Σε σκληρό μαρκάρισμα βρίσκεται η αγορά μετά και τις υπουργικές αποφάσεις για την εφαρμογή των μέτρων κατά της ακρίβειας που υπέγραψε χθες ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας, στο πλαίσιο των πρωτοβουλιών που έχει λάβει η κυβέρνηση για την προστασία των καταναλωτών από τις έντονες πληθωριστικές πιέσεις.

Τα μέτρα περιλαμβάνουν την πρωτοβουλία «Μόνιμη Μείωση Τιμής» με ειδική σήμανση στο ράφι των σουπερμάρκετ, την υποχρέωση ανακοίνωσης από τα σουπερμάρκετ στο υπουργείο Ανάπτυξης των ανατιμήσεων σε προϊόντα απαραίτητα για την αξιοπρεπή διαβίωση ή προϊόντα υψηλής ζήτησης, καθώς και την υποχρέωση ανακοίνωσης λιανικών τιμών πώλησης οπωροκηπευτικών προϊόντων. Το υπουργείο ευελπιστεί ότι αυτά τα μέτρα θα οδηγήσουν σε καλύτερες τιμές και περισσότερη διαφάνεια για τους καταναλωτές.

Ειδικό σήμα

Για το πρώτο μέτρο η σχετική υπουργική απόφαση περιγράφει τη διαδικασία αποστολής των έγγραφων δεσμεύσεων από τις επιχειρήσεις παραγωγής ή χονδρικής εμπορίας καταναλωτικών προϊόντων στο υπουργείο Ανάπτυξης, καθώς και την ειδική σήμανση των προϊόντων που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία. Ειδικότερα οι επιχειρήσεις παραγωγής ή χονδρικής εμπορίας καταναλωτικών προϊόντων που θα συμμετέχουν στην πρωτοβουλία «Μόνιμη Μείωση Τιμής» θα πρέπει να αποστείλουν έως τις 30 Νοεμβρίου 2023 την έγγραφη δέσμευση στο υπουργείο Ανάπτυξης, ενώ ως τιμή αναφοράς για τον υπολογισμό της μείωσης θα λαμβάνεται η τιμή ραφιού της 19ης Σεπτεμβρίου 2023. Μάλιστα οι αλυσίδες σουπερμάρκετ θα πρέπει να τοποθετήσουν στο ράφι με τα προϊόντα μειωμένης τιμής ειδικό σήμα που φέρει συγκεκριμένες επισημάνσεις και προδιαγραφές, όπως περιγράφονται στη νέα υπουργική απόφαση. Η Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου της Αγοράς (ΔΙΜΕΑ) θα είναι η αρμόδια υπηρεσία για την επιβολή κυρώσεων σε περίπτωση που κάποια εταιρεία δηλώσει ψευδώς ότι προχώρησε σε μείωση τιμής.

Δημοσιοποίηση αυξήσεων

Το δεύτερο μέτρο που αφορά την υποχρέωση ανακοίνωσης από τα σουπερμάρκετ στο υπουργείο Ανάπτυξης των ανατιμήσεων σε προϊόντα απαραίτητα για την αξιοπρεπή διαβίωση ή προϊόντα υψηλής ζήτησης προβλέπει ότι υποχρέωση δημοσιοποίησης έχουν όλα τα σουπερμάρκετ στα οποία ο συνολικός ετήσιος κύκλος εργασιών υπερβαίνει τα 90 εκατ. ευρώ. Οι ανακοινώσεις για οποιαδήποτε αύξηση τιμής σε προϊόντα που είναι απαραίτητα για την αξιοπρεπή διαβίωση ή προϊόντα υψηλής ζήτησης θα αποστέλλονται στο υπουργείο Ανάπτυξης κάθε Τρίτη, έως τις 3 μ.μ., ενώ σε περίπτωση που ο υπόχρεος αποκρύπτει, παραποιεί ή δεν προσκομίζει τα στοιχεία θα επιβάλλεται πρόστιμο ύψους 50.000 ευρώ από τη Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου της Αγοράς (ΔΙΜΕΑ).

Ελεγχοι

Τέλος, αναφορικά με το τρίτο μέτρο οι ανακοινώσεις των ενδεικτικών λιανικών τιμών πώλησης των οπωροκηπευτικών προϊόντων θα αποστέλλονται κάθε Τρίτη, στις 9 το πρωί, μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας e-katanalotis.gr. Με τη σειρά του το υπουργείο Ανάπτυξης θα μπορεί να ανακοινώνει το εύρος των τιμών που επικρατούν στα καταστήματα είτε μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας e-katanalotis είτε στη σελίδα της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου.

Οπως τόνισε ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας, από το τέλος Οκτωβρίου οι καταναλωτές θα μπορούν να εντοπίζουν στα ράφια των σουπερμάρκετ τις ειδικές σημάνσεις στα προϊόντα που οι προμηθευτές μείωσαν την τιμή τους κατά τουλάχιστον 5% και για τουλάχιστον 6 μήνες, ενώ θα συνεχίσουν και οι εξονυχιστικοί έλεγχοι σε όλα τα στάδια της εφοδιαστικής αλυσίδας.