Περισσότεροι από 50 αγροτικοί συνεταιρισμοί έχουν δημιουργήσει τα δικά τους επώνυμα προϊόντα, ενώ κάποιοι από αυτούς διοχετεύουν όλη την παραγωγή τους στο εξωτερικό

ΣΥΝΕΤΑΙΡΙΣΜΟΙ ΠΟΥ ΔΟΥΛΕΥΟΥΝ ΣΑΝ ΠΟΛΥΕΘΝΙΚΕΣ

Ενώσεις αγροτών που κατάφεραν να κατακτήσουν τη διεθνή αγορά με τα προϊόντα τους

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΘΑΝΑΣΗΣ ΣΑΜΑΡΑΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΩΝΣΤΑΣ, ΕΥΗ ΣΑΛΤΟΥ   | ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 21/02/2009 07:00 |
 Συνεταιρισμοί που δουλεύουν σαν πολυεθνικές

Οι Κινέζοι πίνουν σαμιώτικο κρασί, οι Ρώσοι και οι Τσέχοι τρώνε ροδάκινα από το Βελβεντό, οι Βούλγαροι κοτόπουλα από τα Ιωάννινα, οι Ολλανδοί προτιμούν βιολογικό γιαούρτι από τον Βόλο και οι Κορεάτες δοκιμάζουν τσικουδιά. Οι αγροτικοί συνεταιρισμοί μετρούν περίπου έναν αιώνα ζωής. Από τους περίπου 1.000 ενεργούς συνεταιρισμούς- πρωτοβάθμιοι και Ενώσεις- αρκετοί είναι αυτοί που διαγράφουν λαμπρή πορεία τόσο στην Ελλάδα όσο και στις αγορές του εξωτερικού. Στα ράφια των καταστημάτων σε χώρες της Ευρώπης, της Αμερικής, ακόμη και της Ασίας φιγουράρουν ελληνικά προϊόντα με τη σφραγίδα αγροτικών συνεταιρισμών, πολλά από τα οποία μάλιστα κατακτούν τις πρώτες θέσεις σε μεγάλους διεθνείς διαγωνισμούς. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Πανελλήνιας Συνομοσπονδίας Ενώσεων Αγροτικών Συνεταιρισμών (ΠΑΣΕΓΕΣ), περισσότεροι από 50 αγροτικοί συνεταιρισμοί έχουν επώνυμα προϊόντα. Ενώ δεν είναι λίγοι αυτοί, των οποίων τα προϊόντα δεν τοποθετούνται καν στα ράφια των σούπερ μάρκετ στη χώρα μας, αλλά φεύγουν κατευθείαν για το εξωτερικό.

«Δυστυχώς στο άκουσμα και μόνο της λέξης συνεταιρισμός, πολλοί σκέφτονται μία χρεωμένη επιχείρηση αγροτών, η οποία είναι στα πρόθυρα να κλείσει λόγω της κακοδιαχείρισης και της έλλειψης συνεννόησης. Δεν είναι όμως όλοι συνεταιρισμοί σε αυτήν την κατάσταση», λένε στα «ΝΕΑ» αγρότες και παραγωγοίμέλη συνεταιρισμών.

Όπως επισημαίνει ο πρόεδρος της ΠΑΣΕΓΕΣ κ. Τζανέτος Καραμίχας, οι συνεταιρισμοί είναι ζωντανοί οργανισμοί και έχουν κοινά χαρακτηριστικά με τις εμπορικές εταιρείες. «Έτσι, ό,τι προβλήματα μπορούν να δημιουργηθούν σε μία εταιρεία, μπορούν να εμφανιστούν και σε έναν αγροτικό συνεταιρισμό.

Άλλες μπορούν και τα ξεπερνούν εύκολα και άλλες χρειάζονται χρόνο. Θα πρέπει όμως να αναγνωρίσουμε ότι υπάρχουν ομάδες αγροτών που είναι εξαιρετικά επιτυχημένες».


Βολιώτικο γιαούρτι στην Ολλανδία

Η Ολλανδία και η Μεγάλη Βρετανία είναι οι χώρες που έχουν δείξει μεγάλο ενδιαφέρον για τα βολιώτικα γαλακτοκομικά, και κυρίως για το βιολογικό γιαούρτι. Αυτή η εξέλιξη έρχεται να επιβεβαιώσει με τον καλύτερο τρόπο τη θεαματική άνοδο του τζίρου που πέτυχε το 2008 η γαλακτοβιομηχανία ΕΒΟΛ της Ένωσης Γεωργικών Συνεταιρισμών Βόλου. Το 2008 έκλεισε με κέρδη 16 εκατομμύρια ευρώ, τα οποία οφείλονται εν μέρει στην παραγωγή νέων προϊόντων.

