Η κλιματική αλλαγή απειλεί μία από τις σημαντικότερες εμπορικές οδούς ολόκληρης της Ευρώπης, τον ποταμό Ρήνο, μέσω του οποίου μεταφέρονται κάθε χρόνο χιλιάδες τόνοι εμπορευμάτων σε όλη την ΕΕ.

Η πτώση της στάθμης λόγω των υψηλών θερμοκρασιών και της ξηρασίας κάνει πολύ πιο δύσκολη τη μεταφορά εμπορευμάτων μέσω φορτηγίδων ή πλοίων, με στελέχη του κλάδου να προειδοποιούν ότι εάν επιδεινωθούν ακόμη περισσότερο οι συνθήκες τότε μπορεί να δημιουργηθούν ακόμη μεγαλύτερα προβλήματα.

Στον Ρήνο δραστηριοποιείται στόλος σχεδόν 9.000 πλοίων κάθε είδους. Η μέση φορτηγίδα μπορεί να φορτώσει εμπόρευμα περίπου 2.500-2.800 τόνων, αλλά αυτή η ποσότητα μειώνεται σημαντικά όταν η στάθμη είναι χαμηλή.

Τα επίπεδα του νερού στον ποταμό είχαν υποχωρήσει στα 1,6 μέτρα την περασμένη εβδομάδα μετά τις υψηλές θερμοκρασίες – ρεκόρ που καταγράφονταν στην Ευρώπη. Οι υπηρεσίες διαχείρισης του ποταμού χτυπούν καμπανάκι για τη στάθμη όταν αυτή πέφτει κάτω από τα 2,1 μέτρα. Τότε τα πλοία μπορούν να μεταφέρουν μόνο το 50% με 60% της χωρητικότητάς τους. Για κάθε μείωση της στάθμης κατά 10 εκατοστά του μέτρου, κάθε πλοίο μπορεί να μεταφέρει 100 τόνους λιγότερους, σύμφωνα με στελέχη της εταιρείας Swiss Rhine Ports που μίλησαν στο Bloomberg. Ο Ρήνος εκτείνεται σε περισσότερα από 1.200 χιλιόμετρα και είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος ποταμός της Ευρώπης μετά τον Δούναβη. Ξεκινά από τις ελβετικές Αλπεις, περνά από τη βιομηχανική καρδιά της Γερμανίας και καταλήγει στη Βόρεια Θάλασσα, στο λιμάνι του Ρότερνταμ στην Ολλανδία. Ολες οι χώρες από όπου περνά χρησιμοποιούν τον ποταμό για να μεταφέρουν πρώτες ύλες και βιομηχανικά προϊόντα τα οποία χρησιμοποιούνται για τεράστιες ποσότητες παραγωγής.

Καμπανάκι

Το πρώτο καμπανάκι είχε χτυπήσει το 2018 όταν τα νερά του ποταμού είχαν υποχωρήσει σε ιστορικά χαμηλά, με αποτέλεσμα να σταματήσει σχεδόν η μεταφορά προϊόντων από εκεί. Εκείνη τη χρονιά λόγω των προβλημάτων στον Ρήνο η βιομηχανική παραγωγή στη Γερμανία είχε μειωθεί κατά 5 δισ. ευρώ. Εκτοτε τα ύδατα δεν έχουν ανέβει σε πολύ υψηλά επίπεδα, με αποτέλεσμα εταιρείες να αναζητούν εναλλακτικούς τρόπους μεταφοράς.

Είναι ενδεικτικό ότι οι εγκαταστάσεις της BASF στο Ludwigshafen, που είναι οι μεγαλύτερες για την παραγωγή χημικών στον κόσμο, καταλαμβάνουν έκταση 10 τετραγωνικών χιλιομέτρων κατά μήκος του ποταμού. Στον Ρήνο η BASF κανονικά φόρτωνε και ξεφόρτωνε 15 φορτηγίδες την ημέρα ή περίπου το 40% του όγκου μεταφοράς προϊόντων της. Πλέον η εταιρεία, η οποία έχει αναπτύξει σύστημα προειδοποίησης της στάθμης υδάτων του Ρήνου που της δίνει περιθώριο έξι εβδομάδων, έχει αρχίσει να εξετάζει να στραφεί για τέτοιες μεταφορές σε σιδηροδρόμους, αναφέρουν πληροφορίες του Bloomberg.

Το επίπεδο διέλευσης φορτηγίδων στο Kaub, ένα στενό σημείο του ποταμού από το οποίο τα σκάφη δυσκολεύονται περισσότερο να περάσουν στο ταξίδι τους στην ενδοχώρα, βρίσκεται ήδη στο χαμηλότερο σημείο για αυτή την εποχή του χρόνου εδώ και τουλάχιστον 30 χρόνια. Οι φορτηγίδες που μεταφέρουν καύσιμα από την περιοχή του Ρότερνταμ πέρα από το Kaub μπορούν επί του παρόντος να μεταφέρουν μόνο 1.200 τόνους καυσίμων, σύμφωνα με την εταιρεία Riverlake Barging που επικαλείται το περιοδικό «Fortune». Η ποσότητα αυτή έχει μειωθεί από περίπου 2.000 τόνους που ήταν πριν από μικρό χρονικό διάστημα.

Στην τελευταία εβδομαδιαία έκθεσή της η εταιρεία ναυλομεσιτειών Gibson ανέφερε ότι «στην Ευρώπη, εκτός από την αντιμετώπιση ενός έντονου καύσωνα, οι χαμηλότερες βροχοπτώσεις έχουν επηρεάσει τις εσωτερικές πλωτές μεταφορές στον ποταμό Ρήνο. Αυτός χρησιμεύει ως σημαντικό μέσο περιφερειακής διανομής καυσίμων, δεδομένης της έλλειψης εκτεταμένου και καλά ανεπτυγμένου δικτύου αγωγών. Αντίθετα, λαμβάνει τη μορφή μεταφοράς φορτηγίδων που μεταφέρουν προϊόντα πετρελαίου από τον κόμβο εμπορίας και αποθήκευσης (…) σε αγορές της ενδοχώρας σε χώρες όπως η Γερμανία και η Ελβετία», όπως αναφέρει ο ιστότοπος Hellenicshipping.