Μία ακόμη νίκη – τη σημαντικότερη ως τώρα – προσέθεσε στο βιογραφικό της η πιο διάσημη ποπ σταρ παγκοσμίως, η Τέιλορ Σουίφτ: απέκτησε επιτέλους τα δικαιώματα των αυθεντικών ηχογραφήσεών της. Κίνηση που αποτελεί το πρώτο αλλά και πολύ ουσιαστικό βήμα προς τη διαφάνεια στον χώρο της μουσικής, καθώς εκτιμάται ότι σημαίνει την αρχή του τέλους των απαξιωτικών πρακτικών της μουσικής βιομηχανίας απέναντι στους καλλιτέχνες.
Για όσους δεν παρακολουθούν τα τεκταινόμενα στον πλανήτη της Τέιλορ Σουίφτ, η ιδιοκτησία των αυθεντικών ηχογραφήσεων υπήρξε βασικό ζήτημα στην καριέρα της την τελευταία εξαετία.
Το 2019, ο διάσημος μάνατζερ Σκούτερ Μπράουν (γνωστός κυρίως από τη συνεργασία του με τον Τζάστιν Μπίμπερ) αγόρασε τις ηχογραφήσεις από την πρώην δισκογραφική της Σουίφτ, Big Machine Records, έναντι 300 εκατ. δολαρίων. Η Σουίφτ, όπως όλοι οι νέοι καλλιτέχνες στο ξεκίνημα της καριέρας τους, είχε υπογράψει συμβόλαιο που δεν της εξασφάλιζε την ιδιοκτησία των ηχογραφήσεών της, αλλά μόνο δικαιώματα από τις πωλήσεις. Συμφωνία που, κατά τα λεγόμενά της, την απογύμνωσε από το έργο της ζωής της και άφησε το καλλιτεχνικό της αρχείο «στα χέρια κάποιου που προσπάθησε να το αποδομήσει» (ο Μπράουν ήταν μάνατζερ του Κάνιε Γουέστ, μακροχρόνιου αντιπάλου της Σουίφτ).
Τα ηχογράφησε ξανά
Παρότι ο Μπράουν πούλησε το αρχείο στην εταιρεία ιδιωτικών επενδυτικών κεφαλαίων Shamrock Capital έναντι 360 εκατ. δολαρίων (ποσό που φημολογείται ότι κατέβαλε και η δισεκατομμυριούχος πλέον Σουίφτ για να το αποκτήσει), εκείνη ξεκίνησε να ηχογραφεί ξανά κάθε άλμπουμ με τον υπότιτλο «Η εκδοχή της Τέιλορ» (Taylor’s Version).
Η πλήρης κυριότητα των ηχογραφήσεων, των μουσικών βίντεο, των εξωφύλλων, των φωτογραφιών και των ακυκλοφόρητων τραγουδιών της είναι – σύμφωνα με την ίδια – κάτι εξαιρετικά προσωπικό. «Το μόνο που ήθελα ήταν να εργαστώ σκληρά, ώστε να φτάσω μια μέρα στο σημείο να μπορώ να αγοράσω τη μουσική μου εξ ολοκλήρου, χωρίς εξαρτήσεις, χωρίς συνεργασίες, με απόλυτη αυτονομία», ανέφερε σε ανάρτησή της.
Ακόμα κι αν η αγορά των αυθεντικών ηχογραφήσεων μοιάζει με εξωδικαστικό συμβιβασμό, πρόκειται για μια νίκη με πραγματικό αντίκτυπο, τόσο για τους καλλιτέχνες όσο και για τους ακροατές. Οπως ακριβώς η κριτική της προς την εταιρεία διακίνησης εισιτηρίων των συναυλιών της και η αγανάκτηση των θαυμαστών της για την εμπειρία αγοράς εισιτηρίων οδήγησαν σε πιέσεις για διαφάνεια και αποδυνάμωση του μονοπωλίου στον χώρο της πώλησης εισιτηρίων, έτσι κι εδώ η δύναμή της διοχετεύεται προς την κατεύθυνση που μπορεί πραγματικά να φέρει αλλαγή.