Αλλά και στην εγχώρια αγορά, τα προϊόντα ΕΒΟΛ μπορεί κανείς να τα βρει σε περίπου 200 καταστήματα στην Αθήνα και σε περίπου 100 αρτοποιεία, όπως και σε άλλες περιοχές. Όσο για τα βιολογικά προϊόντα, κατέχουν εξέχουσα θέση στα ψυγεία 150 μικρών καταστημάτων που πωλούν αποκλειστικά βιολογικά προϊόντα για απαιτητικούς πελάτες.

16 εκ.
τα κέρδη για το 2008

Λάδι Σητείας στην Κορέα

Η ανάδειξη της ποιότητας του ελαιολάδου είναι το μυστικό της επιτυχίας, όπως λένε οι παραγωγοί της Ένωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών Σητείας.

Στην... αγκαλιά της έχει ήδη 8.718 αγρότες. «Εκτός από το ελαιόλαδό μας, παράγουμε κρασί αλλά και τσικουδιά. Οι εξαγωγές μας αγγίζουν ποσοστό 90% και μάλιστα σε ό,τι αφορά το λάδι αντιπροσωπεύουν το 12% του εθνικού συνόλου», λέει ο πρόεδρος της Ένωσης κ. Μανώλης Χλουβιδάκης. Σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες, αλλά και πιο μακριά, στην Αμερική, την Κορέα και την Κίνα, οι καταναλωτές γεύονται τα κρητικά προϊόντα. Η παραγωγή λαδιού φθάνει στις καλές χρονιές τους 15.000 τόνους.

90%
της παραγωγής εξάγεται

Κρόκος Κοζάνης στην Αυστραλία

Είναι αγρότες αλλά αποτελούν εξαίρεση, καθώς όχι μόνο δεν αντιμετωπίζουν μεγάλο πρόβλημα με την παραγωγή, αλλά η ζήτηση για το προϊόν τους συνεχίζει να είναι εξαιρετικά μεγάλη.

Ο κρόκος Κοζάνης αποτελεί το πρώτο στη λίστα προϊόν εναλλακτικών καλλιεργειών. Η τόλμη 700 οικογενειών από τον νομό να επενδύσουν στο συγκεκριμένο φυτό απέδωσε, αφού αυτή τη στιγμή χώρες του εξωτερικού πιέζουν τους αγρότες για μεγαλύτερες ποσότητες. Οι παραγωγοί μάλιστα δειλά δειλά αρχίζουν να συναγωνίζονται τους Ιρανούς που κατέχουν το 90% της παγκόσμιας παραγωγής.

«Φαίνεται ότι οι δύο τόνοι κρόκου ετησίως δεν είναι αρκετοί. Μέχρι πριν από περίπου πέντε χρόνια προωθούσαμε στην ελληνική αγορά μόλις το 3% της παραγωγής μας. Ωστόσο, σήμερα η ζήτηση έχει αυξηθεί κατακόρυφα», λέει ο πρόεδρος του συνεταιρισμού κ. Νικόλας Πατσιούρας. Η Αυστραλία, η Ιταλία, η Γερμανία, αλλά και η Ελβετία εξελίσσονται στους καλύτερους πελάτες.

10%
της παγκόσμιας αγοράς κατέχει ο κρόκος Κοζάνης

Κοτόπουλα Ιωαννίνων στα Βαλκάνια

Η επωνυμία Πίνδος είναι αρκετά γνωστή στο καταναλωτικό κοινό. Οι πιο πολλοί ωστόσο έχουν συνδέσει τα κοτόπουλα Πίνδος με μία επιτυχημένη ανώνυμη εταιρεία. Στην πραγματικότητα πρόκειται για τον Αγροτικό Πτηνοτροφικό Συνεταιρισμό Ιωαννίνων.

«Με 570 μέλη- παραγωγούς από τα χωριά των Ιωαννίνων και περίπου 1.000 εργαζομένους στα εργοστάσιά μας, ανήκουμε στη λίστα με τους μεγάλους αγροτικούς συνεταιρισμούς», τονίζει ο διευθυντής του συνεταιρισμού Πίνδος κ. Λάζαρος Τσακανίκας. Η παραγωγή είναι μεγάλη: 30 εκατομμύρια κοτόπουλα κάθε χρόνο, ενώ το εισόδημα που μοιράζεται στους πτηνοπαραγωγούς φθάνει τα 12 εκατομμύρια ευρώ.

