοχεύουν σε μεγάλους

χώρους, στο πεδίο των λεγόμενων και Hyper Market. Άλλοι, πάλι, είναι από παλιά

στην Ελλάδα και ορισμένοι πολύ νέοι ακόμα, ενώ κάποιοι είναι έτοιμοι να ανοίξουν.

Όμως, σε κάθε περίπτωση, έρχονται αντιμέτωποι με Έλληνες και ξένους που ήδη

δραστηριοποιούνται στην ελληνική αγορά και που παίρνουν από τώρα τα μέτρα

τους. Για παράδειγμα, ο «Σκλαβενίτης», από τα Χριστούγεννα κιόλας, άνοιξε στη

Νέα Χαλκηδόνα το μεγαλύτερο σούπερ μάρκετ των Βαλκανίων, σε χώρο που φθάνει τα

12.000 τετραγωνικά μέτρα. Τρεις όροφοι, υπόγεια γκαράζ, και παιδότοπος με

παιδαγωγούς που κρατούν τα παιδιά, είναι μερικές μόνο από τις καινοτομίες της επιχείρησης.

Αλλά και η γαλλική Promodes, δηλαδή κάποια από τα Continent, όπως και ο

Μαρινόπουλος, που επίσης διαθέτει καταστήματα Continent, προετοιμάζονται.

Άλλωστε, οι Μαρινόπουλος και Promodes διαθέτουν τα Dia, τα οποία επίσης είναι

ανταγωνιστικά καταστήματα με κάποιους από τους νέους «εισβολείς».

Επίσης με νέα καταστήματα επεκτείνεται και η Delhaize (Α-Β Βασιλόπουλος),

προκειμένου να προλάβει τον ανταγωνισμό και να μην επιτρέψει διείσδυση στα

«δικά της χωράφια». Προγραμματίζει εντός του 1999 να ανοίξει 10 νέα καταστήματα.

Η Carrefour

Το ενδιαφέρον της γαλλικής Carrefour για την ελληνική αγορά χρονολογείται από

το 1993. Κατά καιρούς, η εταιρεία βολιδοσκόπησε ελληνικές αλυσίδες. Αναζήτησε

χώρους αλλά συνάντησε δυσκολίες. Ωστόσο, η γαλλική εταιρεία (με κορυφαία θέση

στη συγκεκριμένη αγορά) δεν έπαψε να δείχνει ενδιαφέρον για την Ελλάδα και

έχει ήδη εξασφαλίσει χώρους σε δύο περιοχές των βορείων προαστίων της Αθήνας,

για να εισέλθει αυτόνομα. Χαρακτηριστικό της εταιρείας στις άλλες ευρωπαϊκές

αγορές, είναι τα μεγάλα καταστήματα της τύπου Hyper Market.

Η Carrefour φέρεται να έχει ήδη εξασφαλίσει ακίνητο, στην περιοχή του

Αμαρουσίου, που παλιά στέγαζε εργοστάσιο, και πιθανότατα και άλλο ακίνητο

χαμηλότερα στην οδό Κηφισίας για το οποίο στελέχη της κτηματαγοράς, λένε

πάντως ότι δεν έχει πουληθεί. Υπάρχει, όμως, έντονη φημολογία για την ύπαρξη

προσυμφώνου αγοράς παλιού εργοστασίου στα Σεπόλια.

Η εταιρεία, σύμφωνα με πληροφορίες, έχει αποκτήσει έναν χώρο στην Ανατολική

Θεσσαλονίκη, και λέγεται ότι κλείνει και δεύτερο χώρο στην ευρύτερη περιοχή.

Στη Θεσσαλονίοκη έχει δραστηριοποιηθεί και η γερμανική Lidl, που σύμφωνα με

πληροφορίες εξασφάλισε χώρους κοντά στο αεροδρόμιο.

Η Lidl

Όμως, η γερμανική εταιρεία Lidl κινείται σε άλλο εμπορικό πεδίο. Η αλυσίδα

αυτή, έχει εξασφαλίσει χώρους σε αρκετές περιοχές στη Βόρεια Ελλάδα και ειδικά

στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης. Η ξένη εταιρεία ετοιμάζεται, ώστε σε

πρώτη φάση να ξεκινήσει τη λειτουργία της με περίπου 10 καταστήματα σε μεγάλες

επαρχιακές πόλεις.

Χαρακτηριστικό της γερμανικής αλυσίδας είναι η έμφαση που δίνει σε προϊόντα με

ιδιωτική ετικέτα (Private Label), τα οποία φέρουν τη δική της φίρμα. Τα

προϊόντα αυτά, που έχουν παρουσιάσει όλες σχεδόν οι αλυσίδες στην ελληνική

αγορά, ανταγωνίζονται τα επώνυμα προϊόντα χάρη στις χαμηλότερες τιμές τους.

Στο εξωτερικό τα προϊόντα με την ετικέτα του σούπερ μάρκετ είναι πιο

διαδεδομένα από ό,τι στην Ελλάδα. Η εταιρεία έχει «κλείσει» συμφωνίες με

Έλληνες προμηθευτές, οι οποίοι θα παρασκευάζουν για λογαριασμό της τρόφιμα,

στα οποία θα βάζει τη δική της ετικέτα. Πάντως, πολιτική της Lidl είναι να

κάνει εκτεταμένες εισαγωγές δικών της προϊόντων από τη Γερμανία και την

Ιταλία. Η εταιρεία έχει εξασφαλίσει περίπου 15 χώρους σε διάφορες πόλεις,

μεταξύ των οποίων και η Θεσσαλονίκη, η Τρίπολη (μεγάλοι χώροι) και μικρότερους

χώρους στο Ναύπλιο, την Άρτα, τη Λιβαδειά, και την Κέρκυρα. Η πολιτική της

είναι «επιθετική» και πολλοί απορούν με την αργοπορία της στην Ελλάδα. Στο

εξωτερικό, για παράδειγμα στην Αγγλία, η εταιρεία είχε «κάνει λαχτάρες» σε

μεγάλους τής εκεί αγοράς, όπως οι Tesco και Sainsburry’s.

