Συγκεκριμένα βήματα με στόχο την αναβάθμιση του ρόλου της ως ενεργειακού κόμβου και στον νατοϊκό χάρτη επιδιώκει η Ελλάδα, στη σκιά και της συνεχιζόμενης ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία που δημιουργεί νέα δεδομένα.

Χθες στο περιθώριο της Συνόδου των υπουργών Αμυνας του ΝΑΤΟ και σε συνέχεια των όσων ανακοινώθηκαν μετά τη Συνάντηση Κορυφής Ελλάδας – Βουλγαρίας – Ρουμανίας στη Βάρνα, οι τρεις χώρες υπέγραψαν επιστολή προθέσεων για την επέκταση του στρατιωτικού αγωγού εφοδιασμού καυσίμων των κρατών-μελών της Συμμαχίας στην Ανατολική Ευρώπη, από το Χαλκερό Καβάλας στην Αλεξανδρούπολη και βόρεια μέσω Βουλγαρίας μέχρι τη Ρουμανία.

Την επιστολή υπέγραψαν οι υπουργοί Αμυνας Ελλάδας – Βουλγαρίας και η υφυπουργός Αμυνας της Ρουμανίας, με τον Νίκο Δένδια να αναφέρει ότι «επιβεβαιώνεται η ελληνική επιλογή η Ανατολική Μακεδονία και ιδίως η Θράκη να γίνουν κόμβος εφοδιασμού των χωρών-μελών της Συμμαχίας».

Η επιστολή προθέσεων, όπως τόνιζαν στα «ΝΕΑ» νατοϊκές πηγές, αποτελεί μία ακόμα ψηφίδα στην προσπάθεια ενεργειακής αναβάθμισης της Ελλάδας και αναδεικνύει ακόμα περισσότερο τον ρόλο και τη στρατηγική σημασία της Αλεξανδρούπολης στο πλαίσιο των σχεδιασμών της Συμμαχίας.

Πηγές του υπουργείου Εθνικής Αμυνας χαρακτήριζαν την επιστολή προθέσεων υπέρ των ελληνικών συμφερόντων, αφού προωθείται η χρήση υποδομών στην ελληνική επικράτεια, ενώ η επέκταση του ελληνικού συστήματος αγωγών και η διασύνδεσή του με τις δύο έτερες χώρες στην ανατολική πτέρυγα του ΝΑΤΟ «στέλνει μήνυμα ισχυρής πολιτικής βούλησης για συνεργασία τριών χωρών στο πλαίσιο της Συμμαχίας».

Σημειώνεται δε ότι η συγκεκριμένη πρωτοβουλία συμβάλλει στην κατεύθυνση ενίσχυσης της ανθεκτικότητας των υποδομών ανεφοδιασμού καυσίμων στην ανατολική πτέρυγα του ΝΑΤΟ, ενώ την ίδια στιγμή η όδευση της επέκτασης του δικτύου των αγωγών εντός της ελληνικής επικράτειας (Χαλκερό – Αλεξανδρούπολη) και η διασύνδεσή του θα ενισχύσουν το ελληνικό αποτύπωμα στον τομέα της Αποτροπής και Αμυνας της Συμμαχίας.

Χρηματοδότηση από τη Βορειοατλαντική Συμμαχία

Η επέκταση του υφιστάμενου επί ελληνικού εδάφους στρατιωτικού αγωγού καυσίμων και η σύνδεση της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας σχετίζονται άμεσα και με τα περιοχικά σχέδια του ΝΑΤΟ, αφού τα δίκτυα μετακίνησης και ανεφοδιασμού, οι «διευκολυντές», είναι από τις μεγάλες προκλήσεις.

Αξίζει να σημειωθεί ότι δεν υπάρχει χάραξη ακόμη, ενώ για να προχωρήσει το σχέδιο θα πρέπει να ληφθούν συγκεκριμένες αποφάσεις εντός ΝΑΤΟ, το οποίο θα είναι και αυτό που θα χρηματοδοτήσει το έργο. Ενα έργο το οποίο μπορεί να συναντήσει και αντιδράσεις.

Η επιστολή που υπεγράφη χθες είναι η επισημοποίηση της τριμερούς συνεργασίας Ελλάδας – Βουλγαρίας – Ρουμανίας εντός Συμμαχίας για την προώθηση του εν λόγω σεναρίου και, όπως ανέφεραν διπλωμάτες στα «ΝΕΑ», ισχυροποιεί την πρόταση, αφού τρεις χώρες εργάζονται για τον ίδιο στόχο και μπορούν να υπερισχύσουν έναντι εναλλακτικών που ίσως προταθούν.

Αλλωστε οι χώρες που είναι οι λήπτες του έργου, Ρουμανία και Βουλγαρία, στις οποίες υπάρχουν νατοϊκές ομάδες μάχης (battlegroups), επί της ουσίας δίνουν ψήφο εμπιστοσύνης στην όδευση μέσω ελληνικού εδάφους.

Ο κομβικός ρόλος της Θράκης

Επισημαίνεται ότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης στις δηλώσεις του στη Βάρνα είχε τονίσει τη σημασία της Αλεξανδρούπολης και τον ρόλο της Ελλάδας ως ενεργειακού κόμβου, ενώ στην κοινή δήλωση των πρωθυπουργών Ελλάδας – Ρουμανίας – Βουλγαρίας στις 9/10 έγινε σαφής αναφορά στο εν λόγω σχέδιο, «τονίζοντας την ανάγκη να ενισχυθεί η ικανότητα εφοδιασμού του ΝΑΤΟ στην ανατολική πτέρυγα με καύσιμα με τη σύνδεση της Ελλάδας, της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας».

Και σημειώνεται ότι οι ηγέτες των τριών χωρών συμφωνούν να συνεργαστούν περαιτέρω «για την ενίσχυση της ικανότητας της Συμμαχίας να εξασφαλίζει επαρκή και βιώσιμο εφοδιασμό καυσίμων στην ανατολική πτέρυγα του ΝΑΤΟ».

Στρατιωτικές πηγές κάνουν λόγο για ένα έργο το οποίο θα χρειαστεί χρόνο, ωστόσο μπορεί να λειτουργήσει τόσο από Νότο προς Βορρά όσο και το αντίστροφο, και στέλνει μήνυμα για τον ρόλο της Αλεξανδρούπολης και της Θράκης στους σχεδιασμούς της Συμμαχίας.