Ο συνεταιρισμός έχει αναλάβει μόνος του και το δίκτυο διανομής. «Έχουμε 14 υποκαταστήματα στις μεγάλες ελληνικές πόλεις από όπου διανέμονται στα κρεοπωλεία, τα σούπερ μάρκετ και τις ψησταριές.

Όσο για το εξωτερικό, και εκεί πηγαίνουμε εξαιρετικά καλά - κυρίως βέβαια στα Βαλκάνια: Αλβανία, Σκόπια, Βουλγαρία, αλλά και Κύπρο».

12 εκ.
ο ετήσιος τζίρος

Κρητική ντομάτα στη Γερμανία

«Φρέσκος» συνεταιρισμός θεωρείται ο Αγροτικός Συνεταιρισμός Κηπευτικών Κουντουράς, αφού άρχισε να λειτουργεί το 1999 στον Νομό Χανίων και αισίως σήμερα διαθέτει 110 μέλη.

Η παραγωγή του στα περίπου 500 στρέμματα των καλλιεργειών επικεντρώνεται σε ντομάτες, αγγούρια, μελιτζάνες και πιπεριές. «Ένας από τους λόγους της επιτυχίας του συνεταιρισμού είναι ότι προσπαθούμε να εξασφαλίσουμε καλύτερες τιμές για τον παραγωγό», επισημαίνει ο αντιπρόεδρος του συλλόγου κ. Κωστής Πατσουράκης. Αυτή τη στιγμή ο συνεταιρισμός έχει επτά υπαλλήλους μόνιμο προσωπικό και απασχολεί ανά περίοδο 25 εποχικούς. «Τα προϊόντα μας μπορείτε να τα βρείτε στις λαχαναγορές της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, αλλά και σε μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Παράλληλα, εξάγουμε προϊόντα σε Βουλγαρία, Τσεχία και Γερμανία», λέει ο πρόεδρος του συνεταιρισμού κ. Μανώλης Δαράκης.

6.200
τόνοι κηπευτικών το 2008

Σαμιώτικο κρασί στην Κίνα

Γαλλία, Αγγλία, Αυστραλία, Βέλγιο, Γερμανία, Ιταλία, ΗΠΑ, Σιγκαπούρη. Και πρόσφατα, στη λίστα του κρασιού από τη Σάμο προστέθηκε μία ακόμη ασιατική χώρα: η Κίνα. Το 60%70% της παραγωγής της Ένωσης Οινοποιητικών Συνεταιρισμών Σάμου βγαίνει εκτός συνόρων.

Από τα 16.000

στρέμματα των παραγωγών της Ένωσης, κάθε χρόνο ο συνεταιρισμός εμφιαλώνει 7.500 τόνους κρασιού- 100% λευκό. «Τα τελευταία χρόνια είμαστε σταθεροί στην παραγωγή και τα έσοδά μας. Πάντα υπάρχουν προβλήματα, ωστόσο η εμπειρία είναι αυτή που μας κάνει να τα ξεπερνάμε γρήγορα», λέει ο διευθυντής πωλήσεων του συνεταιρισμού κ. Γιάννης Παρασύρης.

7.500
τόνοι σαμιώτικου κρασιού παράγονται ετησίως

Ροδάκινα από το Βελβεντό στη Ρωσία

Εκατόν δέκα ενεργοί παραγωγοί και 3,5 εκατομμύρια κιλά ροδάκινα και νεκταρίνια κάθε χρόνο: αυτός είναι ο απολογισμός για τον Αγροτικό Συνεταιρισμό Βελβεντού Δήμητρα, που γεμίζει τα μέλη του με επιχειρηματική αισιοδοξία.

«Είμαστε ένας υγιής συνεταιρισμός, καθώς μπορούμε και στηρίζουμε το εισόδημα των παραγωγών της περιοχής», λέει ο διευθυντής του συνεταιρισμού κ. Νίκος Σακούλας. Το 60% της παραγωγής εξάγεται σε χώρες της Ευρώπης και κυρίως στη Ρωσία, την Ουκρανία, την Τσεχία, τη Λετονία, αλλά και στις πιο κοντινές, Βουλγαρία, Ρουμανία και Αλβανία. «Μάλιστα, μέχρι πριν από λίγο καιρό δίναμε και σε χώρες της Σαουδικής Αραβίας».

Την υπόλοιπη παραγωγή μπορούν να τη βρουν οι καταναλωτές σε επιλεγμένα καταστήματα σε όλη την Ελλάδα, αλλά και σε συγκεκριμένους πάγκους στις λαϊκές αγορές. Τα έσοδα για το 2008 έφθασαν τα 2,2 εκατομμύρια ευρώ, τα οποία και μοιράστηκαν στους παραγωγούς.