Επεκτάσεις

Οι ελληνικές και οι ξένες εταιρίες που δραστηριοποιούνται στην αγορά, απαντούν

στις κινήσεις αυτές με επεκτάσεις. Εκτός από τον «Σκλαβενίτη», στο παιχνίδι

των επεκτάσεων, έχουν μπει και οι ξένοι όμιλοι που λειτουργούν στην Ελλάδα.

Έτσι, τα Continent, ετοιμάζουν νέα καταστήματα. Το ένα βρίσκεται στην περιοχή

της Κηφισίας. Παράλληλα η εταιρεία Α-Β Βασιλόπουλος, ετοιμάζεται να διεισδύσει

στην αγορά της Θεσσαλονίκης.

Από τα σημεία που επιλέγουν οι εταιρείες, λέει υψηλόβαθμο στέλεχος

λιανεμπορικής αλυσίδας, προκύπτουν και οι περιοχές για τις οποίες

ενδιαφέρονται οι επιχειρήσεις. «Η μία περιοχή είναι της Θεσσαλονίκης, και

γενικότερα της Βόρειας Ελλάδας, όπου αυτήν τη στιγμή έχει κυρίαρχη παρουσία η

αλυσίδα Μασούτης. Η άλλη περιοχή που ενδιαφέρει τις αλυσίδες είναι τα βόρεια

προάστια της Αθήνας, όπου όλοι σπεύδουν να εξασφαλίσουν την παρουσία τους».

Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, το «σκάκι» που παίζουν οι επιχειρήσεις, «με τις

επεκτάσεις, αλλά εν μέρει και με τη μείωση των τιμών, έχει στόχο να διευρύνει

την αγορά, για τις λειτουργούσες αλυσίδες, αλλά και να διασφαλίσει την

κυριαρχία τους στις συγκεκριμένες περιοχές, ώστε να μην προλάβουν να

διεισδύσουν νέοι παίκτες».

Η Aldi

Ο τελευταίος εξ αυτών είναι η γερμανική εταιρεία σούπερ μάρκετ Aldi. Η

εταιρεία απλά βολιδοσκοπεί για την ώρα, αλλά δείχνει «μεθοδικότητα», σύμφωνα

με γνώστη της αγοράς.

Έτσι, έχει ξεκινήσει κρούσεις για συνεργασία με δύο μεγάλες ελληνικές αλυσίδες

και οι εκτιμήσεις είναι ότι η αλυσίδα αυτή «θέλει να βρει συνεταίρο και να

συνεργαστεί και όχι να λειτουργήσει μεμονωμένα». Σύμφωνα, όμως, με

πληροφορίες, οι πρώτες της συζητήσεις δεν καρποφορούν και οι Έλληνες

επιχειρηματίες αποδεικνύονται σκληροί συνομιλητές.

Ο Έλληνας καταναλωτής έχει αποδειχθεί «σκληρό καρύδι» απέναντι στην πρόκληση

των φθηνών προϊόντων με την ετικέτα του σούπερ μάρκετ. Δείχνει, για την ώρα,

να εμπιστεύεται το επώνυμο προϊόν και ας είναι ακριβότερο. Τα παραδείγματα

είναι πολλά.

Για τον απλό καταναλωτή, η παρουσία και νέων επιχειρήσεων σούπερ μάρκετ,

σύμφωνα με τους ειδικούς στο χώρο, σημαίνει ­ σε πρώτη τουλάχιστον φάση ­

οικονομικό κέρδος από τον ανταγωνισμό των επιχειρήσεων. Οι ειδικοί πιστεύουν

ότι η παρουσία πολλών φθηνών προϊόντων στα ράφια δίνει περισσότερες επιλογές

και προσανατολίζει σε χαμηλότερα επίπεδα τιμών σε πολλά είδη.

Αν, πάλι, τα προϊόντα δεν αποδειχθούν φθηνά για τις εταιρείες που έχουν ως

κύρια στρατηγική το discount (την έκπτωση), τότε δεν έχουν λόγο ύπαρξης οι

συγκεκριμένες επιχειρήσεις. Θα πρέπει να συνδυάζουν και ένα σταθερό επίπεδο

ποιότητας με χαμηλές τιμές για να επιτύχουν.

Από την άλλη πλευρά, οι αλυσίδες που έχουν τα χαρακτηριστικά του Hyper Market

θα εντείνουν τον ανταγωνισμό και στην ποιότητα των υπηρεσιών που προσφέρεται

στον καταναλωτή. Ένα μεγάλο κατάστημα είναι υποχρεωμένο να έχει άρτια οργάνωση

και να προσφέρει άνετο και δωρεάν πάρκινγκ, ευκολία φόρτωσης των προϊόντων,

μεγάλη ποικιλία ειδών, πολλά ταμεία για γρήγορη εξόφληση, φύλαξη των παιδιών

και άλλες υπηρεσίες που διευκολύνουν τον καταναλωτή.