Τα 7 κοινωνικά μέτρα για το 1999

Στις 18.000 δρχ. θα αυξηθεί από την 1.1.1999 το Επίδομα Κοινωνικής
Αλληλεγγύης (ΕΚΑΣ) το οποίο χορηγείται στους χαμηλοσυνταξιούχους. Η δραχμική
αύξηση είναι περίπου 6.000 δρχ.
ΔΙΕΥΚΡΙΝΙΖΕΤΑΙ ότι η σχετική αύξηση θα είναι πέραν της αύξησης που θα δοθεί το
νέο έτος, στο πλαίσιο της εισοδηματικής πολιτικής, στους συνταξιούχους. Η
αύξηση στο ΕΚΑΣ θα προέλθει από την αύξηση των ημερομισθίων του ανειδίκευτου
εργάτη από 2 σε 3 (βάσει υπολογισμού του επιδόματος). Σχετική εξαγγελία έγινε
από τον Πρωθυπουργό Κ. Σημίτη, στη Θεσσαλονίκη.
Σημειώνεται ότι το ΕΚΑΣ καταβάλλεται ανάλογα με το ετήσιο εισόδημα του
δικαιούχου και σήμερα είναι (το μεγαλύτερο ποσό) 11.900 δραχμές. Καταβάλλεται
δε σε 400.000 περίπου χαμηλοσυνταξιούχους. Από το 1998 το ΕΚΑΣ επεκτάθηκε και
σε χαμηλοσυνταξιούχους ηλικίας 60 ετών και άνω (έναντι 65 ετών που ίσχυε) ενώ
το ίδιο επίδομα επεκτάθηκε ανεξαρτήτως ηλικίας σε ειδικές κατηγορίες
συνταξιούχων (χήρες με ανήλικα παιδιά, ορφανά). Εξυπακούεται ότι η κυβέρνηση
δεν εξετάζει την επανασύνδεση των κατώτατων συντάξεων με τα 20 ημερομίσθια του
ανειδίκευτου εργάτη, αίτημα που θέτουν οι συνταξιουχικές συνδικαλιστικές οργανώσεις.
ΑΛΛΕΣ ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ
Επίσης για το νέο έτος η κυβέρνηση προωθεί άλλα 6 κοινωνικά μέτρα, τα οποία
αναλύονται σήμερα από «ΤΑ ΝΕΑ». Αυτά είναι:
* Μείωση της συμμετοχής των δικαιούχων του ΕΚΑΣ στο κόστος των φαρμάκων από
25% σήμερα στο 10% από 1.1.1999. Για παράδειγμα: ένας συνταξιούχος δικαιούχος
του ΕΚΑΣ ο οποίος αγοράζει 50.000 δρχ. τον μήνα φάρμακα, δαπανά για την αγορά
τους ο ίδιος 13.000 δραχμές. Με τη νέα ρύθμιση θα δαπανά 5.000 δρχ.
* Ενίσχυση 100.000 μειονεκτούντων ατόμων την περίοδο 1999 – 2000 που έχουν
ανάγκη ειδικής στήριξης (άτομα με ειδικές ανάγκες, παλιννοστήσαντες, χρήστες
ναρκωτικών κ.ά.) με κόστος 55 δισ. δραχμές.
* Επέκταση του προγράμματος «Βοήθεια στο Σπίτι» με χρηματοδότηση επί 2 χρόνια
ανέργων επαγγελματιών που θα στελεχώσουν τις αντίστοιχες νέες μονάδες των ΟΤΑ
(περίπου 100 νέες μονάδες). Προβλέπεται η δημιουργία 700 νέων θέσεων εργασίας.
* Θα διατεθούν πόροι ύψους 12 δισ. δρχ. για τη δημιουργία – επέκταση
βρεφονηπιακών σταθμών και κέντρων δημιουργίας απασχόλησης παιδιών, οι οποίοι
θα εξυπηρετήσουν περίπου 30.000 βρέφη και παιδιά, ενώ θα δημιουργηθούν 1.000
θέσεις εργασίας.
* Θα δοθεί ειδικό βάρος στην αντιμετώπιση της ανεργίας, η οποία παίρνει
μεγάλες διαστάσεις.
ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΕΙΣ ΑΝΕΡΓΩΝ
Για το χρονικό διάστημα από το 1998 έως το έτος 2000 θα επιχορηγηθούν με 400
δισ. δραχμές:
* 200.000 θέσεις νέων για την είσοδό τους στην αγορά εργασίας και 6.000 θέσεις
εργασιακής εμπειρίας.
* 50.000 θέσεις για μακροχρόνια άνεργους.
*Ειδικά προγράμματα για 20.000 γυναίκες (πέρα από τα προγράμματα των ανέργων
νέων και της κατάρτισης που ισχύουν επίσης για τις γυναίκες).
*Με πάνω από 100 δισ. δρχ. επιχορηγείται η κατάρτιση χιλιάδων εργαζομένων,
ανέργων, υποαπασχολουμένων.
* Η κυβέρνηση είχε δεσμευθεί απέναντι στους αγρότες για μείωση της επιβάρυνσης
του πετρελαίου. Εν όψει της τελικής ρύθμισης επέστρεψε ήδη το 30% του Ειδικού
Φόρου Κατανάλωσης στους αγρότες. Η επιστροφή οριστικοποιείται στο ύψος του 40%
από 1.1.99. Το ποσοστό αυτό ορίστηκε, αφού ελήφθησαν υπόψη και τα οφέλη που
προέκυψαν από την υποτίμηση για τον αγροτικό τομέα.
Ο υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων Χρ. Πρωτόπαπας μιλώντας χθες
στον Σκάι για τα κοινωνικά μέτρα που ανακοινώθηκαν από τον Πρωθυπουργό στη
Θεσσαλονίκη παρατήρησε μεταξύ άλλων: «Δεν έχουμε την οικονομική δυνατότητα να
κάνουμε αυτό που θέλουμε, δηλαδή να λύσουμε όλα τα προβλήματα της ελληνικής
κοινωνίας. Με βάση αυτό, ότι οι δυνατότητές μας είναι αντικειμενικά
περιορισμένες· προσπαθούμε να κάνουμε το καλύτερο».