4
ΚΑΡΑΚΑΣΗ ΠΟΠΗ
20/10/2009 23:28
Παιδιά συμφωνώ απόλυτα με τις απόψεις σας. Ειμαι υπέρ της άποψης του υγιούς συνεταιρισμού. Είμαι φοιτήτρια τεχνολογίας Γεωπονίας στο τμήμα Αγροτικής Ανάπτυξης της Σίνδου και ετοιμάζω μια μελέτη με θέμα: ο ρόλος της Ενωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών στην συλλογή , μεταποίηση και εμπορία των τοπικών προιόντων του νομού σας. Κάθε πληροφορία και στοιχεία ευπρόσδεκτα. Ολα τα στοιχεία θα μελετηθούν με συνέπεια και ασφάλεια και θα είναι μεγάλη ευκαιρία να ενημερωθούν φοιτητές για το έργο σας , το οποίο τυγχάνει να είναι το αντικείμενο των σπουδών μας. Σας ευχαριστώ πολύ και καλή συνέχεια στο έργο σας.
ΤΟΡΛΑΚΙΔΗΣ ΠΑΝΟΣ
23/02/2009 08:07
Κυριοι,σας ενημερωνω, οτι στην Μακεδονια και συγκεκριμενα στον νομο ΗΜΑΘΙΑΣ υπαρχει υγιεστατος συνεταιρισμος που παλευει κατω απο φοβερες συνθηκες, για να μπορεσουν οι παραγωγοι μελη του να επιβιωσουν.Ειναι ο ΑΣ ΝΕΟΣ ΑΛΙΑΚΜΩΝ που απαρηθμει γυρω στους 700 παραγωγους
με ενα τζηρο κοντα στα 10,000,000 euro.To 90% της παραγωγης εξαγεται .Παραγει ροδακινα,νεκταρινια,κερασια,ακτινιδια,μηλα,δαμασκηνα και αλλα προιοντα σε μικροτερες ποσοτητες.Ο συνεταιρισμος κινειται με ιδια κεφαλαια και δεν οφειλει ουτε ενα λεπτο, με ανοιγματα προς τραπεζες και τριτους μηδεν.
ευχαριστω για τη φιλοξενια
ειμαι στη διαθεση σας
πανος
Pavlos Xanthopoulos
21/02/2009 22:17
Tous provlimatizi pos meta apo toson antikomounismo tha sothoun apo teis idees tou...
Fenete pos protimoun na pethanoun deksioi!
Μιχαλης
21/02/2009 13:04
Αν οι αγρότες θέλουν να βγάλουν χρήματα, αυτό είναι το μοντέλο που πρέπει να ακολουθήσουν. Δε χρειάζεται να πωλούν σε μεσάζοντες, αλλά να πηγαίνουν κατευθείαν στον καταναλωτή. Φυσικά πρέπει να ανοιχτούν και στην Παγκόσμια αγορά, που διψάει για Ελληνικά προϊόντα. Που είναι καλής ποιότητας και επώνυμα. Οι Συνεταιρισμοί έχουν ρόλο και μάλιστα σημαντικό. Αρκεί βέβαια και οι διαχειριστές να είναι σωστοί. Όποιος συνεταιρισμός δεν αποδίδει πρέπει να κλείνει, αμέσως. Ο λόγος; απλός, αυτοί που τον έφτιαξαν δεν ήταν ικανοί για διαχειριστές. Στην Ελλάδα το μοντέλο θα είναι σούπερ μάρκετ Συνεταιρισμών. Γιατί οι κτηνοτρόφοι δεν οργανώνονται και να φτιάξουν ένα τέτοιο σούπερ μάρκετ καταρχήν στις δυο μεγάλες πόλεις. Θεσσαλονίκη και Αθήνα; Θα συσκευάζουν επώνυμα και θα πηγαίνουν γάλα, φέτα, γιαούρτη. Και φτηνές τιμές για τον καταναλωτή και καλές τιμές για τους κτηνοτρόφους και θέσεις εργασίας. Τάσο δύσκολο είναι να βγείτε από το τούνελ της μιζέριας; Μάλλον λάθος άνθρωποι σας κυβερνούν. Έχω βαρεθεί να ακούω για τις επιδοτήσεις, ιδίως όταν η Ελληνική Γη, είναι μια ευλογημένη Γη. Η κάθε χώρα έχει τα δικά της βέβαια, ευλογημένα προϊόντα.